Wie rijdt zijn draver bitloos?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miga

Wie rijdt zijn draver bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 20:01

Ik wil graag bitloos gaan rijden met mijn draver en heb daar geen ervaringen mee,kan iemand mij daarin adviseren welk bitloos hoofdstel ik het beste kan aanschaffen.Ik rij voornamelijk in de bossen en het komt wel eens voor dat mijn vriendje wel erg enthousiast voorwaarts is dus ik moet hem wel kunnen corrigeren met dit hoofdstel.

_Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:03

Sorry,
Je hebt nog nooit Bitloos gereden?
en je gaat nu al een hoofdstel aan schaffen?
Probeer het eerst eens met een halster ofzo. :j

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:04

Heb je wel eens bitloos geprobeerd bij je draver?
Misschien dat je een keer van iemand een bitloos hoofdstel kan proberen om te kijken hoe hij reageert, mijn draver vindt er niks aan namelijk. Ze gaat hangen in het hoofdstel en ik merk aan haar dat ze de druk achter de oren of op de neus absoluut niet fijn vindt terwijl ze met een dubbel gebroken trensje super licht te rijden is.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:07

miga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 20:25

@ wendy,hiermee kun je je al op gang zijnde draver bij je houden?
Nu met een bit in is hij alleen te houden (als hij al flinke gang heeft)als ik hem omtrek.
Het ziet er best streng uit of is het vriendelijker dan een bit??
Dat is nl.wel mijn bedoeling.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:29

Elk bit of hack is streng als je eraan gaat hangen :+ Als je bitloos wilt gaan omdat je hem met een bit om moet trekken zou ik toch eerst even dressuurmatig aan de gang gaan en zorgen dat ie aan de hulpen is. Ook bitloos kunnen ze er vandoor gaan.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:32

Misschien is een kaptoom zonder ijzerwerk in het neusgedeelte wat voor jullie? Hier kan je zowel mee grondwerken als rijden.

miga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 12:23

Bij een draver is het vrij normaal dat ze gaan hangen als ze al gang hebben,daar ik niet zo'n snelheid wil hebben met het rijden is het wel eens gebeurt dat ik hem dan moet corrigeren.Als ik ook ga trekken aan de teugels bereik ik daar niets mee aangezien dat voor hem normaal is.Dus vandaar een andere oplossing.
De kaptoom zonder ijzer ziet er idd.iets vriendelijker uit,ik zal het eens een keer gaan proberen met halster en touwtjes.
Bedankt voor jullie advies.

Atalanta

Re: Wie rijdt zijn draver bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:03

Ik rij ook mijn draver bitloos. In de zomer deed ik dat met een kaakgekruist hoofdstel, maar in de winter werkt dat niet goed meer door haar dikke vacht, de riempjes glijden niet goed meer. Ik rij nu met een hackamore. Met beide hoofdstellen kan ik haar houden ook als ze eens er tussenuit wil, maar met de hackamore heb je wel duidelijk meer impact. Maar echt vriendelijker dan een bit is het niet. Een sidepull is wel vriendelijk, maar je paard kan er wel vrij makkelijk doorheen lopen als hij niet goed luistert.
Belangrijkste is denk ik toch dat je het paard leert dat jij het tempo bepaalt. Ik denk niet dat bitloos rijden op zichzelf een oplossing is voor jouw 'probleem'. Ben er zelf ook nog mee bezig hoor met mijn racemonstertje, maar ik zoek het vooral in geen kans geven om gelijk snel te vertrekken, of meteen weer terugnemen als ze al half vertrokken is, en dat volhouden tot ze zich neerlegt bij wat ik voor tempo aangeef. Ze mag van mij pas draven als ze rustig loopt in stap, pas galopperen als ze rustig draaft etc. Ben ook meer dressuurmatig bezig de laatste tijd en dat helpt ook met buitenrijden, ze heeft meer balans en krijgt een betere houding in de draf.

Youknowme

Re: Wie rijdt zijn draver bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:08

Ik rijd mijn draver met bosal.
Ik zou als ik jou was eerst kijken op welk hoofdstel jou paard het beste reageert, ik heb 3 verschillende hoofdstellen gehad voor ik bij de bosal uit kwam . Kaakgekruisd snapte ze niet, kingekruisd ging niet helemaal lekker, sidepull ging ook niet, en toen kwam de bosal en daar reageert ze super op.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 09:32

ik rijd onze draver met een halster waar ik mijn touwteugels aan heb.
mocht ze wat drukker zijn of we gaan met meerdere rijden heb ik de hackamore deze hangt gewoon los maar mocht ze het in haar hoofd halen heb ik wat meet te zeggen door de hefboomwerking.
ga alsjeblieft niet zomaar naar buiten met het halster ed het paard en jij moeten er echt aan wennen
en jij moet weten hoe ze reageerd en of je in gevaarlijke situatie,s nog de overhand hebt bitloos.

miga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 12:29

Bedankt voor jullie reakties,ik zie bij mij het hoofdstel niet als een probleem maar ik wil zelf zo vriendelijk als mogelijk paardrijden.
Het onder mij wegrennen gebeurt ook' maar' een 2 tal keer per jaar maar als het dan gebeurt is het wel fijn dat ik dan ook kan corrigeren.