Waar moet je ideale dressuurzadel aan voldoen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Waar moet je ideale dressuurzadel aan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 21:41

Ik ben eens benieuwd, waar moet nou jouw ideale dressuurzadel allemaal aan voldoen?

En dan heb ik het niet over dat of dat merk zadel, maar:
* wat moet ie absoluut hebben
* wat absoluut niet
* wat mis je bij de huidige zadels
* wat vind je bij de modernere zadels van tegenwoordig misschien wel "TE" aanwezig? (denk aan bepaalde wrongen enz, singelstoot-systemen enz)

Ook zie je bij de nieuwere en modernere dressuurzadels de kussens steeds maar dikker en dikker worden lijkt wel. Is dit nu positief voor de rug of is het einde zoek en raken we zo langzamerhand het contact met de paardenrug juist kwijt door dit soort dingen?

Muronia

Re: Waar moet je ideale dressuurzadel aan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 14:03

jammer dat er niemand reageert. Wellicht moet ik iets meer uitleg geven waarom ik dit vraag.

Ik ben aan het nadenken over een ontwerp voor een nieuw type dressuurzadel, welke voldoet aan de wensen van de hedendaagse dressuurruiter/amazone, en waarbij in de eerste instantie de anatomie van het paard vooraan staat, terwijl het zadel in een zeer betaalbare prijsklasse moet komen (zie voor meer info onderschrift).

Hoe en wat, doet er even niet toe, maar ik zou heel graag zo veel mogelijk meningen willen krijgen van mensen die gebruik maken van dressuurzadels. (zie bovenstaande bericht voor de vragen )

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:04

ik kan daar heel kort op antwoorden.
Als eerste moet het zadel perfect op het paard liggen en niets schuiven, daarbij moet de ruiter ook lekker kunnen zitten in het zadel.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 14:07

en wat maakt in jouw ogen dat een zadel daaraan zou voldoen?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:09

Hier komt ie;

*middeldiepe zit en wel een breed kussenkanaal voor de ruggengraat
*veel wrong/kniekussens, ik heb niets met die zadels die je benen (en zit) in een bepaalde houding drukken
*ik mis niet echt wat, ik kan eigenlijk wel slagen. De keus is echter wel beperkt.
*eigenlijk punt 2, teveel wrongen en kunstmatig je in een bepaalde zit dwingen. Ik houd ook niet van keil kussens onder het zadel, dus niet extra veel en breed. Het 3 punts systeem hoeft van mij ook niet, gewoon 2 singelstoten in het midden :D

Hopelijk kan je er wat mee ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:10

Leorah schreef:
en wat maakt in jouw ogen dat een zadel daaraan zou voldoen?

Het zadel moet gewoon goed liggen ongeacht de bouw van een paard. Zelf heb ik voor mijn rondgeribte paard een zadel met een driepuntssingel en op maat laten maken. Voor mijn andere paard was het eenvoudiger een goed zadel te vinden. Voor mijzelf en zadel die lekker zit, voor mij dus zacht is. Een zadel moet zowel het paard als de ruiter vrijheid geven.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:12

Een zadel wat perfect ligt op het paard en heel gemakkelijk aan te passen is waardoor je niet na een jaar het zadel hoeft weg te doen omdat hij niet meer passend te krijgen is..

Een zadel wat heerlijk zacht zit en de ruiter voldoende steun geeft dmv diepe zit en kniewrong

Een zadel wat er mooi uit zit, mooi soepel leer en van goede kwaliteit

V systeem singelstoten zodat de druk mooi verdeeld word en een mooi breed kussenkanaal ivm ruggengraat paard. En natuurlijk --> Betaalbaar ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:15

wat moet ie absoluut hebben
* wat absoluut niet
Een harde zit, geen wrong/heeeel weinig wrong
Dat er weinig zadels zijn met korte hoge wrongen, ivm lange bovenbenen en knieen vaak op de wrong.
* wat vind je bij de modernere zadels van tegenwoordig misschien wel "TE" aanwezig? (denk aan bepaalde wrongen enz, singelstoot-systemen enz)
Dikke wrongen, en dan de zweetbladgedeelte dat dikker is en op de wrong valt té dik is en je dus geen steun meer hebt aan de wrongen omdat het zweetblad er niet mooi op/omheen/voor valt zegmaar.

