welk bitloos hoofdstel bij dressuur ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Livito

welk bitloos hoofdstel bij dressuur ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 19:44

hoi bokkers ,

na een paar pagina's afgespeurd te hebben en nog niet echt antwoord op mijn vraag te hebben plaats ik maar een topic in de hoop toch een antwoord op mijn vraag !

ik wil graag de overstap bitloos maken met mijn paard , heb vandaag het bitloze hoofdstel Barefoot Syringa van mijn stalgenootje geleend en even uitgeprobeert en mijn paard pakte het heel goed op !
nu is het hoofdstel vrij prijzig , en zijn er zóveel verschillende hoofdstellen , nu is mijn vraag met welk bitloos hoofdstel zou je het beste gewoon dressuur kunnen rijden ?

mod's en bokkers , ik heb de zoekfunctie gebruikt ;)

edit de berefoot syringa is ook als sidepull te gebruiken , maar ik heb hem gebruikt als kaakgekruist !

boooo

Re: welk bitloos hoofdstel bij dressuur ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:54

Ik heb een Harry's Horse, en we hebben een FRA :D

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 19:55

boooo schreef:
Ik heb een Harry's Horse, en we hebben een FRA :D

die van hh is toch met Teugelvoering kruislings via kin en nek ?

en die FRA ?

is ook wel handig met een beetje uitleg waarom ie het beste bij dressuur past haha !

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:06

FRA is volgens mij een sidepull, maar bij mijn pony kon hij niet om zijn grote neus. Ik ben ook nog steeds op zoek naar een goed bitloos hoofdstel. Zelf heb ik het idee dat sidepull met een zachte neusriem het beste is. Dan kun je toch lichte druk houden en als je loslaat dan is het ook meteen los. Bij die kinriempjes ben ik bang dat ze blijven hangen in zijn grote baard of door iets anders niet goed loslaten waardoor de spanning erop blijft staan. Maar ik ben ook benieuwd naar meningen van anderen.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 23:08

zoals het nu lijkt ben ik eruit , en heb ik besloten om de Barefoot Syringa te kopen , omdat dit het beste hoofdstel is om over te stappen van bit naar bitloos . en is evt ook al sidepull te gebruiken
ik heb op bokt een topic geopend , dus mocht iemand hem nog in de aanbieding hebben hoor ik het graag !

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:11

he Jessica

wat ga je dan met je Super mooie hoofdstel doen?!

erg knap dat je het bitloos gaat proberen met liv,!

en als ik iets weet laat ik het je horen :)

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 23:13

loveulla94 schreef:
he Jessica

wat ga je dan met je Super mooie hoofdstel doen?!

erg knap dat je het bitloos gaat proberen met liv,!

en als ik iets weet laat ik het je horen :)

mn hoofdstellen hou ik gewoon hoor bitloos is voor de afwisseling :)
t bitloos gaat goed hij pakt het echt super op ! :D

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:17

hé wat jammer, ik was net zo verliefd op je hoofdstel!

best leuk he bitloos! liv & oel lijken echt steeds meer opelkaar, zij pakte het ook super op en was heel braaf!

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 23:18

loveulla94 schreef:
hé wat jammer, ik was net zo verliefd op je hoofdstel!

best leuk he bitloos! liv & oel lijken echt steeds meer opelkaar, zij pakte het ook super op en was heel braaf!

merk bij livito geen verschil , hij is alleen wel een stuk fijner in de hand :)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:15

De HH is een kruislinkse iid, maar zelf heb ik hem omgebouwd tot sidepull.
De FRA is ook een sidepull, helaas schuift die een beetje!

Ik vind het fijne hoofdstellen omdat ik er gewoon met vast contact mee kan rijden :j

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:12

Waar heb je nu al mee gereden?
Je kunt als je twijfeld tussen systemen bij enkele instanties hoofdstellen lenen om te proberen
er is zelfs een passervice dacht ik.

