is het wel verstandig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Sarah

is het wel verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 19:57

mijn vriendin heeft een paard die heel mager is en dat paard heeft een schoft die heel hoog uit zit.
ze vind dus zo'n sjabrak met wol heel mooi en ze is er dus eergisteren één gaan kopen.
maar is dit eigenlijk wel verstandig?
want ik heb gehoord dat het eigenlijk alleen maar nodig is om zo'n sjabrak onder het zadel te leggen als je zadel niet zo goed past?

Lindsey1996

Re: is het wel verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:43

Het zorgt er volgens mij voor, dat het zadel niet gaat schuiven en daardoor beter op zijn plek blijft zitten, ,maar als het zadel goed past zou ik niet zo'n dikke wolle sjabrak kopen, maar als zij het mooi vind kan het volgens mij geen kwaad.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:47

mijn zadel is pas nagekeken en gecorrigeerd en ik rij ok nog steeds met een extra wollen sjabrak eronder. dit doe ik om zijn rug beter te beschermen helemaal als je zegt dat je vriendin een mager paard heeft is het beter voor de rug lijkt mij

Lunaa_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:48

Ik denk wel dat het goed is hoor. Want zo'n wollige sjabrak,zorgt er voor,dat je minder schokt tijdens het lichtrijden in draf,het is dus een 'extra' onderlegger. Althans,dat heb ik gelezen. (:

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:04

Lunaa_x3 schreef:
Ik denk wel dat het goed is hoor. Want zo'n wollige sjabrak,zorgt er voor,dat je minder schokt tijdens het lichtrijden in draf,het is dus een 'extra' onderlegger. Althans,dat heb ik gelezen. (:

Ja das idd wel zo :)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:27

Denk er wel aan dat een bontje of dik dekje het zadel krapper maakt. Dus als het zadel zonder bontje perfect past, zal het te nauw zijn met bontje.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:51

RUI-->HAR

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:59

Denk niet dat het helemaal goed is. Je maakt eigenlijk alles wat krapper. Ik zou het alleen doen op advies van een zadelmaker. Als je zadel prima past vindt ik het niet nodig. En de schokdemping ik denk dat het vies tegen valt en dat het niet veel zal uitmaken.

Elenore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:41

Een wollen bontje of dekje vult erg op en aangezien het paard een hoge schoft heeft, denk ik dat het erg krap gaat worden bij de schoft en dat het erg gaat drukken/knellen. Maar goed, ik weet ook niet hoe het zadel ligt/past op de rug, dus kan ik het niet goed beoordelen.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:46

Dat denk ik ook Elenore,
Van een bontje zie ik de toegevoegde waarde niet in. Het is niet heel slecht maar je zadel gaat er ook zeker niet beter van liggen.

P_boulevard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:04

Inderdaad, geen bontje onder je zadel leggen als je zadel goed past. Het zadel wordt dan krapper op de schoft (de boom wordt smaller).
Er zijn ook sjabrakken te koop met alleen een bontrand. Als je het mooi vindt om met een bontje rijden zou ik je deze aanraden.
Deze bijvoorbeeld:

http://dieren.informatieblog.nl/index.p ... -dressuur/

mama_van_2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:23

volgens mij kan het wel, maar ik zou het navragen als ik haar was