'Zadels van tegenwoordig'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

'Zadels van tegenwoordig'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 14:14

Ik ben gisteren naar de ruitersportzaak hier in de buurt geweest om te informeren over het inruilen van mijn zadel.
Twee jaar geleden heb ik een Kieffer Lech Profi aangeschaft, 1400 euro nieuwprijs, is nu nog in perfecte staat. De bedoeling was om dit zadel in te ruilen tegen bijvoorbeeld twee wintec zadels (1 spring, 1 dressuur), aangezien ik een nieuw paard heb.

Nu werd me verteld dat dit zadel niet veel meer waard was omdat het qua model niet meer voldoet aan de eisen die ruiters tegenwoordig hebben.
De verkoopster kon me ook laten zien wat het verschil is: wrong.
'De zadels van tegenwoordig' zijn aan alle kanten opgevuld om de zit van de ruiter te corrigeren (denk aan stevige kniewrong, diepe zit, hoge lepel) en schijnbaar is dit erg in trek.

Nu vraag ik me af waar deze ontwikkeling vandaan komt & waarom er zo'n behoefte is aan meer stevigheid?
Zijn we te lui geworden om te leren zitten?

fjordnina

Re: 'Zadels van tegenwoordig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:35

Men kiest inderdaad liever voor het gemak van ondersteuning dan voor zitlessen. Een heleboel ruiters kunnen niet rijden met een vlakker zadel, puur omdat ze nooit hebben geleerd om te zitten.

Er zijn echter wel zadelmakers die jouw zadel nog wel willen hebben hoor. Bel anders eens met Herman de Bunt van de Country Mill in Nijkerk. Hij verkoopt ook Wintec dus dat is geen probleem.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:37

Ik zou ook even verder kijken inderdaad, er zijn genoeg mensen die je zadel wel willen hebben.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:39

denk dat je je zadel zeker nog wel kan verkopen, je moet alleen de juiste plek vinden :) Persoonlijk vond ik de lech profi een heerlijk zadel en werd er veel op gereden bij onze vereniging, denk dus dat er zeker nog wel markt voor is!

Madeliefjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:46

Iedereen heeft zijn eigen voorkeur, de meeste mensen vinden dit soort zadels lekker en daarvoor demand > supply.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:02

Sorry maar wat een onzin van de verkoopster. Ik weet niet waar je geweest bent maar ik weet zeker dat je voor een redelijke prijs nog wel iemand blij kunt maken met jou zadel mits goed onderhouden.
Ik ben zelf ooit eens met een 10 jaar oud passier zadel wat er keurig netjes uit zag naar Divoza gereden. Conclusie: ze wilde er nog 95 euro voor geven. Ik ben met het zadel onder mijn arm de deur uitgelopen en heb hem uiteindelijk voor het 4 voudige ervan kunnen verkopen, en als ik had gewild had ik er nog wel meer voor kunnen krijgen want het was gewoon een keurig net zadeltje. Oftewel, laat je niks aanpraten ;-)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:52

Ja de meeste ruiterzaken geven amper iets voor je zadel, maar als je zelf een gebruikte bij hen wilt kopen betaal je de hoofdprijs. Dit komt omdat ze van de inkoopprijs uit gaan, wat natuurlijk logisch is. Ze kunnen niet 900,00 euro voor jou zadel geven als ze daar zelf een nieuwe voor kunnen inkopen. Kieffer is op zich een gewild merk ( waarom? geen idee maar das mijn mening) en denk dat je beter direct aan een particulier kunt verkopen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:58

Ik denk ookdat je het zadel beter 2e hands kan proberen te verkopen. Ik heb vorig jaar een nieuw zadel gekocht en dat was echt een drama, aangezien ik ook niet van de wrongen en de diepe zit ben. Uiteindelijk is het bij mij (weliswaar via de zadelmaker) ook een 2e hands geworden en ik ben er heel blij mee! Het is inderdaad zo dat de meeste nieuwe zadels een dikke wrong en een grote kuil hebben waar je in mag zitten en dat was voor mij geen optie.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:42

Zijn dit niet gewoon praatjes opdat zij zo weinig mogelijk voor het zadel zouden moeten betalen?
Ik ken nog best veel mensen die merken als Kieffer, Passier of Stubben prefereren want die gaan gewoon héél lang mee onder normale omstandigheden. Maar wat je zegt over het gemakzucht van de huidige ruiter kan wel kloppen, ik zit graag ook zo comfortabel en stevig mogelijk zonder er veel moeite voor te moeten doen. (dus met diepe zit en veel kniewrong)
Toch heb ik het bij een wintec gehouden, zit net zo comfortabel

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:28

Ik denk ook meer dat ze dit zeggen om jouw zadel voor weinig geld in te kunnen nemen...
Het is natuurlijk onzin, iedereen heeft zijn eigen voorkeur voor een zadel en de zit daarvan...

Ik heb een WoW en die heeft heel weinig wrong en een vrij vlakke zit...

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:35

Ik heb mijn bruine Stubben Roxana springzadel van vroegah ook maar particulier verkocht, Divoza wilde voor een 4 jaar oud als nieuw zadel 200 euro geven. Heb het verkocht voor 750 :j

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:40

Tja te lui of lichamelijk niet in staat ;)
Ik kan bijvoorbeeld vanuit mijn eigen lijf/heup/bekken mijn benen niet naar achter leggen door verkeerde bekken en rug stand.
Maar denk inderdaad dat het onzin is wat ze je verteld.
Ik zou het bij een andere zaak nog eens proberen want er is echt wel vraag naar goede zadels met of zonder veel wrong etc!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:10

Er zit wel een kern van waarheid in. Toen ik aan het kijken was voor een nieuw zadel, viel het mij erg op dat de nieuwe modellen allemaal enorm veel 'vastigheid' hebben, terwijl ik juist op zoek was naar de Stübben Siegfried of een soortgelijk iets, dus een mooi 'los' zadel. Wat dat betreft is het nu wel in de mode dat je als ruiter nu 'vast' zit in het zadel in plaats van zelf goed te zitten (lichamelijke mankementen uitgesloten).