Voor de eerste keer een zadel kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pepijntje

Voor de eerste keer een zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 12:32

Omdat ik aan het rondkijken ben voor men allereerste eigen paard zal ik binnenkort ook mijn allereerste zadel moeten kopen :D
Ik heb echter geen flauw benul hoe dit in zijn werking gaat, welke maten zijn er, hoe weet je welk maat je paard nodig heeft enz..., Wil natuurlijk een perfect passend zadel voor mijn paard!
Uiteraard ga ik ook nog naar de ruitersportzaak om uitleg te vragen en ik laat ze aan huis komen om de zadels te passen.
Maar ik zou toch graag al wat op de hoogte willen zijn :)

Dees

Re: Voor de eerste keer een zadel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:33

Waarom vraag je geen ervaren persoon in je omgeving om je te helpen daarbij?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:36

Waar ik zelf altijd voor zou kiezen is om eerst een zadelmaker te laten komen met een aantal zadels.. Die gaat dan passen en meten heen, en jij weet meteen welke maten en merken het beste liggen op je paard :j Dan kan je iig iets gerichter zoeken, sommige merken kunnen nmlk heel beroerd liggen op sommige paarden.

Succes iig en veel plezier met het zoeken en kopen van je paardje :D

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:39

Bedenk allereerst eens wat je met je paard doen wilt; buitenrijden, dressuur, springen................ dan weet je al een beetje wat voor type zadel je nodig hebt.
De boomwijdte van de voorboom is erg belangrijke voor je paard, net als de dragende lengte van het zadel. Een zadel hoort plm. 3 vingers achter het schouderblad te liggen, en mag niet achter de ribben dragen met de kussens.
De inchmaat is voor jezelf erg belangrijk, en dat hangt weer erg van je bouw af.
Een goede zadelmaker is dan de volgende vereiste, en lang niet de makkelijkste................

pepijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 12:45

Dees schreef:
Waarom vraag je geen ervaren persoon in je omgeving om je te helpen daarbij?

Dat is het nou net, kan op 1 2 3 niemand bedenken die ervaren genoeg is om me hierbij te helpen :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:46

Je instructeur?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:47

weet je al bij wie je zou willen gaan lessen? die zou je kunnen vragen je te helpen,ik ga vaak zat mee met klanten ,paarden kijken en meekijken met een zadelpassessie

pepijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 12:50

Ja wou mijn paard stallen op manege Dagen van het paard in Leopoldsburg.
Dus 1 van de instructeurs die daar lesgeven, ken ze alleen nog niet omdat ik altijd op bijrijdpaardjes aan huis heb gereden waar ik geen mogelijkheid had om les te volgen en op een andere manege waar ik intussen al 2 jaar niet meer ben geweest.
Misschien dat ik wel een paar manegelessen kan gaan meevolgen dan ken ik de instructeur al wat en is het ook niet meer zo vreemd om dat te vragen.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:51

linky schreef:
Bedenk allereerst eens wat je met je paard doen wilt; buitenrijden, dressuur, springen................ dan weet je al een beetje wat voor type zadel je nodig hebt.
De boomwijdte van de voorboom is erg belangrijke voor je paard, net als de dragende lengte van het zadel. Een zadel hoort plm. 3 vingers achter het schouderblad te liggen, en mag niet achter de ribben dragen met de kussens.
De inchmaat is voor jezelf erg belangrijk, en dat hangt weer erg van je bouw af.
Een goede zadelmaker is dan de volgende vereiste, en lang niet de makkelijkste................

Precies!!

Het type zadel is idd het belangrijkste want wil je ermee gaan doen? Als je dat weet is het het beste om een zadelmaker te laten komen. Het ligt ook aan je budget want bij een zadelmaker kan het zijn dat de zadels wat duurder zijn.
Als je een zadel op het oog hebt via een particulier, b.v. Marktplaats. Laat het dan eerst passen door je instructeur of iemand die er verstand van heeft voordat je het betaald want straks past het niet en zit je misschien met een zadel die je niet kwijt raakt!

pepijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 12:55

Ik was er al uit om een veelzijdigheidszadel te kopen, ik maak ook graag eens een sprongetje.
Ja ik wou zowieso een zadelmaker laten komen of bij de ruitersportzaak ter plaatse gaan passen.
Liever van in het begin wat meer betalen voor een goed zadel dan later problemen te hebben en alsnog meer kwijt te zijn ;-)

Zijn er zoveel verschillende maten in boomwijdtes?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:17

Pepijntje, je bent een héél makkelijke prooi voor verkoper die op provisiebasis werken. Zeker wanneer je nu al begint over "liever wat meer betalen dan...".

Wees wijs, neem iemand in de arm die aan jouw kant staat. Ook al is dat een instructeur van 2 jaar geleden.

