Boomloos zadel: Hoe, wat, merken, welke.....???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Boomloos zadel: Hoe, wat, merken, welke.....???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 18:30

Hai,

ik zit er over te denken om een boomloos zadel aan te schaffen voor Fleur, mijn trekpaard maatje tank (in de breedte dan, niet in de hoogte ;) ) Ik rijd nu eigenlijk altijd zonder zadel op haar, maar echt lange stukken draven vind ik zelf niet geweldig dan; een stel beugels zijn dan erg fijn! :o

Ik heb vorige week zondag voor het eerst op een boomloos zadel gereden (een Barefoot) en dat zat goed! :j Ik ben me dus nu aan het verdiepen er in en zit nog met een boel vragen!

* Ik heb zelf maat 40 van kleding, dus dan moet ik maat 2 hebben?
* Hoe zie/weet ik of het zadel op Fleur dr rug past?
* Hoe zit dat met die pommel? Moet ik daar een XL van hebben? (Fleur heeft boommaat >36)
* Moet je bij ieder boomloze zadel zo'n speciale pad hebben?
* Moet zo'n speciale pad ook weer inlages hebben?
* Hoe lang doe je met een boomloos zadel; net zo lang als met een goed boomzadel?
* Moet je nog een extra seatsaver erbij kopen? (zie je bijna overal, kan je niet gewoon op het kkale zadel zitten :? )

Ik heb mijn oog laten vallen op de Barefoot Cheyenne (in het bruin), maar vind ook de Freeform Classic (in het bruin) mooi. Wat is jullie mening over deze zadels?

Ik weet dat ik een testzadel kan aanvragen en ben dat ook van plan te doen.
Ik ga ook informatie vragen op verschillende sites, maar ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.

Alvast ontzettend bedankt voor jullie reactie!!!

groetjes, Janneke

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:52

Leuk dat je aan het kijken bent voor een boomloos zadel. :j
Je hebt verschillende soorten boomloze zadel. Er zijn zadels waar je een pad (+ inlages) bij nodig hebt zoals een barefoot, torsion en ghost. Dan heb je nog zadels waar je geen pad bij nodig hebt zoals een trekker.
Bij een stevigere zadel is het wel belangrijk dat het zadel niet op de lenden ligt en dat het ook niet over de schouders ligt. Welke zitmaat je moet hebben, ligt er ook aan wat je fijn vindt.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:09

Bij startrekk zadels heb je ook niet een speciaal dekje nodig. Ik vraag me alleen wel af tot hoe breed de laatste pommel is.

Beeezel

Re: Boomloos zadel: Hoe, wat, merken, welke.....???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:13

Heb je wel eens naar de Trekker gekeken? Buitenzinnig verkoopt ze.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:17

Ik denk dat je van een barefoot ook nog een maat 1 kan hebben.
Maar dat is puur persoonlijk: testen dus!
Zelf raad ik Equixantosbarefoot als verkoper aan, Marcel heeft veel testzadels en veel kennis over de barefootzadels.

1: waarschijnlijk past een maat 1 ook nog, maar is persoonlijk
2: het zadel moet iig achter de schouder en voor de laatste rib liggen.
3: De pommel van de barefoot kan je hier vinden :
http://boomloosrijden.nl/maatsjabloon.htm zo kan je zelf meten
4: niet bij ieder zadel, wel bij barefoot
5: als het goed is zitten ze er al in, in sommige(uitzonderingen) kan je nog voor andere inlages kiezen.
het is weer afhankelijk van de leeftijd van een zadel(in hoeverre het vernieuwt is of niet) welke inlages je moet gebruiken.
6: dat weet ik niet, bij goed onderhoud kunnen ze erg lang meegaan.
7: extra seatsaver is echt niet nodig..

edit: lees net weer dat het om een trekpaard ging, dan gaat een maat 2 waarschijnlijk ook wel op je paard, dus moet je echt kijken wat jij prettig vind.

Diesel2005

Re: Boomloos zadel: Hoe, wat, merken, welke.....???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:27

Ik heb een barefoot cheyenne maat 1 op mijn Welsh Cob liggen. Ik heb dan wel broekmaat 42/44, maar ze heeft een korte rug. Gaat echt prima. Ik zit nergens op of tegen de pommel. Ik heb er een Grandeur pad onder liggen.
Volgens mij gaan ze wel lang mee. Ik heb deze te leen van de vorige eigenaar en zij heeft er volgens mij ook al een aantal jaar mee gereden.

bikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:45

He Jaan,

Ik heb een Barefoot London op trekpaard Anoek liggen, maat 2 (heb broekmaat 40). Voor m'n dochter van 9 heb ik een arizona maat 1 voor op Anoek.
Bij de London heb ik de pommel eruit gehaalden een zachte ingedaan. Als we naar het strand gaan neem ik altijd dit zadel mee.
Heb hiervoor een Cheyenne gehad maat 1 maar dochterlief wilde liever een knop.
Er moet wel een speciaal dekje onder maar bij barefoot zitten die erbij.

Heb mijn zadel al 4 jaar en eigenlijk nog maar 1x ingevet :o , maar ziet er nog keurig uit. Het andere zadel heb ik 2hands gekocht en is zo'n 5 jaar uit zie je er ook niet aan af.

Op onderstaande foto mijn vriendin op een maat 1 arizona. Daar zit de pommel nog gewoon in. Erachter ik op de London
Afbeelding