[WN] Boomloos westernzadel. Wie kan deze leek aan info helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Boomloos westernzadel. Wie kan deze leek aan info helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 10:02

Ik heb een haflinger waarmee ik veelzijdig rijd. Dressuur, sprongetje, buiten. Serieus, maar ook lekker hobbelen.
Zelf heb ik een Massimo Trail zadel, met lange singelstoten en gewone beugels (is officieel een endurance zadel, maar ik gebruik 'm als VZH richting dressuur).

Nu is dit zadel niet heel stevig qua zit en mijn haflinger buiten nogal fris :+
Mijn staleigenaar liet mij van de week weten dat hij een boomloos westernzadel te koop heeft en dat ik dat gerust een keer mag proberen.
In eerste instantie heb ik er niet zoveel mee gedaan. Maar nu ik er over nadenk, zou dat een idee zijn voor ons?
Nu ben ik een complete leek op het gebied van westernzadels én boomloze zadels, dus ik wil het er niet zomaar op gooien en er op gaan zitten voor ik er wat meer over weet.
Waar moet ik op letten? Is dit te combineren naast een boomzadel of is dat te verwarrend?

Het merk weet ik niet, dat zou ik even op moeten zoeken.
Maar na wat topics te hebben gelezen kwam ik deze foto tegen en volgens mij is het hetzelfde zadel.

Het gaat dus in eerste instantie om puur recreatief mee te rijden. Lekker buiten en misschien eens in de bak hobbelen.
Wie weet maak ik in de toekomst de overstap eens naar de westernsport (pony is western beleerd en ook dat kriebelt af en toe :D), maar voorlopig is dat niet aan de orde.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:53

In principe kun je zeggen; hoe flexiber het zadel des te makkelijk vormt het mee met het paard en past het dus. Een stugger zadel zal sneller niet goed passen.
Dit zadel heeft een verwisselbare pommel (voorboogje). Het is dus raadzaam deze er eens uit te halen en 'kaal' op je paard te zetten.
Verder is de singelplaats behoorlijk ver naar voren (wat wij 'full' noemen). Ook dit moet overeenkomen met je paard.
Is het niet in overeenkomst dan gaat het zadel naar voren of achteren schuiven.
Verder is een pad die zorgt voor ruggegraatvrijheid erg belangrijk.

Dit zadel is niet van super kwaliteit, maar voor af en toe gebruik best te doen.
Ik zou zeggen maak er eens een buitenrit op en kijk hoe het bevalt.

Qua gewicht maakt het voor een paard absoluut niet uit of je dit zadel of de Massivo gebruikt en als het al anders aanvoelt dan went dat ook snel genoeg.

Daihyo

Re: Boomloos westernzadel. Wie kan deze leek aan info helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 12:06

Bedankt voor de info.
Hij heeft er een pad bij, maar geen idee wat voor.
Ik zal eens kijken of ik van het weekend het geheel op de foto kan zetten.

Hoe weet ik of die singelplaats bij mijn haflinger past?
Het gewicht zal inderdaad weinig uitmaken. Maar eerder het verschil tussen een boomzadel en boomloos denk ik.
Ik ga er zeker niet elke dag mee rijden, daar heb ik de Massimo voor.
Maar voor comfort tijdens een lange buitenrit lijkt het me heerlijk.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:28

Hoi Amanda ;)

Hoe gaat het met Jim??

Ik heb met Wodan lange tijd boomloos gereden, maar steviger vond ik het absoluut niet zitten, ik ben oa gesptopt met boomloos doordat ik er steeds vanaf vloog tijdens zijn frisse rodeosesies, of het snel omdraaien endergelijke.
Verder was de drukverdeling ook niet optimaal met mijn gewicht........we zijn ongeveer hetzelfde dus het is gewoon iets wat ik kwijt wil.... ;)

De BM zadels daarintegen zitten wel stevig maar die zijn dan ook vn een andere klasse.

Verder moe je erg oletten dat het niet schuift.
Ik heb op Woda gehad de:

BF Missoula, BF Nevada, BF Arizona, Hilason en Trekker.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 10:24

Hey :D

Ja, met Jim gaat het super :j
Hij gedraagt zich eindelijk :+

Drukverdeling is inderdaad ook zeker iets om rekening mee te houden.
Eigenlijk kan ik het gewoon beter bij mijn trailzadel houden :+

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:15

.......@amanda, als ik eerlijk ben ik denk ik van wel.

Het is toch allemaal niet zo eenvoudig, dat boomloos, teminste dat is mijn ervaring ;)
Het heeft mij veel geleerd, maar ook veel ellende aangedaan als het om vlieges en stress gaat, verkeerde druk en me daarbij niet goed voelen en ga z maar door !

Jim gedraagt zich vast net zo goed als Wodan hihi, bijtijds ;)

Wodan krijgt nu ook een massimo, de dressuur II, moet alleen even wachten tot hij klaar is.
Ik hoop dat nu eindelijk ook van alle zadelellende af te zijn.....

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:22

Ik rij nu met een BF arizona nut, maar denk dat ik (nu na een jaar) toch op zoek ga naar het perfecte boomzadel voor mijn paard. M'n houding is veels te naar voren, want ik kan (nog) moeilijk(er) m'n bekken kantelen in dit zadel. Ik moet wel zeggen dat het voor de rug van mijn paard echt goed is geweest, zoveel bespiering heeft er nog nooit opgezetten.
Ik zou het zadel anders gewoon een tijdje testen, dan kan je daarna alsnog beslissen of het wat voor je is.