kaakgekruist bitloos hoofdstel, nooit meer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_aussi

kaakgekruist bitloos hoofdstel, nooit meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 19:08

Een tijdje terug heb ik een kaakgekruist bitloos hoofdstel aangeschaft. In het begin dacht ik dat mijn paardje hier goed op reageerde. Na hier een paar weken mee gereden te hebben, ben ik vandaag ergens achter gekomen. Mijn hoofdstel heeft rondgenaaide riempjes voor een betere release. Tijdens het halthouden ben ik gaan voelen onder deze riempjes, en kwam ik tot de ontdekking dat deze erg strak zaten. Ook bij het loslaten van de teugels, bleven ze strak. Ik heb gelijk deze riempjes eraf gehaald en mijn teugels aan de ringen van de neusriem gemaakt, zoals een side-pull.

Hierdoor liep mijn meisje gelijk ontspannen en nageeflijk, wat ik met het kaak gekruiste model niet voor elkaar kreeg. Ik wist niet wat haar overkwam. Voortaan rij ik dus lekker met een side pull en laat ik die kaak gekruiste riempjes voor wat het is. Ik heb het idee dat ze tegen de druk protesteerde en daardoor niet kon ontspannen.

Dus voor de mensen die twijfelen tussen kaak of side, dit is mijn ervaring ermee.

EMM95

Re: kaakgekruist bitloos hoofdstel, nooit meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:10

volgens mij weet ik niet eens wat voor hoofdstel je bedoelt heb je een foto?
heeft hij/zij er verder geen schade mee opgelopen?

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:11

Bij mij precies hetzelfde!
Heb m'n kaakgekruiste omgebouwd tot side-pull, erg tevreden mee! :j

We hebben inmiddels ook een échte side-pull (FRA) maar die vind ik toch wat minder..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:12

Bij mij totaal niet zo.
Sidepull krijg ik protest op, kaakgekruist reageren ze allemaal veel beter op. :)

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 19:12

Grappig dat het dan ook echt paard afhankelijk is. :)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:14

Ik heb ook de kruislingse riempjes er af gehaald. Maar mij leek het vóór dat ik hem kocht al onlogisch om kruislings te rijden. Ik heb ze in de winkel al verwijderd en er dus ook niet voor betaald.
Het probleem waar jij nu echter tegenaan gaat lopen is dat de kleine leertjes, waarmee de ringetjes aan de neusriem zijn bevestigd, helemaal niet gemaakt zijn voor deze manier van bevestigen. De stiksels zullen loslaten en je zal, net als ik, een echte leren side-pull moeten kopen. (weer een hoop geld)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:15

Absoluut. :j
Ik heb alles wel getest en heb zelf ook veel optomingen.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:15

Akhal_Teke schreef:
Ik heb ook de kruislingse riempjes er af gehaald. Maar mij leek het vóór dat ik hem kocht al onlogisch om kruislings te rijden. Ik heb ze in de winkel al verwijderd en er dus ook niet voor betaald.
Het probleem waar jij nu echter tegenaan gaat lopen is dat de kleine leertjes, waarmee de ringetjes aan de neusriem zijn bevestigd, helemaal niet gemaakt zijn voor deze manier van bevestigen. De stiksels zullen loslaten en je zal, net als ik, een echte leren side-pull moeten kopen. (weer een hoop geld)

Dat was bij mij ook gebeurd, maar de schoenmaker doet wonderen :) :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:17

Imo moet ook als sidepull die ringen het gewoon kunnen houden hoor.
Anders hebben ze het hoofdstel gewoon niet goed genoeg ontworpen. :o

Er zijn ook hoofdstellen die je als kaakgekruist én sidepull kan gebruiken.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:22

Ligt ook een beetje aan het merk hoofdstel. Ik heb een barefoot hoofdstel, kaakgekruisd, en die werkt perfect.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:27

moonfish13 schreef:
Imo moet ook als sidepull die ringen het gewoon kunnen houden hoor.
Anders hebben ze het hoofdstel gewoon niet goed genoeg ontworpen. :o

Er zijn ook hoofdstellen die je als kaakgekruist én sidepull kan gebruiken.

Nee hoor. Die ringen zijn ontworpen om de ronde riempjes te geleiden, niet om je teugels aan te bevestigen.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 19:27

Ik had voor dit hoofdstel een barefoot, maar die was te groot en heb ik verkocht. Maar ook daarbij liep ze niet zo lekker als vanmiddag.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:30

Je hebt zoveel verschillende paarden en zoveel verschillende ruiterhanden.
De enige kaakgekruisde waar ik echt over te spreken ben en die bij veel paarden tot zijn recht komt is de nurtural.
Daar zit een stabilisator in welke betere realease en minder ruis geeft.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 19:32

@ Akhal_Teke, als je kijkt naar de barefoot contour bridle, dan is dat hetzelfde principe. Ik denk dat er niet veel verschil inzit.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:34

_brunette schreef:
@ Akhal_Teke, als je kijkt naar de barefoot contour bridle, dan is dat hetzelfde principe. Ik denk dat er niet veel verschil inzit.

Zit er ook niet...
Ik heb een hoofdstel wat ik als sidepull én kaakgekruist te gebruiken is.
Zoek de verschillen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:38

zo zie je maar dat het ene paard heel anders reageert dan het andere, mijn paard blijft met een side pull toch vaak sterren kijken en probeert de druk te ontwijken, maar hij is met het kaakgekruiste hoofdstel rustig en op weinig druk nageeflijk.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:41

ik heb nu ook de overstap gemaakt om af en toe bitloos te rijden , en mijn paard reageert weer super op een kaakgekruist hoofdstel . loopt er prima nagevelijk mee en eigenlijk zelfs nog beter dan met bit <3 .
zo zie je idd wel dat het ene paard anders reageert dan het andere paard .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:48

Ligt dat niet gewoon aan het materiaal waarvan het gemaakt is en de kwaliteit daarvan?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:50

KoudbloedKim schreef:
Ligt dat niet gewoon aan het materiaal waarvan het gemaakt is en de kwaliteit daarvan?

het rondgenaaide bij een kaakgekruisde staat er wel om bekend dat de druk sneller loslaat omdat het rond is zegmaar . dat staat ook bij die hoofdstellen beschreven .. ik weet niet wat voor hoofdstel TS heeft , ik rij nu zelf met een barefoot syringa ( kaakgekruist en kan ook als sidepull ) , en heb een merkloos bling bitloos hoofdstel die ik alleen niet helemaal passend te krijgen is :Y)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:54

_brunette schreef:

Die zit zelfs helemaal in de neusriem gestikt. Bij mij waren het aparte leertjes waarmee de ringetjes aan de neusriem zaten.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:33

Ik rij met het Bitless bridle van EMiel voest, en deze heeft wel een goede release, veel beter als die van Berefoot bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 00:38

Ik ben er ook geen fan van. Ik heb er een aantal geprobeerd, maar ik vond de release bij geen van allen voldoende. Dat zorgt voor veel te veel ruis in de communicatie, dus ik heb het helemaal afgeschaft. Nu rijd ik meestal met een sidepull en dat bevalt prima.

quattuor

Woonplaats: In een vreemd dorp dat spijtig genoeg Reet heet (België) :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:02

En een rambo multi mickle bridle?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:06

is een cross rope bridle kingekruist? ( geloof het wel..... maar weet niet zeker )

xlisaloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:33

goed dat je t meteen hebt vervangen!!