Buitenrit/tochten: wel of geen bescherming?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Buitenrit/tochten: wel of geen bescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:06

Gebruiken jullie met buitenritten,of lange tochten bescherming?
Of juist niet?

Ik rijd graag buitenritten,het allerliefste van meerdere uren(4 uur komt voor).
Mijn pony staat namelijk aan de rand van de Veluwezoom :D
Nu zijn de ruiterpaden niet altijd even fatsoenlijk te rijden....rondom de heide zijn ze soms zwaar,soms moet je dwars door kreupelhout heen als je pech hebt,of liggen er stenen,takken of kuilen en gaten.

Tot nu toe rijd ik altijd zonder bescherming maar laatst had ik geen keuze anders dan dwars tussen omgekapte dennen door...pony had hierdoor helaas enkele krasjes/wondjes.
Wel minimaal hoor,maar zet me toch aan het denken.

zou bescherming juist goed zijn,of juist niet?
en alleen voor,of ook achter?
eisen van mij zouden dan zijn dat het zeer ademende beschermers moeten zijn,die tegen water,modder en zweet kunnen...

echter weet ik dat er bijvoorbeeld in de endurance nooit bescherming gebruikt wordt en dan denk ik weer"ik stel me aan".

wie helpt>of heeft aanraders??

mama_van_2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:21

ja dat gebruik ikwel

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:25

Ik gebruik standaard strijklappen omdat mijn merrie die nodig heeft. Verder ook in de Endurance (is maar klasse 1 hoor :o ) niks om de benen, vooral op lange afstanden kunnen de pezen nog wel eens (te) warm worden als je ze inpakt.
Als het echt nodig is, zou ik uitsluitend van die ademende peesbeschermers nemen die ook nog eens aan de voorkant open zijn.

Ik wou dat ik aan de Veluwezoom woonde................... zucht. -O-

Anoniem

Re: Buitenrit/tochten: wel of geen bescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:28

@Linky,die warme pezen baart mij ook zorgen...
dus dan vraag ik mij weer af of de voordelen opwegen tegen de nadelen.

(je kan hier mooi vakantie vieren hoor,op de Veluwezoom!!)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:30

Zeer zeker niets ! Strijklappen, nog tot daar aan toe, maar de pezen vrijlaten bij langere ritten : je riskeert meer letsel door oververhitting van de pezen/benen en afsluiten van de bloedsomloop door de gespen e.d. dan wat krasjes door kreupelhout...

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:42

Ja 4 uur is natuurlijk een lange rit en peesbeschermers houden natuurlijk warmte vast.
Maar anderzijds is het ook niet verstandig imo om over 'slechte' paden te gaan zonder beschermers en ze krasjes of verwondingen op kunnen lopen of een flinke stoot op hun pezen kunnen krijgen.

Het enigste wat ik kan zeggen is ga naar je ruitersportzaak en vraag om goede beschermers die zo min mogelijk warmte vasthouden, als je terugkomt van een buitenrit de benen goed afspoelen of eventueel coolingsgel opsmeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:48

Ik heb niet altijd de keuze welke paden ik neem helaas(nuja wel keuze...maar soms kom je er opeens achter dat er een boom op de weg ligt waar je dan moeizaam omheen komt...)

afspoelen doe ik met warm weer altijd wel. met de blub en kou niet,mijn pony staat 24/7 op de weide en vind het niet zo fijn hem met natte en koude pootjes de weide op te sturen als het slecht weer is..

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:50

Anoniem schreef:
Ik heb niet altijd de keuze welke paden ik neem helaas(nuja wel keuze...maar soms kom je er opeens achter dat er een boom op de weg ligt waar je dan moeizaam omheen komt...)

afspoelen doe ik met warm weer altijd wel. met de blub en kou niet,mijn pony staat 24/7 op de weide en vind het niet zo fijn hem met natte en koude pootjes de weide op te sturen als het slecht weer is..

Nee dat begrijp ik volkomen.
De mijne staat overdags ook gewoon altijd buiten weer of niet.
Daarom zou coolingsgel een oplossing kunnen zijn ipv het koelen met koud water met koud weer. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:51

dat is misschien wel een tip!
ik voel de benen wel altijd overigens. tot nu toe altijd droge,harde koele benen(ja zomers niet,.maar dan spuit ik even af)...
maarja verhitte pezen vind ik ook weer eng...

mandy_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:03

Tsja als je echt lang rijd .. ben ik bang dat het echt te warm word dus je moet gewoon bij lange buitenritten (+2 uur en langer) niets om maar gewoon zoals laatst dat pad (waar ze wonddjes van had) vermijden of zo veel mogelijk iig..

