bonte onderlegger ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjimmyke

bonte onderlegger ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 16:08

waar dient een bonte onderlegger precies voor
zweet opnamen en drukverdeling
soms voor de sier? of iets anders
want mag je er op wedstrijden mee rijden ?

ik weet niet goed waar het echt voor is

groetjes

Farfalla_

Re: bonte onderlegger ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:00

Daar zijn de meningen nogal verschillend over. De een zegt dat het voor de sier is, de ander voor de drukverdeling. Het is wel een gegeven dat als je zadel goed past, je geen bontje nodig hebt. Je mag er wel op wedstrijden mee rijden.

sjimmyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 17:20

okey bedankt voor je reactie

maar idd iedereen zegt wat anders maar war is het nu echt voor ontworpen
ik vind het altijd mooi staan en als het voor het zadel is dan heb je geen goed passend zadel
zou je denken

maar goed daaar zijn de meningen over verdeeld idd

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:40

Druk verdeling , en je hebt wat ruimte voor de spieren ( wat mij dus verteld is :') ).Ook als je een opmaat gemaakt zadel hebt is het niet erg om er een bontje onder te doen.

Je mag ermee op wedstrijden rijden.

Daarom heb ik ook een bontje , mijn pony had een scheef zadel.Heeeel verhaal , maar we dachten dat het aan mij lag en een 4 maanden later gingen we naar een zadelmaker , zadel scheef dus nieuwe opmaatgemaakt ding.
Nu is het goed. Maar een kennis van ons had ongeveer hetzelfde probleem en die heeft er dus ook gelijk een bontje onder gedaan zodat ze de spieren enz. ook een beetje 'rust'hadden ;)

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:52

Mijn oude zadel lag op het gegeven moment niet helemaal super meer, met een bontje lag hij echter wel goed, dus op advies van de fyso heb ik dat tijdelijk gebruikt tot dat ik een nieuw zadel had!

sjimmyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 20:07

okey

mijn zadel ligt goed
niks mis mee ik kan dus zonder dat het problemen levert
een bontje er onder doen ?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:44

een bontje zorgt ervoor dat het zadel smaller word, als je zadel goed past dan gaat je zadel dus slechter liggen.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:46

ik heb een boom maat midden wijd , maar als ik mijn bontje erop leg heb ik geen boommaat smal hoor.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:51

dat zou ook wel een groot verschil zijn, maar het word toch echt iets smaller.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:52

owh , je bedoel iets :')
Ik dacht dus gelijk een groot stuk _O-

Mij is verteld , ook bij Divoza dat het niet slecht is om een bontje te gebruiken ;)

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:02

Natuurlijk wordt je bij Divoza verteld dat het geen kwaad kan: Commercie! Ik heb ook wel eens in een schoenenwinkel gestaan, werd er een vrouw verteld dat bij haar Uggs op het gedeelte waar ze steun nodig had het wol stevig bleef en het inzakte op de plekken waar je het niet nodig had. Jaja vast :')

Een zadel wordt veel smaller van een bontje en voor drukverdeling zou ik ook liever een gelpad gebruiken. Een bontje vult meteen heel de kamer op waardoor je paard minder bewegingsvrijheid krijgt. Ik heb ook met een bontje gereden, mijn paard ging zeker niet slechter lopen toen het bontje eronderuit ging.

Ik gebruik geen bontjes meer, liever een gelpad. Dat het zo schadelijk is als soms gezegd wordt geloof ik niet, maar ik zie er ook zeker de meerwaarde niet van in.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 09:04

Onder een goed passend zadel hoeft geen bontje.
Ik heb bv een springzadel dat ik gebruik op 2 paarden, maar een paard is net wat smaller, daar leg ik een bontje tussen en klaar.
Maar het zou niet nodig moeten zijn

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 09:08

Bontjes zijn ook een rage geweest. Ineens zag je iedereen met het zelfde bontje onder het zadel. Vroeg me af of alle zadels in NL ineens slecht paste?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 09:15

