Welk bit te kiezen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmsel

Welk bit te kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 13:41

Ik ben in het bezit van een arabische volbloed, maar al vanaf het begin af aan hebben we een beetje problemen met de bitkeuze. Met mijn vorige pony hoefde ik hier nooit op te letten; die maakte het niet uit wat ik erin hing. Maar Marano gooit heel snel zijn mond open (ik rijd vaak met westernhoofdstel en dus zonder neusriem/sperriem) en gaat met zijn tong lopen klooien. Daarbij komt dat hij moeite heeft om zijn hoofd stil te houden, en contact met zijn mond te accepteren. Hierom zou ik dus een bitje willen wat minder op zijn tong inwerkt, en wat hij prettiger vindt liggen, maar wat is nou echt het prettigste voor hem?

Ik vermoed dat hij een redelijk kleine mond heeft, dus het lijkt mij dat ik er niet een te dik bit in moet hangen. Ook kan ik zelf nog wel een beetje rommelig zijn met mijn handen (Marano is in de springles nogal een ongeleid projectiel, dus meestal is het een kwestie van goed blijven zitten en hem zo nu en dan de goede kant op sturen - maar hieraan wordt gewerkt!!).

Ik zat hierom te denken aan een dubbelgebroken kneveltrens/D-trens, maar een ongebroken bit is toch ook heel zacht in de mond?
Iemand tips, suggesties?

Mizora

Re: Welk bit te kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:34

Een ongebroken bit werkt voornamelijk in op de tong, dus dat is voor hem geen handige optie. Je kan voor een dubbelgebroken gaan of een enkel gebroken, de laatste werkt het misnt op zijn tong in.

Een kneveltrens ligt het stilst in de mond en stuurt het best dus voor die zou ik gaan.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:25

Kijk anders ook even hier: [HAR] Welk bit?

Daar heb ik uitgebreid gereageert, misschien ook interessant voor jou :)

Elenore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 15:30

Een dubbelgebroken bit is één van de zachtste bitten. Een enkel gebroken bit kan gaan knijpen en ik zou ik jou geval geen ongebroken bit nemen. Die werkt meer in op de tong. Een kneveltrens of D-trens waar je het over hebt, liggen stiller in de mond, maar kan bij het sturen wel wat druk geven tegen de mondhoeken/wangen.

Misschien vindt je hier een bit welke jij het beste bij je paard vindt passen: http://www.horseparadise.be/bitten.htm

Succes!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:33

Misschien is een fillis trens wat voor je? Deze ligt stabieler in de mond, en heeft minder effect op de tong. Het heeft dezelfde werking als iedere andere trens en heeft geen hefboomwerking. Dit bit kun je (dubble)gebroken en ongebroken krijgen. De gebroken versie zal minder het 'notenkrakereffect' hebben dan een normale trens.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:54

Mag ik vragen wat een fillisbit is? :o heb er nog nooit van gehoord!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:49

Heb even voor je gegoogled, en op deze website vond ik 'hanging cheek snaffles' (waarvan ik dacht dat de nederlandse vertaling fillis trens is) met verschillende mondstukken van myler.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:11

Ik zou ook zeggen een mylerbitje. Die zijn dun, zijn te verkrijgen in dubbelgebroken in verschillende uitvoeringen (bijv. bustrens) en je hebt ze ook met tongvrijheid. Dan zit er een klein bocheltje in je bit. Ik heb een MB04, een bustrens met ietsjes tongvrijheid. Dat is een level 2 bit. Op andere bitten vind ik mijn paard niet fijn lopen... bustrenzen, kneveltrens, watertrens, kimblewick, ongebroken, dubbelgebroken... allemaal te dik en te zwaar (van gewicht) al moet ik zeggen dat ik ook een standaard bustrensje en een kimblewick heb die qua gewicht nog wel gaan. Heel af en toe gebruik ik die ter afwisseling, net als bitloos. Maar het standaardbit hier is de myler, om dezelfde redenen als jij een bit zoekt.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 13:57

hestejente schreef:
Ik zou ook zeggen een mylerbitje. Die zijn dun, zijn te verkrijgen in dubbelgebroken in verschillende uitvoeringen (bijv. bustrens) en je hebt ze ook met tongvrijheid. Dan zit er een klein bocheltje in je bit. Ik heb een MB04, een bustrens met ietsjes tongvrijheid. Dat is een level 2 bit. Op andere bitten vind ik mijn paard niet fijn lopen... bustrenzen, kneveltrens, watertrens, kimblewick, ongebroken, dubbelgebroken... allemaal te dik en te zwaar (van gewicht) al moet ik zeggen dat ik ook een standaard bustrensje en een kimblewick heb die qua gewicht nog wel gaan. Heel af en toe gebruik ik die ter afwisseling, net als bitloos. Maar het standaardbit hier is de myler, om dezelfde redenen als jij een bit zoekt.

maar wat is het dan precies wat een Mylerbitje lekkerder maakt voor een paard?

Suzannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:08

Hi, ik zou inderdaad ook gaan voor een dunner dubbelgebroken bit (je handen bepalen de inwerking van het bit in mijn ogen en niet de dikte van het bit). Ik heb een Sprenger Dynamic RS, met argentaan om het bit makkelijker te laten aannemen. Lang geleden is er een topic gestart over dit bit; je kunt zoeken op de naam.
Mocht je problemen houden: misschien een tandarts laten kijken, sommige paarden hebben weinig ruimte om het bit op de lagen kwijt te kunnen.
Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:07

Kimmsel schreef:
hestejente schreef:

maar wat is het dan precies wat een Mylerbitje lekkerder maakt voor een paard?

Uhh, lees dan? Dunner, lichter van gewicht, tongvrijheid. Dat is toch wat je zoekt voor je paard of niet dan?

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 15:12

hestejente schreef:
Uhh, lees dan? Dunner, lichter van gewicht, tongvrijheid. Dat is toch wat je zoekt voor je paard of niet dan?

Ja, dat klopt. Maar ik wist niet dat alle andere bitten dan per se zwaarder waren. ;) En ik dacht eigenlijk ook dat er andere bitten waren met tongvrijheid, of andere soorten bitten - niet per se 'Myler'. Maar ik snap wel dat die drie dingen gecombineerd een prettig bitje vormen voor je paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:19

Tuurlijk, ik heb ook een ongebroken kimblewick met tongvrijheid. Maar die is ongebroken. Ik heb ook een lichte, dubbelgebroken watertrens waar mijn paard debiel van wordt. Ik heb een mooie, dubbelgebroken bustrens gehad die helaas massief was en waarvan mijn lesgever vroeg waarom ik zo'n zwaar bit had. Dus het is inderdaad de combinatie die het bit zo geschikt maakt. Daarnaast heeft de myler koperinlages waardoor paarden over het algemeen het mondstuk goed aannemen.

Let erop dat bijvoorbeeld auriganbitten vaak massief zijn... hoop extra gewicht. Bedenk of je wat wil voor je paard ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:24

Lastig altijd.. Hier hebben er ook al zoveel bitten ingehangen.
Enkelgebroken, dubbel, ongebroken, bustrens, watertrens en knevel..
Nu is het dan ongebroken, en dat gaat redelijk.
Myler wil ik ook eens testen, maar ik vind ze wel erg duur.