Een zadel met diepe zachte zit, kleine dikke hoge wrongen zodat mn knie vrij ligt (heb lange bovenbenen waardoor ik gewoon altijd op de wrong zit met knie), Y singelstoten en breed tussenkanaal. Verder maakt het me niet zoveel uit.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:22

Voor het paard zou ik graag een breed kussenkanaal zien. 2 singelstoten of driepuntssysteem maakt mij niet zoveel uit.

Voor mezelf zou ik graag een zadel zien waar ik niet teveel in een houding wordt gedwongen, maar waar ik wel voldoende steun aan heb met mijn (lange) benen. Waar ik nu vaak tegenaan loop, is dat bij de zadels met wat bredere zweetbladen ik mn benen haast achter het zweetblad heb liggen (ok, wel wat overdreven, maar misschien snap je wat ik bedoel). Bij zadels met smallere zweetbladen kom ik juist snel weer bijna voorbij de kniewrong, ondanks dat mn beugels lang genoeg zijn. De zit moet niet te diep zijn, anders moet je je zo uit het zadel 'trekken'.
Verder zo simpel mogelijk, geen tierelantijntjes. Kwalitatief goed en slijtvast leer, maar niet te hard/stug. En een prijs rond de €1500,- vind ik een mooie prijs.

@ MelanieB: Ik denk dat wij hetzelfde probleem hebben met de wrongen! :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:30

Ja ik heb altijd dat mn knieen óp de wrongen of erover zitten, niet erg met wat minder wrong zoals mn bruine zadel, maar met mn kentaur lukt het niet echt fijn, heb totaal geen steun dan op je knieen. En heb mn beugels lang genoeg maar helpt niet dus lekker aan't sparen voor een andere waar mn knie dan vrij zit.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 17:54

Dit soort dingen kan ik al veel mee! Ik hoor graag nog van nog meer mensen hun mening. Het probleem met de wrongen had ik inderdaad zelf ook al in gedachten (ken het probleem door mijn eigen lange benen). Graag ook hoor ik meningen over de voor- en nadelen van:

* suéde zitvlak, zoals sommige albion-types hebben
* een zadel met een smalle zit of juist een bredere zit
* vierkante lepels (is het voor jullie alleen voor de looks, of heeft het een functie voor je)
* de lengte en het verloop van de zweetbladen
* zgn gelzittingen

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:53

* wat moet ie absoluut hebben
een middeldiepe zit, niet te gedwongen dus geen hele dikke kniewrongen, zachte zitting.
* wat absoluut niet
te dikke kniewrongen, heel lang zweetblad( heb maar korte beentjes)
een zadel voor mensen met korte benen
de te dikke wrongen en gedwongen zit.

* suéde zitvlak, zoals sommige albion-types hebben
voordeel:dan heb je een vastere zit, en je glijd niet zo.
nadeel: gaat er snel minder mooi uit zien.
* een zadel met een smalle zit of juist een bredere zit
er tussen in, te smal is niet zijn en te breed ook niet.
* vierkante lepels (is het voor jullie alleen voor de looks, of heeft het een functie voor je)
dit is niet mijn persoonlijke smaak, weet ook niet of het een functie heeft.
* de lengte en het verloop van de zweetbladen
voor mij zijn ze snel te lang en de wrongen zijn vaak te ver naar voren zodat ik met mijn knieen er niet zo goed steun aan heb.( nadeel van korte benen).
* zgn gelzittingen
geen ervaring mee.