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:28

Ik zal wel beenbeschermers omdoen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:29

Ik gebruik ze sowieso niet, dus ook niet op buitenrit. Veel te warm. En als ze ze niet gewend zijn krijg je van die rare passen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:29

en springschoenen??
die beschermen natuurlijk wel een vrij kwetsbare plek(kootholte...)...
en zijn niet zo warm en groot,zeker niet op de pees...

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:34

Ben je niet bang voor schuurplekken als je er zo lang mee rijd? Kreupelhout ed kan ook onder de springschoenen/beenbeschermers terecht komen en misschien wel vast komen te zitten. Nee hoor, voor ons geen beenbescherming. De kans op schuurplekken, oververhitting en troep wat er onder komt te zitten is voor mij te groot. Volgens mij zuigen die goed ademende beenbeschermers zich ook nog eens vol met vocht als het ruiterpad wat vochtig is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:35

ik zou sowieso voor iets gaan dat geen water opneemt...

ben daarom ook benieuwd naar ervaringen.
qua schuurplekken heb je ook wel een punt ja.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:35

Crossbeschermers omdoen.
Crossbeschermers zijn speciaal ontwikkeld ook om door het water te springen ed en dat er geen vuil en zooi tussen komt. :j
Mn pony heeft sokken dus doe geen bescherming om, en bij mn paard gaat er wel bescherming om.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:38

Neem de styles.
http://www.canter-equipment.nl/style/st ... boots.html
Waarschijnlijk de best bekende beenbeschermers ter wereld! O.a. gebruikt en aanbevolen door Karin Donckers.
Deze boots zijn vervaardigd uit kogelvrij nylon en een "plastazote" vulling waardoor de boots als het ware om het been heen smelten en er geen vuil binnen kan dringen. Aan de achterzijde van de voorbeschermers is een kunsstofplaat ingebracht voor optimale peesbescherming, bij de achterbeschermers zit een kunsstofplaat aan de voorzijde om de benen te beschermen bij het eventueel aanstoten van de hindernissen. Sluiting met kwalitatieve velchro straps waardoor fixeren met tape overbodig is. Neemt geen water op en machine wasbaar op 30 graden.

Je betaalt even wat maar dan heb je ook topbeschermers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:51

maar die ademen niet,toch??

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:55

Op buitenrit gaat er helemaal niets rond de benen van mijn paard.
Ze kunnen heus wel tegen wat takken op de grond.
Tussen elke beschermer geraakt zand en slijk en dit gaat gegarandeerd schuiven en schuren.
Zo kan je wel eens voor verrassingen komen te staan na een lange buitenrit met bescherming, ze doen meer kwaad dan goed als ze in aanraking komen met water, slijk en zand.
Een paard is niet van suiker, je moet een beetje opletten wat er op de grond ligt, maar verder hebben ze echt wel niet zo snel wondjes.
Dat is mijn ervaring en mening natuurlijk ;).

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:57

Op buitenrit doe ik ook geen bescherming aan. In de bak trouwens ook niet altijd. Als ik doe springen dan wel.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:38

Anoniem schreef:
maar die ademen niet,toch??

Ja zeker wel, een paard die crosst rijd op hoge snelheid, rijd door water en springt.
Dus zijn echt speciaal erop gemaakt, neemt geen water op, kan geen vuil binnendringen en ademen, alles wat een paard voor de cross nodig heeft. :j Dus ook voor het buitenrijden ideaal.

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:28

na een peesblessure rijd ik ook altijd met bescherming om. ook in de endurance. om oververhitting zoveel mogelijk te voorkomen heb ik de cross country aeroflow van NEW aangeschaft. deze bevallen prima! pezen blijven er veel koeler onder dan onder de standaard beschermers.
maar ik ben van wel van mening: als je ze niet nodig bent niet omdoen. (dus als je paard niet strijkt/struikelt of andere onhandige dingen doet. ;) )

animalphoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:52

Het lijkt me verstandiger van wel peesbeschermers lijkt mij het beste ten eerste je bent misschien wel ver van huis en is het een hele klus om het paard weer terug te krijgen op stal. ten tweede , de kans op een verstapping is al kleiner!

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:02

Ik rijd veel buitenritten en ik doe nooit bescherming om. Nog nooit problemen mee gehad.
Het verzorgpaard van een kennis tikte haar eigen elke keer open met haar hoeven, dus zei rijd voortaan wel met bescherming.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 01:32