Ik vind zelf het kingekruisde systeem het fijnst maar heb deze weg gedaan omdat inderdaad de druk release niet goed is. Ik kwam er laatst een tegen met touw ipv leren riempjes onder de kin dus wie weet dat ik die ga proberen. Verder is het net wat je bevalt en bij je paard en jou rijstijl past. Kaakgekruist en sidepull was het voor mij bijvoorbeeld echt niet maar is voor de andere combinatie fantastisch.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:15

als je het er ook nog een beetje chique wil laten uitzien zou ik voor een kin- of kaakgekruisde gaan met een brede leren neusriem :3 En er is inderdaad een passervice. Zelf vind ik sidepull het fijnst.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 18:47

Slofje schreef:
als je het er ook nog een beetje chique wil laten uitzien zou ik voor een kin- of kaakgekruisde gaan met een brede leren neusriem :3 En er is inderdaad een passervice. Zelf vind ik sidepull het fijnst.

heb vandaag het bitloze hoofdstel Barefoot Syringa van mijn stalgenootje geleend en even uitgeprobeert en mijn paard pakte het heel goed op ! :) dus ook kaakgekruist .

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:00

Op onderstaande site diverse (bitloze) hoofdstellen met uitleg over de systemen, het zijn allen hoofdstellen van F.R.A.
Op de site staan ook hoofdstellen waarmee je wedstrijd (KNHS) mag rijden, dit staat er echter nog niet bij vermeld. Wanneer je hier meer informatie over wilt, kun je contact opnemen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:07

Kan je met de Barefoot Syringa wel dressuur rijden? De neusriem is van touw, dus kan vrij scherp zijn. Ik denk niet dat je dan met constante aanleuning kan rijden.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 12:17

Jennyxx schreef:
Kan je met de Barefoot Syringa wel dressuur rijden? De neusriem is van touw, dus kan vrij scherp zijn. Ik denk niet dat je dan met constante aanleuning kan rijden.

jahoor dat wil prima !
ik heb nu zelf een andere van leer , die helaas niet past .
maar met de syringa kan je prima dressuur rijden , als ik m zelf koop doe ik wel een bontje over de neusriem omdat ik ook niet zo'n fan ben van de touwtjes .

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:55

Ja het kan wel, dat kan met prikkeldraad ook ;) Ik bedoel dat het misschien niet prettig is voor het paard, omdat touw best scherp kan zijn. Een bontje er om heen is inderdaad een goede oplossing :j

-edit in nieuw bericht gezet-
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 09-03-11 20:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 20:56

Jennyxx schreef:
Ja het kan wel, dat kan met prikkeldraad ook ;) Ik bedoel dat het misschien niet prettig is voor het paard, omdat touw best scherp kan zijn. Een bontje er om heen is inderdaad een goede oplossing :j

prikkeldraad ? :?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:59

Beetje gek voorbeeld. Maar aanleuning kan inderdaad altijd. Ik vroeg me alleen af of het touw daarvoor niet te scherp is op de neus :D

Ps hoe is de release van het hoofdstel uit je onderschrift? Touw schijnt een betere release te hebben als leer. Maar ik zie op de foto's dat het leer door een apart ringetje gaat, los van de neusriem. Is de release dan beter?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 21:01

Jennyxx schreef:
Beetje gek voorbeeld. Maar aanleuning kan inderdaad altijd. Ik vroeg me alleen af of het touw daarvoor niet te scherp is op de neus :D

Ps hoe is de release van het hoofdstel uit je onderschrift? Touw schijnt een betere release te hebben als leer. Maar ik zie op de foto's dat het leer door een apart ringetje gaat, los van de neusriem. Is de release dan beter?

het klopt idd dat de neusriem anders vast zit dan met het syringa hoofdstel .
met touw mag je zowiezo niet starten , en moet je een leren hoofdstel hebben .
deze zit alleen niet lekker bij mijn paard , alleen merk ik weinig verschil heb ook nog niet met het leren hoofdstel uit mijn OS in de bak gereden , alleen een stukje buiten en merk niet veel verschil :) . vind het beide fijne hoofdstellen alleen vind ik m niet mooi passen op mijn paard helaas .

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 21:02

en als je gewoon met een vriendelijke hand rijd en niet al te veel druk of beter weinig druk werkt het touw niet scherp in . is mijn paard het beste voorbeeld in want teveel druk is steigeren of iets anders en ik moet zeggen dat hij bitloos stukken fijner loopt ! *\o/*

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:04

Ik rijd met een Marylot Sidepull. Gaat prima met constante aanleuning. Je mag hem best een keer uitproberen als je wil, ik kom binnenkort toch bij jou in de buurt, want iemand die vlak bij jou staat wil graag een keer mijn zadel uitproberen. :P

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 21:07

super , heb je een PB gestuurd kunnen we ook gelijk meeten haha !