Ik wil voor mijn haflinger een boomlooszadel kopen maar liggen die altijd goed? En hoe kan je het dan zien als hij niet goed ligt?
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ik zou daar gewoon naar vragen, het kan misschien goed lijken te liggen, maar dat hoeft niet te betekenen dat het ook goed ligt. Mijn tip: laat een zadelmaker langskomen
is niet bepaald goedkoop, maar betreft zadels is goedkoop meestal duurkoop
Juliette86 schreef:Je hebt eigenlijk 2 soorten boomloos:
- duidelijke zadelopbouw en gelijkend op boomzadels met vaak afneembare kussens
- modellen zoals de barefoot
De eerste zijn veelal stug en aan te passen door een ander kopijzer of het verplaatsen van de kussens. Deze zadels kunnen niet door een leek beoordeeld worden. Hoe stugger het zadel hoe nauwer de pasvorm komt dus hoe meer kennis of ervaring er nodig is. Vaak kunnen de verkopers aan de hand van duidelijke foto's wel redelijk aangeven of het goed ligt.
Bij de 'slappere' modellen komt de pasvorm minder nauw en moet je wel een heel extreem paard hebben wil het daar niet op passen. Het enige waar je dan nog naar moet kijken (en dat kan iedereen met gezond boeren verstand) is of het kopijzer mooi de schouder volgt en of het zadel niet tot halverwege de kont komt. Uiteraard moeten deze zadels altijd gebruikt worden in combinatie met een goede pad met inlages.