Wintec Cair panel inserts system iemand ervaring

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JoesPleasure

Wintec Cair panel inserts system iemand ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 15:09

Mijn Wintec 500 met Cair dient ietwat gecorrigeerd te worden en ik heb van de zadelmaakster 2 front inserts.
Nu vraag ik mij alleen af hoe ze er exact in moeten. (als ik er niet uitkom bel ik uiteraard de zadelmaaktster, maar was benieuwd naar de doe-het-zelver onder u)
Zij heeft aangegeven hoe ze er ongeveer in moeten, maar ik word er niet wijzer van als ik dat doe.
De front inserts moeten tussen de boom en de kussens in gestopt worden, maar als ik het doe zoals aangegeven is, steken ze er van de zijkant weer een stuk uit.
Iemand die ervaring heeft met deze inserts?

Safiera

Re: Wintec Cair panel inserts system iemand ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:30

Eh ja, ik heb er ervaring mee. Maar weet niet precies uit te leggen hoe het wel moet.

Ik heb de kussens flink losgehaald, dus achter de twee schroefjes bij het cair-logo en vooraan bij de boom. Dan het klittenband helemaal los.

Er ziten al aan de voor en achterkant losse stukken schuim in, ik weet niet of je deze wil vervangen, of er alleen iets bij wilt stoppen. Eigenlijk is daar nemelijk weinig plaats voor. Er zit ook een stuk schuim van voor tot achter in. Wat er verder inzit zijn de luchtkussens, deze bestaan uit twee delen die elkaar overlappen.

Ikzelf heb er aan de achterkant een stukje schuim bijgestopt, omdat het zadel daar iets opgevuld moest. Maar eigenlijk vind ik het niet ideaal, omdat er zo weinig ruimte is, dat het extra schuim de luchtkussens wat plet, waardoor het effect van de kussens minder wordt, en het hele zadel 'harder'.

Als je alles er uit haalt (wat ik dus gedaan heb, ik was gewoon benieuwd hoe het in elkaar zat) Moet je wel goed opletten, zodat je weet hoe om het er weer in moet. En ja, het is een heel gefrot. De inserts moeten denk ik ook niet bij de boom in de buurt, maar tussen de onderkant van het zadel en de luchtkussens (als ik mij niet vergis)

Hopelijk heb je er iets aan, anders vraag je je zadelmaker toch gewoon om het samen met je te doen? Dan weet jij het ook gelijk voor een evt volgende keer :)

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 18:42

Bedankt voor je reactie! Ik had er nog niet over nagedacht om de achterkant ook los te maken. De inserts die ik hen zijn 8mm dik en dienen dan om de voorkant iets hoger te krijgen. Ga morgen nog eens kijken en kom ik er niet uit, dan idd ff met de zadelmaakster overleggen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:04

Nog eens 8mm er bij? Dat zal krap worden vrees ik! Zijn die inserts van Wintec of heeft de zadelmaakster die zelf voor je gemaakt?

Ik ben echt bang dat je daarmee de werking van de cair tenietdoet. Ik zou eigenlijk mijn achterhant iets willen ophogen, maar zoals gezegd werkte dat met een stukje schuimrubber iig niet.

edit: ik zag bij iemand anders dit topic:
[HAR] opvulstukken voor wintec cair

Misschien interessant?

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 10:16

Het zijn originele Wintec inserts, van die gele. Het andere topic zal ik in de gaten houden, maar dat is eigenlijk net zo blanco als het mijne ;-)
In ieder geval bedankt!

_bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:52

Ik heb voor mijn Bates zadel een komplete set (voor, middengedeelte, achter) meegekregen. Mijn zadel lag een stukje achterover, dus ik heb er een 4mm achter set ingestopt en toen was alles mooi in balans. Eerst heb ik alle schroeven er uit gehaald om de kussen los van de boom te krijgen. Je opent de klittenband, dat opent de kussens en dan zie je de Cair. Dan stop je de inserts bovenop de Cair, klittenband weer dicht, en dan schroef je alles weer dicht. Maar als dat te ingewikkeld is, kan je beter de verkoper vragen het te doen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:21

Idd, dat topic is ook niet echt wat je zegt eh... vol :o

Ik ga denk ik ook op zoek naar die inserts, maar eerst nog maar eens even kijken of mijn zadel nu voor of achter opgehoogd moet worden.

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 08:02

Vanavond eerst mijn zadel nog eens heel kritisch onder de loep nemen. Op Youtube gisteren een paar mooie filmpjes gevonden waarin je zelf ook goed kun checken of je zadel goed ligt. Jochen Schleese van Schleese saddlery en Saddlefit4life laat zien hoe je dit ook zelf kunt checken.