ben een vrouw van 1m55 groot, en slank ( maat xs/s) welke inch maat zou ik nodig hebben voor een westernzadel?
Branca
Geplaatst: 14-02-11 14:10
Ligt er ook geheel aan wat je zelf lekker vind zitten en wat je van plan bent. Globaal zou ik zeggen 15".
DubbelFun
Geplaatst: 14-02-11 15:50
14.5/15" Het is heel persoonlijk of je graag 'opgesloten' zit in een zadel of juist veel ruimte wilt hebben. Hou er wel rekening mee dat een klein zadel ook een smallere zitting heeft c.q. hoort te hebben. Het kan dus zijn dat je in een te ruim zadel pijn in je liezen kunt krijgen wegens de te brede zit en dus ook je benen niet makkelijk aan je paard kunt krijgen.
ik heb ook ongeveer die maten en heb eerst een 15 inch gehad, was ik heel tevreden over, nu heb ik een nieuwe maar is 16 inch, je hebt ook verschillende 'zitten', bv een recht zit, of eentje die gevormd is, breed, smal,... ik heb gewoon enkele zadels geprobeerd en welke ik nu heb zit lekker, ik zit graag wat opgesloten, vast in men zadel en in mijn 16 inch kan ik ook lekker vast zitten!
Jaycee_
Geplaatst: 14-02-11 22:04
Ik heb ongeveer dezelfde maten en zit ook best in een 15" (reiningzadel). Mijn barrel zadel is zelfs een 13,5 maar zit super voor mij! 16 is veeeel te groot, daar zit ik gewoon in te schuiven
Bij western zadels moet je niet alleen met de maat rekening houden maar ook met de vorm van de zit, deze is afhankelijk van het doel waarvoor het zadel is bestemd. Een pleasure zadel heeft een gans andere zit dan een reining of een cutting zadel. Er is verschil in lengte, breedte, bekleding, vorm, enz. Toen wij een zadel hebben gekocht voor onze dochter zijn wij bij de zadelmaker de zit van zadels gaan passen tot we een zit hadden die past voor mijn dochter, dan is de zadelmaker komen passen bij ons paard met verschillende zadels met deze zit.