Hindert een martingaal het paard bij normaal ''iets'' ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Hindert een martingaal het paard bij normaal ''iets'' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 19:01

Hallo!
Ik zit ontzettend te twijfelen.
Ik heb zelf een martingaal (geleent -mocht hem zo goed als hebben, maar mocht ik hem niet meer hoeven geef ik hem terug) en ga een borsttuig (met martingaal eraan) kopen

En heb 2 vragen:

-iS er groot verschil tussen borrsttuig (met martingaal eraan) en martingaal ? hoe werken ze bijde in?
-Hindert een martingaal/borsttuig (met martingaal erin) bij normale hoofdhouding?

Ik heb het zelf om met springen en buitenrijden en dan vooral voor mezelf.. Voor het geval dat.. ,maar ben ik nou zo ''egoiistisch'' ddat ik hem om doe en dat Meranti (mijn pony) er last van heeft? Of hindert het haar niet ? ,want ze : schud niet en gooit haar hoofd ook niet omhoog in normale situatie (vreemde situatie bedoel ik bijv. schrikreactie en dan een paar passen galop)

Groetjes Elin
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 25-02-11 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:04

Als hij goed is afgesteld, namelijk de ring tot aan de kaak of het puntje van het schouderblad, heeft je paard er normaal geen last van, alleen als hij zijn hoofd omhoog gooit.

En een martingaal is wel zo fijn als je geen gebroken neus wilt of een godsvermogen aan tandartskosten kwijt wilt zijn omdat je paard door het slaan met zijn hoofd je een paar tanden uit de mond slaat....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:05

Normaal, als de martingaal goed afgesteld is, zou hij je paard niet mogen hinderen als hij normaal doet
als ik me niet vergis werkt een martingaal pas in als paard zijn hoofd idioot hoog doet en onder de hulpen uit wil komen.
als je bij een normale hoofdhouding een knik in je teugels hebt dan hindert de martingaal wél

en borsttuig heeft geen inwerking, behalve dat het je zadel beter op zen plaats zou moeten houden

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 19:18

Oké!
ja het is ook meer mijn gevoel want ze schud niet en gooit niet haar hoofd omhoog ,maar ik heb dan een veiliger gevoel bij buitenrit als ze bij opzadelen wat fris is en als ze er dan tussenuit ZOU gaan gooien ze meestal (gemiddeld paard) het hoofd wat hoger zodat ze ja hoe leg je dat uit ? naja het gaat makkelijker dan laag en rond bijvoorbeeld

@Duhelo hoe bedoel je een knik ? en ik bedoel borsttuig MET martingaal :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:19

Dat de lijn van de mond naar je hand niet een lijn vormt maar dat de martingaal zo kort is afgesteld dat er een knik in zit.

De teugel loopt dan niet recht van mond naar hand, maar vormt een hoek van mond naar ring van martingaal en van daaruit naar je hand.

Elin_

Re: Hindert een martingaal het paard bij normaal ''iets'' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 19:20

Oke! Ik snap het bedankt!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:47

Hieronder enkele plaatjes met voorbeelden:
Martingaal oké afgesteld:
Afbeelding

Martingaal zit te strak (knik in lijn van de -paarse- teugels):
Afbeelding

Martingaal aan een borsttuig (geel is het borsttuig, rood het stuk martingaal):
Afbeelding
NB: borsttuig kan dus ook zonder martingaal, dan heb je enkel het gele stuk....

Een martingaal hindert soms de zijwaartse teugelvoering (bij bv hand van de hals af), waardoor deze hulp wat afgezwakt wordt. Een borst-tuig zonder martingaal hindert daarin niet. (Enkel zoals gezegd bij een zadel dat de neiging heeft naar achteren te glijden)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 18:35

Bedankt voor de moeite!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:19

niet om lastig te doen hoor maar als een paard (buiten) wil bokken kan hij dat ook met zijn hoofd omlaag en kont omhoog (zie Boktlogo ;)) en daar helpt geen martingaal tegen. Inderdaad wel bij kopgooierij omhoog.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 21:01

Nee ,maar het is mijn gevoel meer ;)
Ik was vroeger onzeker met buitenrijden en nu sinds een jaar heb ik mijn eigen pony en van toen tot nu is het vertrouwen al super goed geworden ,maar toch nog even dat steunpuntje vor als we langs honden moeten (o.a daarbij is mijn vertrouwen bij het buitenrijden verloren gegaan ...)

mikado98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:21

als hij goed is afgesteld hinderd hij niet