Hoefijzers met kalkoenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Hoefijzers met kalkoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 22:44

Hoi hoi,

Ik zie vaak op wedstrijd pony's rondlopen met kalkoenen erin gedraait.
Zelf loopt mijn pony op blote voeten.
Maar staat je paard nou echt veel steviger met ijzers en kalkoenen?
Op nat gras of zand?

Groetjes _Amigo.

Arabesk

Re: Hoefijzers met kalkoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:48

Nee, tov alleen ijzers zonder kalkoenen heb je met kalkoenen meer grip natuurlijk. Maar bij gezonde heoven met een normaal werkend hoefmechanisme heb je net zoveel grip en veel minder nadelen.

'Vroegah' reden bijna alle paarden de wedstrijden zonder ijzers, maar de paarden die ook voor de kar liepen stonden natuurlijk op ijzers en daar werd een oplossing voor gevonden dmv kalkoenen, omdat gewone ijzers veel te glad zijn op gras. Alleen zijn mensen helaas later gaan denken dat je dus niet zonder ijzers met kalkoenen kunt. IJzers waren ondertussen een beetje een statussymbool geworden om te laten zien dat je geld had. Net zoals het vroeger een statussymbool was om je boerderij met pannen te bedekken. Pannen waren duurder dan riet. Tegenwoordig is riet duurder dan pannen, dus is het 'stoerder' om een boerderij met een rieten dak te hebben. :O

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:49

normaal gesproken zou zonder ijzers net zo goed zijn :) Kan me alleen voorstellen dat je bij de korte wendingen bij het springen op bijv. nat gras wel voordeel hebt met kalkoenen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:51

als de ijzers zich té vast grijpen in de grond, krijg je weer wat volleyballers ook hebben; dan verdraaien ze hun knie.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 22:52

idd, en je kunt ook niet over de weg, dan loopt je paard op hakken :=

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:56

Ik heb tot en met het M2 met alleen voor ijzers met kalkoen gereden (dus achter op blote voeten), maar merkte wel dat ie later met achterijzers en kalkoenen toch wel wat zekerder was.
Maar normaal gesproken moet je B en L wel zonder kalkoen kunnen (als ze niet op ijzers staan). Springen zou ik altijd mét doen!
Laatst bijgewerkt door yvonnepuntnl op 02-03-11 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:56

De meeste grip heb je met ijzers met kalkoenen. De minste grip heb je met ijzers zonder kalkoenen. Zonder ijzers zit er tussenin.

Ik heb al teveel onbeslagen paarden onderuit zien gaan op wedstrijden op nat gras. Ik zelf rijd alleen maar op nat gras met ijzers en kalkoenen.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:00

Op nat gras ga ik echt niet zonder ijzers of ijzers zonder kalkoenen rijden.
En zeker niet springen, heb genoeg paarden zonders ijzers op gras onderuit zien gaan.

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:45

die van ons staan altijd op ijzers tijdens buitenseizoen, omdat ik merk dat ze met ijzers en kalkoenen veel zekerder lopen. Als het gras wat nat is glijd m'n paard tijdens het springen soms met ijzers nog wel eens. dus vind het prettiger en ook voor het dier zelf omdat die veel prettiger loopt.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:21

Tijdens het outdoor seizoen laat ik er rondom ijzers onder slaan met gaten. Indoor seizoen loopt ie achter op blote voeten. Mijn pony heeft altijd met blote achtervoeten gestaan zomer of winter, wel gaten in de zomer. Nooit uitgegelden oid.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:58

Horseware schreef:
De meeste grip heb je met ijzers met kalkoenen. De minste grip heb je met ijzers zonder kalkoenen. Zonder ijzers zit er tussenin.

Ik heb al teveel onbeslagen paarden onderuit zien gaan op wedstrijden op nat gras. Ik zelf rijd alleen maar op nat gras met ijzers en kalkoenen.

Om die reden hebben wij mijn paard ook achter op ijzers gezet afgelopen voorjaar. Wij zijn ook onderuit gegaan en hij hield er toch een lelijke kleine blessure aan op.