hoofdstel zonder neusriem, bit ligt niet stabiel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

hoofdstel zonder neusriem, bit ligt niet stabiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 15:27

Het is een probleem dat eigenlijk niet meer van toepassing is, daar ik dit hoofdstel nu gebruik voor mijn hackamore, en ik anders met neusriem rij
echter sluit ik niet uit dat ik nooit nog met een dergelijk hoofdstel zal rijden, vandaar de vraag :D

ik heb voor mijn trekpaard een simpel westernhoofdstelletje
bakstukjes,frontriem en keelriempje, een heel licht simpel makkelijk ding, paardlief liep er ook goed op, ontwijkt het bit niet, etc.
ik reed haar met een dubbelgebroken watertrens, weliswaar een vrij zware trens (vergeleken met bitten voor gewone paarden)

wat mij opviel is dat het hoofdstel en het bit in stap en draf perfet op de plaats blijft, maar in galop ligt te klapperen rond haar hoofd
het bit blijft denk ik wel op dezelfde plaats in de mond (houd de mond netjes gesloten)
maar de bakstukken klapperen (er komt een vuist ruimte tussen bakstuk en kaak) heen en weer in de ritme van de galop
Mijn teugels maken geen verschil uit (of ik nu met contact rij, zonder contact, of zelfs de teugels er volledig aflaat, die bakstukken klapperen)
is dit normaa, valt dit op te lossen en heeft het paard er last van?
ditzelfde hoofdstel doet het met de hack niet, maar heeft dan uiteraard wel een neusriem eraan hangen...

fanci_mike

Re: hoofdstel zonder neusriem, bit ligt niet stabiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:28

Heb je er wel een kinriempje aan de bitringen zitten? En zitten de bakstukken misschien niet wat los?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:31

Lijkt mij dat je bakstukken dan wat te los zitten.

Het kan zijn dat je paard in de galop zijn tong wat opkrult uit concentratie of omdat ze het moeilijker vindt. Dan komt het bit wat meer achter in de mond te liggen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 15:36

het bit hing gewoon met twee plooitjes in de mondhoek.
heb er inderdaad geen kinriempje aanzitten, wist niet eens dat dat nodig was! oeps!

ze galoppeert wel erg graag, maar dan vooral lang en open, iets meer verzamelen vind ze idd erg moeilijk.

kwa hoger hangen: ik ben niet zo aan opgesnoerde tuigage, neusriemen zitten altijd vrij los, zelfs mijn singel is meestal niet enorm hard aangesingeld :D
bit hangt dus ook altijd met 2 plooitjes in de mondhoek, en voel me niet zo fijn om die hoger te trekken ...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:38

volgens mij zijn je bakstukken gewoon iets te lang. Ik weet dat western ruiters hun bit iets lager in de mond hangen dan engelse ruiters, maar dan kan het gebeuren dat je bakstukken gaan wapperen... het bit beweegt in de galop ook lichtjes op en neer in de mond. Misschien dat een kinriempje dit probleem verhelpt, maar denk eerder dat je de bakstukken een gaatje korter moet maken.
Ze logen zo kort dat de mondhoeken 2 rimpeltjes krijgen toch zeker als je met een trens rijdt (geen shank of correction, dan lijkt het me niet zo fijn)

ow lees nu dat het bit al "hoog" zit... dan weet ik het ook niet direct. misschien toch een bit dat minder weegt en dus minder onderhevig is aan de zwaartekracht

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:38

kin riempje heeft ook geen nut hoor!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:43

Een bit dat minder weegt wordt bij een breedbek paard wat lastig. Ik herken het probleem wel trouwens van de tijd dat ik met een westernhoofdstel reed en bit. Door de brede mond kom je automatisch op een breed, dik en zwaar bit uit met grote bitringen. En wat je ook doet ook al ligt het bit goed het gaat zwabberen. Dat zelfde heb ik ook gehad met een dressuurhoofdstel zonder sperriempje. het rubber stangbit dat ik nu heb geeft het probleem niet dus wie weet wordt het veroorzaakt door de scharniering van het bit zelf.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:48

KLfan schreef:

correctie: kinriempje heeft als hoofddoel voorkomen dat het bit door de mond gesleurd wordt. Bijkomend voordeel is dus dat het bit minder beweeglijk in de mond ligt. Heb ook een breedbekkikker en rijd western, nog nooit geen klapperend kopstuk gehad.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:51

fanci_mike schreef:
KLfan schreef:

correctie: kinriempje heeft als hoofddoel voorkomen dat het bit door de mond gesleurd wordt. Bijkomend voordeel is dus dat het bit minder beweeglijk in de mond ligt. Heb ook een breedbekkikker en rijd western, nog nooit geen klapperend kopstuk gehad.

dit kan niet het hangt alleen maar, bedoel je geen neusriem ofso, kinriem is niet bevestigd aan het bit!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:55

Fanci_mike rij jij met een gebroken of ongebroken bit?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:07

heb je bij grote maten dan geen "holle" bitten meer?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:10

