Verschil in werking goque of chambon?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Verschil in werking goque of chambon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 19:02

De topictittel zegt genoeg lijk me ;)
En wanneer gebruik je een van de twee hulpteugels?

Quir

Re: Verschil in werking goque of chambon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:27

Bij gogue moeten ze ronder blijven (neus kan er niet echt uit) en chambon kunnen ze de neus wat meer er uit.
Bij een paard wat zich zelf opkropt, een chambon. Paard wat zich er graag uitdrukt gogue.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 19:29

Goque is toch de gene die door de bitringen heen loopt. En de Chambon gaat toch aan het bit?
Is dan de gogue niet vriendelijker in werking?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:32

Hmm, dat zou ik zo niet durven zeggen. Gogue houdt dus de neus vast (paard kan zijn neus gewoon simpel weg er niet uit doen). Dat kan bij de chambon dus wel.

Heb overigens van beide geen hoge pet op. Vind het gruwelijke ondingen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 19:36

Ik heb er ook totaal geen ervaring mee.
Maar was toch wel erg nieuwschierig naar het verschil. Stalgenootje gebruikt zelf de gogue voor het longeren. En die is er heel positief over. Die gebruikt hem om haar paard beter over zijn rug te laten lopen. En dat haar paard ook nog het neusje naar voren kan steken.
Ze gaat het me nog een keer laten zien/uitleggen hoe ze hem gebruikt.

Ik longeer altijd zonder hulpteugels omdat ik veel hulpteugels niet fijn vind.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:09

Wij gebruiken altijd een gogue, maar deze heeft 2 leren riemen tussen de benen ipv 1 zoals de meeste (ook vwb de chambon trouwens). Hierdoor werkt ie aan beide kanten afzonderlijk in. Vind 'm ideaal. Ook bij een gogue kan de neus eruit, stel je 'm gewoon langer in. Paarden laten de hals lekker zakken, ze kunnen met de neus aan de grond als ze willen. Alleen opdrukken in de hals gaat niet want dan krijgen ze druk achter de oren, neus te ver eruit gaat ook niet want krijgen ze druk op het bit (ipv een weerstand biedende hand).

Longeren zonder hulpteugels heeft m.i. weinig toegevoegde trainings waarde.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:54

Daarom longeren met dubbele longe.

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:25

Zowel Gogue als Chambon zijn hulpteugels. Je moet ze gebruiken zodat ze jou helpen bij de training van je paard en je paard helpen om lekkerder te kunnen lopen en de goede spieren te gebruiken/op te bouwen. Welke teugel jij nodig hebt kan ik hier niet beoordelen. Longeren zonder hulpteugel is niets meer dan je paard beweging geven, het enige wat je traint is conditie.
Als je onzeker bent over hoe je moet longeren en wat voor jou paarden het beste is, dan zou ik eens met je paard op longeercursus gaan. Daar laten ze je zien hoe verschillende hulpteugels werken en hoe je ze gebruikt en ook hoe je je paard traint. Het belangrijkste is om te leren kijken hoe hij loopt.
Succes!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 21:16

Ik gebruik geen hulpteugels met longeren. Omdat ik de meeste niet fijn vind in gebruik.
Ik vraag dan ook niet welke hulpteugel ik moet gebruiken ik vraag wat het verschil is in beide hulpteugels en wat de ervaringen zijn van het gebruiken.

Het enige wat ik fijn vind longeren is dubbele longe omdat je dan het zelf kunt regelen.

Ik wil mijn paard niet in een bepaalde houding vastzetten. En dat is toch met de meeste hulpteugels het geval. Of het werkt in als het paard zijn hoofd omhoog doet en hangt helemaal los te flapperen als het paard onspannen na beneden loopt. Dat gebengel van een losse hulpteugel als mijn paard ontspannen loopt lijkt me ook niet prettig. Ik stoor me gigantisch aan dat gebengel aan het bit.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:20

daarom gebruik ik een pessoa, die vind ik erg fijn in gebruik!
Heb zelf een chambon liggen geloof ik (of gogue, nu raak ik in de war :P ) maar ik vond hem voor mijn pony's niet fijn in gebruik, op de een of andere manier niet goed in te stellen. Heb hem met mijn paard nog niet gebruikt maar vorige week wel meegenomen naar stal om eens te proberen.

Zijn er hier mensen die beeldmateriaal hebben van hun paard met een gogue of chambon?