Hallo, Ik vraag mij af wat nu precies het verschil is tussen stal en werkbandages? Hoe zie je het verschil? Want meestal zie ik enkel fleeche bandages in de winkel liggen. Soms rekbandages en soms van die soort wollen (weet niet precies hoe ze heten) Wat is nu het verschil? En waarvoor word welke soort best gebruikt? Is het niet slecht om een paard lang met bandages te laten aanstaan? Bv op stal, dan worden de pezen toch te warm? Wie weet hier meer over?
Het verschil tussen een stal en een werkbandage ligt hem niet zo zeer in het materiaal. Een hoop zullen mij daar nu op gaan tegenspreken door te zeggen een werkbandage geeft steun en een stalbandage niet, maar beenbescherming hoort helemaal geen steun te geven. Bovendien ligt het dan nog altijd aan de manier van bandageren, maar dat is de vraag niet
Het verschil tussen een stal en een werkbandage zit hem dus in het bandageren. Met een stalbandage houd je het been warm zodat er geen vocht in komt (stalbenen). De stalbandage wordt tot zo laag mogelijk (net boven de hoef) gebandageerd voor een goede vochtafvoer. Als de bandage te hoog zit kan er namelijk vocht in de kootholte gaan zitten.
En ja, zo lang een bandage om is eigenlijk helemaal niet goed voor een paard. Stalbenen zijn simpel te voorkomen door het paard meer beweging te geven
Ik gebruik zelf stalkappen van sectolin en ben er zeer tevreden mee. Het is helemaal niet zo slecht als meeste denken, maar daar zullen verschillende meningen over verdeeld zijn. Het temperatuurverschil is minimaal. Het liefst gebruik je niks, maar mijn paard heeft ze nodig. Ik ben het eens met duChambre dat je stalbenen het best met beweging kan voorkomen.
Een stal bandage is eigenlijk een medische bandage. Zo'n bandage kan om verschillende redenen worden aangebracht. Maar de hoofdreden is vaak medisch. Omdat het paard een beenblessure of chronische beschadiging heeft aan bijvoorbeeld de lymfevaten. Blessure behandeling gaat het best door begeleide training of weide gang. In de stal worden de bewegingen -en dus ook de doorbloeding- beperkt. Om dat te compenseren worden dan de stal bandages toegepast. Hoe het bandage wordt aangelegd en met welke materialen is per geval anders. De lnge wollen bandages bijvoorbeeld worden veel toegepast als medische bandage bij lymfevat problemen. Hiermee kun je (lengte 5 meter) met verschillende druk een verband aanleggen van hoef tot aan de knie. Je moet dan wel precies weten waar het probleem zit. Als het de koot is, dan wordt het verband daar strakker aangelegd dan elders. Doe je dat niet dan belemmer je de bloed en lymfe doorstroom. De bandages van polyethyleen geven een meer gelijkmatige druk over het hele gebied. Die pas je toe bij stabiliteit problemen of plaatselijke kwetsuren die de pezen aangaan. an zijn er ook nog katoenen windsels, die gebruik je vaak met watten pads om een verband op z'n plaats te houden. Dan heb je nog de bandages van Robinson (animalintex) die je gebruikt bij verstuikingen en ontstekingen aan de gewrichten, waarbij geen antibiotica wordt gebruikt. dit type bandage gebruik je samen met bijvoorbeeld zelfklevend verband. Zo zie je: voor alles is een speciale bandage.
Bij rekbandages hoor je met onderlappen te gaan werken.
Sheran
Geplaatst: 23-02-11 17:21
Nou een stal is zo'n ding waar je paard in staat en een werkbandage doe je om de benen
Werkbandages zijn meestal iets korter en ik vind het zelf ook fijner als ze wel rekbaar zijn. Je moet dan wel onderlappen gebruiken. Maar dan heb ik toch het idee dat ze minder snel af kunnen zakken en de bewegingen van het been wat beter opvangen. Verder ga ik mee met wat hierboven allemaal is gezegd.
Vickz
Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-11 17:29
_Arwen_ schreef:
Nou een stal is zo'n ding waar je paard in staat en een werkbandage doe je om de benen
Hehe ik bedoelde natuurlijk het verschil tussen stal bandages en werk bandages, was het streepje ertussen blijkbaar vergeten