Zadel blijft naar voren schuiven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Zadel blijft naar voren schuiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 12:58

Hoi hoi,

Even om een lang verhaal kort te maken.

Mijn Haflinger heeft een ronde buik, ze is niet dik maar heeft gewoon een buik (bouw > stro?) We hebben al veel verschillende zadels gehad, allen verschoven. Nu heb ik sinds kort een nieuw zadel, het zadel past perfect. Maar door haar dikke buik schuift het zadel naar voren, balen dus. Nu heb ik een nieuwe singel gekocht, een anatomische van Passier. Maar nu blijkt het zadel nog steeds naar voren te schuiven.
Ik zie het nu echt even niet meer zitten, waarom blijft er toch geen enkel zadel op mijn paard haar rug liggen? Het schuift niet extreem naar voren maar het ligt wel gewoon op haar schouders en ik merk heel goed dat dit gewoon niet fijn ligt voor mijn paard.
Op zulke momenten kan ik wel janken, het was echt een rib uit mijn lijf en nu blijkt het weeer te verschuiven.. :(

Hoe kan dit toch? Is er nou echt geen oplossing? Moet ik me er nou maar bij neer leggen dat het dan toch op de schouders ligt?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Alvast bedankt!

Groetjes Iris

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:05

een voorsingel aanschaffen :)

pmarena

Re: Zadel blijft naar voren schuiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:07

Heb je een anatomische singel , of een banaansingel ?

De laatste kan namelijk goed helpen om het zadel goed op zijn plek te laten liggen :j

Maar op zich is natuurlijk het eerste aanspreekpunt , degene van wie je het zadel gekocht hebt.
Als die dit zadel aangeraden / gepast / op maat gemaakt heeft , zal hij / zij er ook voor moeten zorgen dat het goed ligt :j

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:08

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:09

Een staartriem? Als ze dat niet gewend is, wel eerste keer even longeren voor je erop gaat want sommige paarden reageren 1e keer beetje bokkig. Met een voorsingel heb ik alleen ervaring als een zadel naar achter schuift, ik weet niet of dat ook helpt als het naar voren schuift.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:14

Aan een anatomische singel heb je in geval van schuiven niet zoveel. Een banaansingel (de enige die ik ken is van Pfiff en verkrijgbaar bij Agradi, helaas alleen in dressuuruitvoering) voorkomt wel het schuiven. Ik heb er ook 1 op mijn ronde fjordenmerrie en dat gaat tegenwoordig prima.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 14:43

Een voorsingel en staartriemen zijn helaas geen optie.. Van beide krijgt ze wonden (en echt hele erge en grote) en van een staartriem wordt ze ook erg heet (bokken, wegrennen, gespannen zijn), heb dit meerdere malen geprobeerd maar het wende echt niet.. Hoezo moeilijke pony? :P

Voor zover ik weet zijn anatomische singels en banaansingels gewoon hetzelfde... Alleen kennen ze bijvoorbeeld de term banaansingel niet in Belgie..

Deze heb ik :)

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... =121&ty=18

Iedereen alweer heel erg bedankt! :D

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:50

Is niet hetzelfde, maar dit is een banaansingel. Ik had het ook bij mijn pony als ik een rekbare singel gebruikte. Nu gebruik ik zo'n flutsingel (vind ik zelf), gewoon van dat stugge katoen, en daarmee blijft hij wel liggen. Misschien dat dat leer ook best glad is en dat hij daardoor ook naar voren schuift. Ik was wel bang voor schuurplekken maar ik rij niet veel en hij heeft een dikke vacht en tot op heden geen last van.

Wat een prachtig pony trouwens! Ik heb even in je profiel gekeken. Mijn pony is ongeveer even rond. Heb je dan geen last van schuiven van rechts naar links? Daar heb ik nl. nog steeds last van.
Laatst bijgewerkt door EliseLukas op 28-02-11 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:51

Waarom probeer je niet een anti glijpad bv van prolite ofzo?

Suces

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:55

Ik heb even op de site bij agradi gekeken en zo'n flutsingel heet een bandsingel. Ik had toevallig een oude in zijn maat (145 cm) dus die heb ik toen aan het zadel gedaan. Tijdens het proefrijden ging het zadel nog naar voren (de passer raadde mij aan antislipdekjes en singels te proberen en als het niet lukte zouik mijn geld terug krijgen), maar met deze singel niet. Toevallig en heel fijn want ik zie nu op de site van agradi dat ze maar 9,95 kosten.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:55

hai iris

hoe heb je de singel omliggen ?
buiging naar voren of naar achteren ?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:56

Wij hebben in ons zadel een voorsingel laten inbouwen door de zadelmaker. Werkt voor ons perfect.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:06

Herkenbaar probleem,
ik heb ook al meerdere zadels gehad,
en alles gaat naar voren door die buik :(
Ik heb een banaansingel, maar dat helpt ook niet...
(met de buiging naar voren [logisch] maar zelfs ook andersom geprobeerd)

Zijn er mensen met ervaring met zo'n voorzingel?

