dekens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KarenVerh

dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 21:12

Hoi,
Ik krijg volgende week mijn eerste paard op proeftijd maar nu had ik al een keer een merrie op proef gehad waarvan de koop niet doorging,maar nu heb ik al haar spullen nog.Mijn vraag is dus of de dekens ook voor mijn nieuwe paard zullen passen. Ik ben een beetje bang dat de verkoper maar wat heeft meegegeven.

Het gaat om een
-fleecedeken van harry's horse maat 195
-all weather deken van de rijke trading maat 155

Zou dit ook passen voor een 5jarige merrie van 1.62m met brede schouders?
En dan heb ik nog een vraag: ik wil haar voorlopig op stal onder een deken zetten omdat ze geschoren is maar ik heb geen staldeken.Zou het fleecedeken ook kunnen
(het is met singels!) of eerder het all weather?

Hopelijk heb ik het juist gepost en weet iemand er een antwoord op :)

Groetjes

lovey_ou

Re: dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:14

Ik denk dat de fleece deken wel gaat passen is de all weather deken de maat is dat de boven ov onder maat? Als het de onder maat is gaat dat niet passen :n

Misschien moet je even vragen of je de deken erbij krijgt? Vind ik wel zo netjes om in deze periode de deken mee te geven :j Of misschien kan je hem overkopen?

KarenVerh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 21:19

Ik heb er eigelijk geen idee van ,er staat op het etiket met pen geschreven 155 voor de rest niets. Ik heb wel het idee dat wanneer je ze op elkaar legt het verschil niet zo groot is. Denk je dat het fleecedeken wel in de stal kan of zal die dan meteen kapot zijn?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:23

Gioia_X schreef:
Ik heb er eigelijk geen idee van ,er staat op het etiket met pen geschreven 155 voor de rest niets. Ik heb wel het idee dat wanneer je ze op elkaar legt het verschil niet zo groot is. Denk je dat het fleecedeken wel in de stal kan of zal die dan meteen kapot zijn?

Dan is het dus een ondermaat (195) en van de andere deken de boven(rugmaat) 1.55.
Ik zou de fleecedeken niet snachts opleggen. als deze nat wordt (pisvlek) dan zal het paard juist koud worden.
Verder gaat het om het aantal gram wat hij/zij al gewend is om op te hebben, je moet niet zomaar wat opleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:23

Ik mag toch aan nemen dat je dekens erbij krijgt! zeker in deze periode.. Je gaat toch geen dekens kopen voor een paard dat je op proef heb.
Die fleece deken zal wel passen. Maar voor een geschoren paard is een fleece deken veelste weinig nu. Dan moet je zeker een 300 grams stal deken hebben..

KarenVerh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 21:33

Bedankt voor jullie reacties. :)
Ik ga nu contact opnemen met de eigenaar of ze haar dekens wil meegeven.
Het all weather deken zal dus waarschijnlijk te groot uitvallen als ik het goed begrijp?

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:37

Als het paardje op dit moment een deken op heeft lijkt het me vrij onlogisch als je die niet mee zou krijgen..

En die andere dekens zul je toch gewoon moeten passen. Ik heb van sommige dekens maat 195 en van sommige 185.. elke deken en elk merk valt weer anders..

KarenVerh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 22:00

Misschien een domme vraag maar kan ze in de tussenperiodes dat het niet zo heel koud is maar ook nog niet voldoende om zonder deken buiten te gaan haar staldeken om houden buiten? Met eventueel een fleece eronder?

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:05

Dat is geen domme vraag hoor :)

Ik zou wel een deken opdoen die waterdicht is. Weet je zo hoeveel grams ze nu op heeft? Als ze bijvoorbeeld 200 grams op heeft zou je bijvoorbeeld een 0 grams regendeken op kunnen doen..

KarenVerh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 22:25

Is het dan niet beter om meteen een regendeken aan te kopen van 200/300 gram ipv eentje van 0 gram.
Dat ik ze dan altijd (buiten in de winter) buitenzet met haar regendeken? Nu zet ik haar wel niet zelf buiten,dit doen ze op de stal zelf en voor hen is het wel niet zo handig dat ze haar dekens dan moet verwisselen?

Hoeveel gram ze gewend is weet ik niet juis, ik ga het wel zeker navragen!

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:33

Dat ligt er maar net aan wat ze gewend is, dat zou ik inderdaad even goed navragen. Ik zou niet veranderen van dikte van de deken, dan moet ze nu nog helemaal daaraan wennen. En je moet gewoon goed naar je paard kijken, dan merk je ook wel wat ze nodig heeft..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 09:47

Gioia_X schreef:
Is het dan niet beter om meteen een regendeken aan te kopen van 200/300 gram ipv eentje van 0 gram.
Dat ik ze dan altijd (buiten in de winter) buitenzet met haar regendeken? Nu zet ik haar wel niet zelf buiten,dit doen ze op de stal zelf en voor hen is het wel niet zo handig dat ze haar dekens dan moet verwisselen?

Hoeveel gram ze gewend is weet ik niet juis, ik ga het wel zeker navragen!

Een staldeken is niet wind en waterdicht, dus niet geschikt voor buiten. (iig niet voor een (paar) uur in slecht weer)
Als je deze al hebt, dan kan het handig zijn om 0-grams deken aan te schaffen, want deze zou je ook over de staldeken heen kunnen doen.
Die fleece moet je echt zien als zweetdeken dus gebruiken na het rijden (of ook voor het (in)rijden als het heel koud is)
Bedenk dat een (ongeschoren) beter tegen de kou kan dan tegen de warmte, dus nooit teveel opgooien dat hij kan gaan zweten onder de deken(s) en verder goed de buitentemp in de gaten houden.
Dekens zijn écht niet nódig, maar als je er aan begint moet je het wel goed doen en dat geeft veel werk en heb je redelijk veel verschillende dekens nodig. (je probeerd immers de vacht te comperseren zodat het geen teddybeer wordt.)

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:12

Superwoman ik ben het er met je eens dat dekens niet nodig zijn, maar als dit paardje al een deken op heeft zal ze dit wel voort moeten zetten..

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:15

als het paardje met dekens staat zou ik gewoon vragen of je ze mee kan krijgen!!