Kale plekken door singel, wanneer weer singel omdoen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Kale plekken door singel, wanneer weer singel omdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 16:48

Mijn paard heeft een enorm gevoelig huidje. Ik heb een paar maanden geleden een nieuwe singel gekocht (banaansingel, voor de ligging van het zadel), maar van deze singel bleek ze plekjes te krijgen. Dit was 3 weken geleden, ik heb vervolgens even niet gereden/geen singel omgedaan. De plekjes zijn niet open geweest, wel kaal aan beide zijden en rood aan 1 kant. Afgelopen weekend heb ik haar 10 minuutjes met zadel en haar oude singel plus lamsvelletje laten stappen. De plekjes zagen er toen rustig uit, ze waren nog wel kaal met weer wat donshaartjes. Met deze singel heeft ze voorheen nooit problemen gehad! 10 minuutjes stappen ging goed.. Gisteren heb ik haar iets langer laten werken met singel (ca 20 minuten, stap en draf), toen ik het zadel afhaalde had ze wat gezweet, maar de plekken zagen er nog hetzelfde uit. Het zweet heb ik afgenomen met een beetje water.

Vanochtend echter bleek dat aan 1 kant de kale plek toch weer groter en kaler was geworden -O- Het haar moet er daar vanacht uitgevallen zijn o.i.d? Ik snap het niet helemaal..

Hoe lang wachten jullie bij kale plekken door de singel om weer te gaan rijden? Ik word er een beetje moedeloos van, wachten tot het haar volledig terug is gaat wel een paar maanden duren vrees ik... Maar denk dat dat de enige optie is.
Zonder zadel rijden zit er nog niet in, ze is nog niet volledig bevestigd onder het zadel (ben nog bezig met doorrijden) en wil dus nog niet op haar rug gaan zitten "hobbelen". Plus dat ik met haar frisheid op het moment waarschijnlijk niet ga blijven zitten ;)

De gevoeligheid voor kale plekjes zal bij haar ook te maken hebben met de rui, ze heeft ook schuurplekjes van haar deken en achter haar oren (door halster/hoofdstel) waar ze eerder nooit last van had. Maargoed, die rui gaat ook nog wel een paar maanden duren..

Anoniem

Re: Kale plekken door singel, wanneer weer singel omdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:41

Ik wacht idd tot er dons haar terug komt. En dan ga ik weer verder met rijden.

Maar als ze deze plekken krijgt van je singel, zal een andere singel de oplossing moeten geven. Verder kun je proberen wat uier zalf of vaseline te smeren op de plekjes als je gaat rijden. Dan glijd de singel er wat meer overheen. Maar dan moet je wel goed uit kijken met zand. Dus rijden in een modderige bak is dan niet handig. Want aan vaseline plakt natuurlijk zand vast

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 20:45

Nieuwe singel is besteld (extra uitgelijnde mattes), duurt alleen nog eventjes, maar van haar oude singel heeft ze eerder eigenlijk ook nooit plekjes gehad..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:50

Ireen_ schreef:
Nieuwe singel is besteld (extra uitgelijnde mattes), duurt alleen nog eventjes, maar van haar oude singel heeft ze eerder eigenlijk ook nooit plekjes gehad..

vreemd, misschien door het verharen?

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:41

ik had het zelfde alleen bij mijn pony waren het echte wondjes - ik heb er groene leem van groene os op gesmeerd - bij de action beenwarmers gehaald en die om me singel geschoven - ben wel gewoon door blijven rijden ,, de wondjes geneeste snel en gingen niet meer open

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 22:26

Ik heb precies hetzelfde, en ben inderdaad ook doorgereden (met een stukje bont op het plekje).
Heb zalf erop gesmeerd, weet niet meer wat voor zalf het was maar het is eigenlijk voor mensen, voor een schrale, geirriteerde huid of oppervlakkige wonden. En dat hielp erg goed!

Ik heb helaas de perfecte singel nog niet gevonden. -O-

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:26

Een paard bij mij op stal heeft ook een erg gevoelige huid. Hij krijgt kale plekken van een pessoatuig dat erg los zit, singels, zelfs dekjes.
Insmeren voor het rijden met vaseline kan helpen, of een dik bontje om de singel doen.