Geen idee ik weet alleen dat het vanaf 15,5 cm erg zware lompe dingen worden. Ook erg fijn bij een paard met een dikke tong eneen korte mondspleet dan passen veel bitten in de dikte niet meer.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 16:17

idd, ik heb dus 17.5 nodig voor mijn paarden, ik heb een lichte watertrens, maar de dubbelgebroken is vrij zwaar
momenteel rijd ik met een billy allen bitje, dubbelgebroken maar die niet kan doorklappen, die weegt een stuk minder en ligt minder te klapperen met mijn gewoon hoofdstel, maar dus niet geprobeerd met het westernhoofdstel.
kwa grote maten: ik ben al blij dat ik deze drie bitjes gevonden heb, laat staan of ze dan nog in een holle versie bestaan of niet :D

Kl fan: de neusriem hangt niet aan het bit vast, maar een kinriempje wel hoor ;)

ik ben "blij" te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem :D, maar er valt al samen niet echt veel aan te doen, behalve een lichter bit .
als ik nog met een dergelijk hoofdstel rij is het vooral voor buiten, in de piste ben ik dressuurprikker, dus met dressuurhoofdstelletje
buiten rij ik voornamelijk op hack, maar in grote groepen heb ik wel graag een bitje, maar heb geen zin om bij iedere pauze al die riempjes los te maken :D
halsterhoofdstel heb ik trouwens ook, maar daar ben ik ook niet zo tevreden over, bit hangt te laag, en te los, en klappert ook, is wel heel praktisch in pauzes enzo, maar een touwhalstertje met daarover een westernhoofdstelletje is even praktisch dacht ik :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:18

ik heb geloof ik laatst nog een snaffel gaan kopen (vglbaar met enkelgebroken watertrens) en deze was toch vrij dun en woog eigenlijk niet meer dan mijn 12.5 dubbelgebroken watertrens

als je pauzeert gewoon hoofdstel even uitdoen?

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:20

Duhelo schreef:
idd, ik heb dus 17.5 nodig voor mijn paarden, ik heb een lichte watertrens, maar de dubbelgebroken is vrij zwaar
momenteel rijd ik met een billy allen bitje, dubbelgebroken maar die niet kan doorklappen, die weegt een stuk minder en ligt minder te klapperen met mijn gewoon hoofdstel, maar dus niet geprobeerd met het westernhoofdstel.
kwa grote maten: ik ben al blij dat ik deze drie bitjes gevonden heb, laat staan of ze dan nog in een holle versie bestaan of niet :D

Kl fan: de neusriem hangt niet aan het bit vast, maar een kinriempje wel hoor ;)

ik ben "blij" te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem :D, maar er valt al samen niet echt veel aan te doen, behalve een lichter bit .
als ik nog met een dergelijk hoofdstel rij is het vooral voor buiten, in de piste ben ik dressuurprikker, dus met dressuurhoofdstelletje
buiten rij ik voornamelijk op hack, maar in grote groepen heb ik wel graag een bitje, maar heb geen zin om bij iedere pauze al die riempjes los te maken :D
halsterhoofdstel heb ik trouwens ook, maar daar ben ik ook niet zo tevreden over, bit hangt te laag, en te los, en klappert ook, is wel heel praktisch in pauzes enzo, maar een touwhalstertje met daarover een westernhoofdstelletje is even praktisch dacht ik :)

haha kom er nu pas achter dat ik het woord kinriempje in mijn hoofd even vervangen heb door keelriem(pje) sorry

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:27

Je zou eens een ongebroken menbit kunnen proberen en kijken of dat rustiger ligt in de mond. Al zijn die nog zwaarder dan de normale rijbitten. Ik wissel af met rubber stang/hackemore en bitloos met kruisteugels onder het zadel. Maar in een groep is een bit wel fijn eigenlijk. Het zijn meteen erg veel kilo's die aan de wandel gaan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 16:32

@pp: tijdens pauze wil ik idd het bit iedere keer uit hebben, met halsterhoofdstel was het makkelijk, klipje los et voila, mijn dressuurhoofdstel zijn iedere keer drie riempjes los, hoofdstel afdoen, daarna weer aan en drie riempjes vast, we pauzeren vaak maar 10 - 15 minuutjes oid, dus dat is me eigenlijk teveel gedoe, en ook teveel leer om het paard zijn hoofd, vandaar dat ik dan wilde kijken voor terug een westernhoofdstelletje, een one ear zodat ik geen gespen meer heb.
ik zou dan idd eens moeten kijken hoe het met men billy allen bitje gaat, die is vrij licht en ongebroken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:40

ik heb ooit eens een hoofdstel gezien waarbij de neusriem "door" bakstukken ging, misschien dat dat ook een oplossing kan zijn, dan gaan de bakstukken minder klapperen... neusriem was niet bedoeld om "aan te snoeren"

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 16:44

petitparis schreef:
ik heb ooit eens een hoofdstel gezien waarbij de neusriem "door" bakstukken ging, misschien dat dat ook een oplossing kan zijn, dan gaan de bakstukken minder klapperen... neusriem was niet bedoeld om "aan te snoeren"

ja, dat zijn de tuighoofdstellen
echter, ik wil net geen neusriem :D

ik rij dressuur met een gewoon gecombineerd hoofdstel, en daar heb ik dit probleem niet bij