Dees schreef:Pepijntje, je bent een héél makkelijke prooi voor verkoper die op provisiebasis werken. Zeker wanneer je nu al begint over "liever wat meer betalen dan...".
Wees wijs, neem iemand in de arm die aan jouw kant staat. Ook al is dat een instructeur van 2 jaar geleden.
Op mij kom je niet over als iemand die weet waar die aan begint. Paard kopen is makkelijk genoeg, zadel kopen ook nog wel... maar waar is je netwerk? Instructie, stalling, dierenarts, hoefsmid, vervoer, fourageleveranciers...? Paardrijden is geen groepssport, maar solo red je het ook niet. Zorg eerst voor een netwerk en wat meer kennis van zaken alvorens je je euro's gaat uitgeven.
Om in te springen op het vetgedrukte: Volgens mij heeft de TS een stalling en kan ze daar les krijgen. Vanaf dat punt kan ze de rest van haar netwerk opbouwen. Op die stalling zal minimaal 1 dierenarts komen en hetzelfde geldt voor een hoefsmid. Kwestie van vragen wie dat is en er vervolgens zelf ervaring mee op gaan doen om te kijken of het bevalt. Ik vermoed dat de stalling in dit geval de fourage voor zijn rekening neemt. Wat vervoer betreft, als je zelf de auto hebt valt een trailer altijd wel ergens te huren/lenen. Heb je de auto niet dan wordt het wat lastiger maar niet onmogelijk. Lenen is de makkelijkste (c.q. goedkoopste) oplossing, maar als het echt niet anders kan: ook auto's worden verhuurd
. De rest van je netwerk moet je door de jaren heen op gaan bouwen. Zonder paard kun je vaak niet meedoen aan paardenactiviteiten en dan wordt het opbouwen van een netwerk sowieso al ingewikkelder.
Zo en nu weer on topic
.
De meeste zadelmakers werken op basis van provisie (zij hebben bepaalde merken in hun assortiment en die proberen ze zoveel mogelijk te verkopen) en zoals Dees al zegt ben je voor hen een heel gemakkelijke prooi. Sommige zadelmakers zijn eerlijk, anderen zien vooral euro's ongeacht of het zadel goed ligt of niet. Als je dan zelf 0,0 verstand van de ligging hebt loop je een reële kans op een miskoop. Wat ik je in ieder geval aan zou willen raden is om het boekje "Het Zadelboek" van Tineke Dekker te kopen. Het is natuurlijk geen wondermiddel, maar er staan diverse handigheidjes in (met foto's) om ook zelf als leek enigszins een idee te krijgen of een zadel al dan niet goed lijkt te liggen. Zo ben je zelf ook iets meer voorbereid en kennis kan nooit kwaad.
Ik ben zelf heel blij met mijn zadelmaker (Herman de Bunt), omdat hij eerlijk vakwerk levert.