Ik heb een ander hoofdstel gekocht omdat dat gouden gespen heeft en dat kleurt beter bij de rest van mijn optoming. Dus nu heb ik een ouder hoofdstel (wat pas 2 jaar oud is) "over". Het is een zeer goed Kieffer hoofdstel, gewoon bit, vrij zacht onderlegde neusriem en sperriem. Het leer en de gespen zijn nog helemaal goed. Ik kan hem proberen te verkopen (maar er wordt al zoveel op MP aangeboden) dus nu zat ik te denken om er een bitloos longeerhoofdstel van te maken.
Waarom: Ik longeer mijn paard regelmatig met halster omdat ik hem niet altijd maar dat bit in zijn mond wil proppen. Maar dat gaat schuiven, zit te los en je kan er geen pessoa aan vast maken. Ik rij met bit omdat rijden bitloos niet gaat (had een kaak gekruist ding en paard werd er gek van. Snapte de hele bedoeling niet) Ik wil nu dus het met bit en zonder bit longeren gaan afwisselen, liefst dat ik ook de pessoa aan het bitloze vast kan maken. Het idee is dus om van het "oude" hoofdstel een bitloze sidepull maken.
Vraag 1: KAN dat wel? Vraag 2: Zo ja: HOE?
Ik zat zelf te denken om de neusriem in te korten (de delen waarmee het achter de oren door gaat) en dat vast te maken aan de bakstukken. Dan de neusriem dus gewoon omdoen als neusriem en de sperriem eraf te halen. En dan 2 ringen te bevestigen ook aan het uiteinde van de bakstukken (waar normaal de ringen van het bit aan vast zitten) om daar dus longe en evt pessoa aan vast te maken. Grote vraag: Is dit wat?
Hee dankje!! Die had ik nog niet gevonden haha. Maar bevestigd dat het dus wel kan, al zou ik eht dus op een andere manier doen. Ga het eens rustig bekijken.