Denk dat het bij mij ook niet gaat helpen.
Van zo'n bh (tegen deken schuurplekken) ging haar schoft zelfs open,
en mijn singel is omgestikt met echt schapenvacht en zelfs hier krijgt ze plekken van.

Sorry TS dat ik ook ff vragen stel in jou topic :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:19

Ik heb een kieffer -en een kavalkade voorsingel gebruikt, werkte super voor mijn ronde KWPN'er zonder schoft :D

Ingebouwde voorsingel heb ik ook gehad, maar werkt niet altijd voldoende....
De kavalkade is duur, maar door zijn beweegbare platen super en kwalitatief ook top!

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:24

owkee :)
thanx ik ga er ff over nadeken

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:32

Ik heb een paard met precies dezelfde soort bouw (en hetzelfde probleem :)) ).

Vandaag heb ik de H-Girth van WOW mogen gebruiken, ik vind het toch wel een hele fijne singel, het is de eerste waarmee mijn zadel echt rotsvast ligt en echt niks naar voren schoof.
Helaas kost hij je wel meerdere ribben uit je lijf... En volgensmij is niet ieder singelsysteem geschikt voor deze singel, maar daar weet ik het fijne niet van.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 17:55

@ Nickyu, hoi Nicky! Ik heb je even een pbtje gestuurd :)

De singel ligt in ieder geval echt goed (dus met de ronding naar voren).

Iedereen heel erg bedankt voor jullie reacties!

Kan de fout ook rijtechnisch zijn? Dat ze haar rug zo ontzettend wegdrukt (oid? werkelijk geen idee) dat ze het zadel als het ware van haar rug afdrukt?

annickx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:59

Een haflinger bij ons op de manege heeft precies hetzelfde, je zit aan het einde van de les helemaal op de nek in het zadel! Ze gaan waarschijnlijk een staartriem aanschaffen, een ander paardje op de manege heeft ook een staartriem,, werkt prima! ;)

xx

annickx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:03

En er zijn ook staartriemen met bontjes, voor zover ik weet (heb ik wel eens op hyves op een foto gezien)

xx

annickx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:08

Ooww wacht ik zie net dat ze niet aan de staartriem wil wennen,

nouja in dat geval, voor zover mijn kennis gaat, zou ik naar een zadelmaker gaan, die kan misschien een zadel speciaal op maat maken voor jou paard, 1tje die precies past ;) Hoop dat je hier wel wat aan hebt ;)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:09

wat voor zadel heb je precies?? ik had het probleem ook, uiteindelijk kwam ik uit op een zadel waarvan de voorste singelstoot naar voren kon worden gezet. dus dan is de drukverdeling van het zadel anders.
mijn appie is ook rondbuikig en heeft weinig schoft. na lang zoeken heb ik een anky salinero gekocht en de voorste singelstoot naar voren laten zetten. nu is het probleem helemaal opgelost.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:14

8-) lees geen pbs maar zal voor jou een uitzondering maken ;)

wat ik niet begrijp .. zo extreem is jouw haf niet
tenminste als we het over de zelfde hebben
we hebben voor meerdere haffies veeeeelll extremer gebouwt als de jouwe
voorzien van een passend niet schuivend zadel

en nee lijkt me heel erg sterk dat merc het zelfde truukje kent als boik :')
de keren dat k die heb zien lopen ...neh ..

maar simpel toch ,, waar heb je je zadel gekocht ? die mailen en bellen etc
dat het niet goed ligt :+

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:16

dat probleem heb ik ook :O Mijn pony heeft geen schoft en een lekker dik buikje en daardoor gaat het zadel schuiven, heb zadels laten passen maar echt niks past :( en nu moet ik ergens in april weer terugkomen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:20

schipper1 schreef:
Een staartriem? Als ze dat niet gewend is, wel eerste keer even longeren voor je erop gaat want sommige paarden reageren 1e keer beetje bokkig. Met een voorsingel heb ik alleen ervaring als een zadel naar achter schuift, ik weet niet of dat ook helpt als het naar voren schuift.

Voorsingel helpt niet bij naar achterschuiven. Het is nl een singel die voor het zadel ligt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:24

listiglistje schreef:
Ik heb een kieffer -en een kavalkade voorsingel gebruikt, werkte super voor mijn ronde KWPN'er zonder schoft :D

Ingebouwde voorsingel heb ik ook gehad, maar werkt niet altijd voldoende....
De kavalkade is duur, maar door zijn beweegbare platen super en kwalitatief ook top!

Ik heb op mijn ronde Gelderse KWPNer ook een kalvakade voorsingel. Heb ook alles geprobeert. Super passend zadel, speciale ingebouwde voorsingel, speciale singel(alles van WoW) en nog schoof het een heel klein beetje.(echt heel weinig...maar toch)

Met de Kalvakade voorsingel gaat het echt super. Duur...maar je hebt dan wel wat.