Haha klopt. Kwam denk ik doordat 'bekende' ruiters er steeds meer mee gingen rijden. Zie je wel met meer spullen ;)

herbielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 09:22

Jullie zeggen wel dat je boom er smaller van word..maar mij hebben ze toen gezegt dat als je met ruggenvrijheid pakt hij niet smaller word...dus dat is best wel raar :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 09:49

herbielover schreef:
Jullie zeggen wel dat je boom er smaller van word..maar mij hebben ze toen gezegt dat als je met ruggenvrijheid pakt hij niet smaller word...dus dat is best wel raar :')

Moet dat nu zo dik gedruk :roll:

Ruggengraat vrijheid heeft 0,0 temaken met de kamer breedte. Die breedte wordt bepaald door de afstand tussen de kussens en daar zit het bontje (ook met ruggengraatvrijheid) gewoon tegenaan.

herbielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:29

Juliette86 schreef:
herbielover schreef:

Moet dat nu zo dik gedruk :roll:

Ruggengraat vrijheid heeft 0,0 temaken met de kamer breedte. Die breedte wordt bepaald door de afstand tussen de kussens en daar zit het bontje (ook met ruggengraatvrijheid) gewoon tegenaan.

ooh oke...Dan heb ik het mis sorry,
dat dik gedrukte doe ik altijd dat bedoel ik niet aanvallend hoor :')

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:50

Mijn instructeur heeft er een hekel aan. Niet zozeer om bovengenoemde redenen, maar omdat het contact met je paard ook meer gedempt wordt; kleine subtiele hulpen met je zit zouden minder goed doorkomen. In hoeverre hij hierin gelijk heeft??

Ik vind het ook mooi lijken, mijn zadel ligt nu echter als een huis (jeeej zadelpasservice). Niets meer aan doen dus.. Dus geen bontje voor mij ;)..

Groetjes!

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:11

als je het mooi vind dan hebben ze ook showbontjes van bijvoorbeeld mattes, er ligt dan alleen een rand bont achter en voor je zadel, lijkt net echt.

sjimmyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 10:40

okey zoals ik eht hoor is het dus slechter en niet nodig bij een goed liggend zadel
en toch heeft bijna iedereen het. ligt het zadel dan echt zo slecht.

en ik denk dat het geen kwaad kan, want als je het er onder legt word gezegt ''het is slecht''
en toch doen we het.....dus zo slecht is dus ook weer niet

zelfde als met de bandages veel mensen zeggen dat het minder goed is en het beter is beschermers te dragen
en toch bandageseren de top ruiter gewoon door ???

ik zie de logica dan niet echt

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:46

Nouja , ik heb liever de peesjes dan bandage's want er is natuurlijk altijd de kans dat die bandage los gaat. Of dat je hem té strak hebt gedaan ;)

YoshaMonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:02

Dus als iemand een zadel heeft die niet echt goed past. bijv. de achter een beetje 'stuiter' op de rug kan je een bontje nemen om het op te lossen?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:21

YoshaMonica schreef:
Dus als iemand een zadel heeft die niet echt goed past. bijv. de achter een beetje 'stuiter' op de rug kan je een bontje nemen om het op te lossen?

nee, dan moet je een zadelmaker laten komen.
enige waar een bontje nog een beetje bij kan helpen is als het zadel iets te breed is, en er verwacht word dat het paard breder gaat worden.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:57

Nog een aanvulling op de vele antwoorden:
Een onderlegger wordt vaak gebruikt samen met een dekje, hierdoor verliest het bont zijn functie. Wanneer bont als dekje wordt gebruikt dan veert dit gewoon in. Het voordeel van bont is dat het geen vuil opneemt, doordat het een natuurproduct is (als het van echte wol is gemaakt), het geeft ruimte voor spieren en zo zijn er nog meer voordelen. Zowel bontjes, sjabraks, onderleggers en informatie over bont zijn te vinden op onderstaande site.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:06

Mijn paard is erg bloot op de rug, ik heb dus de keus tussen dikke pads (die van ES) of een bontonderlegger. Zorgt bij mijn paard voor een fijner gevoel.