welk bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sasjhuu

welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 13:59

hey
omdat ik graag met mijn paardje wedstrijden wil gaan rijden hebben we een hoofdstel met bit gekocht. ( nu hebben we er nog een zonderbit). alleen volgens mij vind ze het bit niet fijn en is hij iets te groot. dus ik wil een nieuw bit kopen. nu was mijn vraag aan jullie. wat is het zachtste/paard friendelijkste bit?? en hoe weet ik hoe groot het bit moet??

ingaa

Re: welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:06

een bit is zo scherp als de hand van de ruiter.
een dubbelgebroken bit is een vriendelijk bit
maar mijn merrie loopt beter op een enkelgebroken dit verschild per paard gewoon verschillende uitproberen en je komt er vanzelf achter waar ze het fijnste op loopt.
een bit moet aan bijde kanten ongeveer een halve cm uitsteken dan is het de goede maat.
succes met je zoektoch!

lievelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:09

Mijn paardentandarts heeft me geadviseerd, hij had veel bitten bij zich die ik kon proberen en hij keek mee welke goed pasten en welke hij geschikt vond in de paarden mond. Zo hoefde ik niet 10x naar de paarden winkel om allerlei bitten te kopen en te ruilen. Misschien is dat ook iets voor jou? Succes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:12

Ja kijk at het fijnst ligt in de mond, ik ben altijd wel voor bubbel gebroken bitje of een myler,
En jou hand bepaalt hoe scherp een bit is, miss eerst eens weten waarvoor een bit bedoelt is en je paard alle hulpen aanleren bitloos en dan pas een bitje erbij gaan gebruiken, dus puur voor de verfijning en niet om te sturen of remmen.
Je mag trouwens ook bitloos wedstrijd rijden.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:08

Een dubbel gebroken of ongebroken bit. Kijk goed hoeveel ruimte er is in de mond zodat je de juiste dikte kan bepalen. Meestal mag je een bit wel ruilen na het passen. Een dikker bit is vriendelijk, maar alleen maar als er ook genoeg ruimte voor is in de mond.
Midgie: bitloos starten kan inderdaad, maar volgens mij wordt dit nog niet veel georganiseerd.