Op mij kom je niet over als iemand die weet waar die aan begint. Paard kopen is makkelijk genoeg, zadel kopen ook nog wel... maar waar is je netwerk? Instructie, stalling, dierenarts, hoefsmid, vervoer, fourageleveranciers...? Paardrijden is geen groepssport, maar solo red je het ook niet. Zorg eerst voor een netwerk en wat meer kennis van zaken alvorens je je euro's gaat uitgeven.

pepijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 13:27

Het is niet omdat ik niet direct iemand kan bedenken die super veel van zadels passen weet dat ik voor die andere zaken geen personen ken ;-)
Het is ook niet zo omdat ik niks van zadels ken dat ik niet weet waar ik aan begin.
Stalling is geregelt, instructie neem ik op stalling, dierenarts en hoefsmid ken ik persoonlijk...
Het is mijn eerse paard, het is normaal dat ik op sommige gebieden nog geen ervaring heb maar die zal ik gauw genoeg opdoen. Als ik eenmaal op die stalling sta heb ik genoeg andere eigenaren om me heen aan wie ik gauw wat kan vragen.
Het enige wat ik nu doe is al wat voorbereiden op gebieden waar ik nog geen kennis over heb omdat die dingen gewoon niet aan bod komen als je op manege rijdt of bijrijdpaardjes hebt :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:59

mijn eerst tip, Gaa nooit naar zomaar een ruitersport zaak om een zadel te kopen... bij 9vd 10 zaken hebben ze er namelijk geen verstand van. Dus zoek een goede zadelmaker. Die hebben er namelijk meestal wel vestand van. Zoek een zadel dat jou goed past en dat je paard goed past. Zorg voor een ruim buget. Dus ong. 1000 euro. Dan kun je gewoon een goed zadel uitzoeken.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:11

Dees schreef:
Pepijntje, je bent een héél makkelijke prooi voor verkoper die op provisiebasis werken. Zeker wanneer je nu al begint over "liever wat meer betalen dan...".

Wees wijs, neem iemand in de arm die aan jouw kant staat. Ook al is dat een instructeur van 2 jaar geleden.

Op mij kom je niet over als iemand die weet waar die aan begint. Paard kopen is makkelijk genoeg, zadel kopen ook nog wel... maar waar is je netwerk? Instructie, stalling, dierenarts, hoefsmid, vervoer, fourageleveranciers...? Paardrijden is geen groepssport, maar solo red je het ook niet. Zorg eerst voor een netwerk en wat meer kennis van zaken alvorens je je euro's gaat uitgeven.

Om in te springen op het vetgedrukte: Volgens mij heeft de TS een stalling en kan ze daar les krijgen. Vanaf dat punt kan ze de rest van haar netwerk opbouwen. Op die stalling zal minimaal 1 dierenarts komen en hetzelfde geldt voor een hoefsmid. Kwestie van vragen wie dat is en er vervolgens zelf ervaring mee op gaan doen om te kijken of het bevalt. Ik vermoed dat de stalling in dit geval de fourage voor zijn rekening neemt. Wat vervoer betreft, als je zelf de auto hebt valt een trailer altijd wel ergens te huren/lenen. Heb je de auto niet dan wordt het wat lastiger maar niet onmogelijk. Lenen is de makkelijkste (c.q. goedkoopste) oplossing, maar als het echt niet anders kan: ook auto's worden verhuurd :D . De rest van je netwerk moet je door de jaren heen op gaan bouwen. Zonder paard kun je vaak niet meedoen aan paardenactiviteiten en dan wordt het opbouwen van een netwerk sowieso al ingewikkelder.

Zo en nu weer on topic :D.

De meeste zadelmakers werken op basis van provisie (zij hebben bepaalde merken in hun assortiment en die proberen ze zoveel mogelijk te verkopen) en zoals Dees al zegt ben je voor hen een heel gemakkelijke prooi. Sommige zadelmakers zijn eerlijk, anderen zien vooral euro's ongeacht of het zadel goed ligt of niet. Als je dan zelf 0,0 verstand van de ligging hebt loop je een reële kans op een miskoop. Wat ik je in ieder geval aan zou willen raden is om het boekje "Het Zadelboek" van Tineke Dekker te kopen. Het is natuurlijk geen wondermiddel, maar er staan diverse handigheidjes in (met foto's) om ook zelf als leek enigszins een idee te krijgen of een zadel al dan niet goed lijkt te liggen. Zo ben je zelf ook iets meer voorbereid en kennis kan nooit kwaad.

Ik ben zelf heel blij met mijn zadelmaker (Herman de Bunt), omdat hij eerlijk vakwerk levert.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:19

Hey Pepijntje,
Een half jaar geleden zat ik precies met de zelfde problemen. Altijd op de manege gereden en bijrijdpaardjes. Dus ook niet echt mensen die mij konden helpen (die iig in de buurt woonden). Er komt heel veel op je af, en straks kom je er achter dat er nog veel meer dingen bijkomen, naast een zadel en het paard.. wat moet hij eten, hoeveel, hoevaak naar de smid, kleine gebreken van het paardje, dierenarts of niet, etc.
Maar het komt echt allemaal goed. Je kan heel veel info op bokt vinden!
Ik ben gewoon op zoek gegaan naar een zadelmaker in de buurt, waar goede recenties over stonden op bokt. Ik heb er zelfs 2 laten komen (mijn paardje scheen een extreem smalle boommaat te hebben, en die had de ene zadelmaker niet). Ik had de richtprijs van de kosten van een 2e hands zadel ook op gezocht, en nog een beetje onderhandeld.

Je hebt ook nog verschillende maten van het zitvlak, (dus hoe dik je komt is, haha)
Ik heb een 17 of 18 inch volgens mij, dat is een beetje een maatje 38..

Succes met alle aanschaf perikelen!

ps nog een tip, ook bij de aanschaf van een paard is het handig om iemand er bij te hebben die er meer van afweet. Ik ben eerst zelf gaan zoeken, en toen ik er een gevonden had één van mijn baasjes van mijn verzorgpaardjes laten komen kijken.