Wie weet wanneer je een Pad of een Bontje onder het zadel nodig hebt? Want sommige pony's op de manege hebben er wel een en sommige niet ...
Groetjes me.
MACMOON
Geplaatst: 16-02-11 16:27
er is mij ooit verteld dat dit is als er een oud of minder goed zadel opligt dat slecht voor de rug is dan doe je zon bondje eronder maar of dit echt waar is weet ik niet!
Marijketjuh_
Geplaatst: 16-02-11 16:34
Ik heb pas iemand bij mijn zadel gehad omdat ik dacht dat het zadel niet meer goed lag, of opgevult moest worden. Volgens deze mevrouw hoefde mijn zadel niet opgevult te worden, de kussens waren nog hard. Ze adviseerde mij wel om een poli pad aan te schaffen. (volgens mij is dit iets nieuws) Zonder deze pad, zat ik in de stoelzit. Nu ligt mijn zadel weer goed op mijn paard. Sommige mensen vinden dat een zadel goed moet liggen, zonder hulpmiddelen hiervoor te gebruiken. Ergens ben ik het hier mee eens, maar aan de andere kant.. mijn zadel ligt nu goed met deze pad eronder, anders had ik een ander zadel moeten kopen (werd mij verteld)
Misschien dat om deze reden het bij jouw manege op het ene paard wel gebruikt wordt en op het andere paard niet.
Je zou het ook kunnen vragen bij de eigenaar natuurlijk! of bij degene die jouw les geeft.
op maneges nemen ze het vaak niet zo nauw met het regelmatig laten controlerenen bijvullen van zadels, dus als een zadel iets te groot/ruim is prop je er toch gauw een bontje of dikke pad tussen en dan "past het wel".
is sommige gevallen wordt bewust gekozen voor een iets te ruim zadel en een bontje (zonder dekje) omdat het paard zogezegd een koude rug heeft en echte lamswol sneller de lichaamstempertuur aanneemt en dus bedraagt aan het sneller ontspannen van de rugspieren. Echter worden bontjes tegenwoordig ook vaak voor de mooi gebruikt zonder na te denken over de "gevolgen"
Champie_Me
Geplaatst: 16-02-11 16:39
bij maneges wisselen ze 9/10 keer onderling zadels... waarom een nieuw zadel kopen als je er iets tussen kan gooien wat 1/10 van een nieuw zadel kost en het zadel weer een x-aantal jaar mee kan??
verder ben ik toch ook van mening dat je zo min mogelijk bontjes etc. moet gebruiken... is het niet nodig, dan moet je er ook geen gebruiken, is het wel nodig om het zadel goed aan te laten sluiten na bijvoorbeeld enorm spierverlies na blessure oid dan kun je ervoor kiezen om een bontje te gebruiken tot het zadel wel weer goed past op zijn oude spieropbouw...
Bij ons op de manege wordt alleen bij hoge uitwisseling gewisseld met zadels, sommige paarden die een gevoelige rug hebben (misschien ook wel door het zadel dat weet ik niet) hebben een gelpad, de rest gewoon een dun pad.