Wat is dit voor hoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quinette

Wat is dit voor hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 19:47

Omdat het vaste paard waar ik eerst op reed op de manege kreupel is, reed ik gisteren op een van de eigen paarden van de instructeur en hier blijf ik nu waarschijnlijk op rijden.
Nu had dit paard n hoofdstel om wat ik nog niet eerder heb gezien en aangezien ik op internet niks erover kan vinden en ik toch wel graag wil weten waar het voor dient, dacht ik ik vraag het hier eens.

Ik dacht eerst dat t n hoofdstel met lage neusriem was, maar toen zag ik dat er aan de zijkant n soort van metalen bogen zaten, 1 aan beide kanten, en t was dan weer met 2 riempjes bevestigd onder de kin. 1 riempje op de plaats waar normaal de sperriem zit en 1tje iets meer terug.
Kan me niet meer herinneren hoe het bit bevestigd was

EngeltjeS

Re: Wat is dit voor hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:48

ik weet al welke je bedoeld denk ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:49

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-02-11 19:53, in het totaal 2 keer bewerkt

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:50

Laatst bijgewerkt door EngeltjeS op 20-02-11 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:50

Een Kineton denk ik, of beugelneusriem..

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 20:11

ja, dan is t zo'n beugelneusriem.

paard word ook gereden met n bit met tonglepel. Afgaande van de informatie die ik lees over beugelneusriemen en tonglepels zou dit paard dus normaal gesproken zn tong uit de mond hebben hangen?

Nu heb ik nog maar 1 keer op dit paard gereden en eigelijk niks geks gemerkt...ze was vrij makkelijk in de mond (wat wss ook komt door neusriem/bit?) alleen t laatste kwartier begon ze behoorlijk te hangen en wat onrustiger te worden in de aanleuning. Dacht dat dit kwam doordat we flink aan de slag waren, maar kan dit dan misschien komen door de inwerking die de combinatie samen heeft?

Nu is dit natuurlijk niet mijn paard en ik heb er dan ook vrij weinig over te vertellen, maar wil toch op n voor het paard zo prettig mogelijke manier rijden. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee kan houden tijdens het rijden?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:40

Wat is de werking van zo'n beugelneusriem eigenlijk? Ik leer graag bij :o

Een tonglepel zorgt volgens mij alleen dat het paard de tong niet over het bit kan krijgen... Volgens mij is dat met rijden gewoon hetzelfde als een gewoon bit. De eigenaren zullen je er vast ook graag uitleg over geven, als je jou al op hun paardje vertrouwen :)

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 05:52

wat ik op internet las over de beugelneusriem is dat het druk op de neus geeft als het paard zn mond open wil doen. Verder weet ik er ook niks over.

Vrijdag ga ik idd nog aan de eigenaar vragen hoe het zit, maar ben n beetje ongeduldig dus ik vroeg het hier maar alvast;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:26

Offtopic: Mag ik vragen waar dat paardje staat? Ik woon in de buurt namelijk :o

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 17:55

In belfeld op de manege

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 19:06

Oh, ok. Ken ik niet. Wel Manege Venlo, Happy Horse en Beekshof :)

Hoe is het met rijden gegaan? Of heb je er nog niet opgezeten? (Of lees ik nou helemaal verkeerd?)