rubberen bit; goede optie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rebekka

rubberen bit; goede optie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 10:57

ik las pas ergens dat een rubberen bit beter is voor je pony.
mijn pony kauwt nogal veel op het bit en tong eronder enzo.
Maar ik weet niet of een rubberen bit wel een goede optie is;
ik ken niet veel mensen met zo'n bit en had er nog niet veel van gehoord dus ik weet niet of ik er goed aan doe om over te gaan op
een rubberen bit.
ik vraag me af of jullie weten of een rubberen bit net zo goed is als een gewoon bit, maar gewoon alleen lekkerder zit voor je paard.
Zelf heb ik gewoon een enkelgebroken bustrens.

aslo

Re: rubberen bit; goede optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:46

eh tong eronder is toch ook de bedoeling ;)
Nadeel van een rubber bit is dat het kan 'branden' (schuren) zeg maar. Vooral als het paard weinig schuimt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:48

gewoon proberen,als je dier op een rubber bitje goed loopt dan lekker zo doen.

van dat branden heb ik ook gehoord,maar dus ook dat paarden bij een droge mond ook last kunnen krijgen van een bit van rvs,dat schijnt dan ook schuurplekjes te kunnen geven :j

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:53

Mij lijkt'n rubber bit niet erg lekker. Het schuurt en brand volgensmij erg.
Wrijf maar met een stukje rubber over je arm. Dat brand ook heel erg.
Als je het aan mij vraagt kan je beter een kunstof happy mouth bit kopen inplaats van een rubberen. :)

Je kan het natuurlijk altijd proberen, elk paard loopt weer fijner op een ander bit.

Volgensmij zijn hier ook al'n aantal topic's over, dus als je even de zoekmachine gebruikt vind denk ik wel het antwoord. ;)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:03

Ik heb zelf een rubber bit en kunststof bit gehad, maar beiden gingen schuren. Vaak ook aan de binnenkant van de mond en dat zie je dus niet altijd even snel. Ik vind het persoonlijk echte ondingen.

Madeliefjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:49

Ik zou niet voor een rubberen bit gaan, dit kan irriteren.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 17:43

Als je paard/pony onrustig is met het hoofd met een ijzeren bit, dan kan rubber wel een goede optie zijn. Ik heb een pony gehad die veel stiller was in de aanleuning met een rubber bit, die was ook erg gevoelig in de mond. Als ik ging springen gebruikte ik een kunstof bit, omdat mijn pony toen wat sterk kon worden. Het is dus afhankelijk wat je paard/pony prettig vindt, loopt ie prima op een ijzer bit, dan zou ik daarbij blijven.

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 17:16

tja, echt onrustig is ze er niet mee maar ik denk toch dat het niet helemaal lekker zit en ze knabbelt er de hele tijd op. ook heeft ze dus haar tong vaak boven (sorry, foutje) het bit. Maar ik ga het gewoon met dit bit proberen. Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:18

tong boven het bit?
probeer liever een sperriempje dan :)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:20

_Pretty schreef:
tong boven het bit?
probeer liever een sperriempje dan :)

Dat is symptomen bestrijden, maar dus niet echt een oplossing

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:23

Ben ook geen fan van rubber, vind het veel te dik.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:55

Rubber is geen oplossing voor het probleem van tong over het bit. Sommige paarden/pony's die dat vaak doen is het moeilijk af te leren, een stangetje/ongebroken bit wil ook wel helpen. Er zijn ook speciale tonglepels, wellicht kun je dat eens proberen.
Probeer gewoon meerdere dingen, dan kom je er vanzelf achter wat bij jou pony werkt.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:06

Rosalie123 schreef:
Rubber is geen oplossing voor het probleem van tong over het bit. Sommige paarden/pony's die dat vaak doen is het moeilijk af te leren, een stangetje/ongebroken bit wil ook wel helpen. Er zijn ook speciale tonglepels, wellicht kun je dat eens proberen.
Probeer gewoon meerdere dingen, dan kom je er vanzelf achter wat bij jou pony werkt.

Zou ik eerder niet doen, paarden gooien hun tong meestal niet over het bit omdat ze de druk op de tong zo goed verdragen(en dat is precies waar een ongebroken het meeste inwerkt). Zelf heb ik toen der tijd gewisseld naar een dun (14mm) dubbelgebroken watertrensje omdat ze op het vorige bit niet lekker liep en zo heel af en toe is d'r tong erover friemelde. Sinds dien loopt ze prima.