geen een zadel past

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

geen een zadel past

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 18:56

Hoi allemaal,
Bij mijn verzorgpaardje zijn we nu al heel lang bezig om een goed zadel te vinden. Maar geen een, echt geen een zadelmaker lukt het. We hebben in 14 jaar tijd al zon 12 zadels geprobeerd (hier was ik niet allemaal bij hoor, maar dit verteld de eigenaar). We hebben ook een boomlooszadel, die ligt wel heel goed, maar ik vind het heel moeilijk om hierop te rijden. Ookal heb ik er al heel vaak op gezeten, ik blijf het echt heel vervelend vinden. We hebben nu ook een 'normaal' zadel dat aardig ligt. Maar aardig is natuurlijk niet genoeg, laatst hadden we een probleempje met het boomloze zadel, waardoor deze ging schuiven (is nu opgelost) maar toen hebben we een tijdje met het normale zadel gereden met speciale pad eronder. Maar dan zie je na ongeveer een week, aan de vorm van zn billen (ja is moeilijk uit te leggen maar te zien aan dat ze hard worden enz) dat hij niet meer vanuit zn heupen lopt en dus zn achterhand niet meer goed gebruikt. Maar is er nog een andere optie? We heben het zadel ook vaak laten opvullen maar hij blijft niet goed liggen. Als het niet anders kan moet ik verder met boomloos, maar liever rij ik op een normaal zadel. Maar het paardje gaat natuurlijk voor :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:53

Is er een bepaald budget? Anders zou ik zeggen kijk eens voor een WOW zadel. Zelf geen ervaring mee maar er zijn een aantal zeer tevreden mee zie ook het WOW topic.
Niet geschoten is altijd mis en als het geld niet uitmaakt valt het te proberen.
Vraag me af wat voor zadelmakers zijn er bij geweest? Ander is het misschien ook nog een optie voor een onafhankelijke zadelmaker te kiezen die niet aan speciale merken vast ligt en geen dealer is van een of wat meerdere bepaalde merken.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 20:09

Tigra_ schreef:
Is er een bepaald budget? Anders zou ik zeggen kijk eens voor een WOW zadel. Zelf geen ervaring mee maar er zijn een aantal zeer tevreden mee zie ook het WOW topic.
Niet geschoten is altijd mis en als het geld niet uitmaakt valt het te proberen.
Vraag me af wat voor zadelmakers zijn er bij geweest? Ander is het misschien ook nog een optie voor een onafhankelijke zadelmaker te kiezen die niet aan speciale merken vast ligt en geen dealer is van een of wat meerdere bepaalde merken.

Hmm nou er is niet echt een budget, ik weet alleen niet of de eingenaar alleen voor mij een wow zadel wil kopen... Want die zijn inderdaad wel heel prijzig. Maar ik kan het voorstellen :)
Er is als het goed is al een onafhankelijke zadelmaker bij geweest teniminste ik denk dat hij onafhankelijk is. Want zat niet bij een winkel oid, ik weet alleen zo snel de naam niet.

tamary

Re: geen een zadel past

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:14

Moet perce een engels zadel op?
Sommige paarden waar een engels zadel niet passend op te krijgen is hebben geen enkel probleem met bv een western zadel door de andere boomvorm.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 20:20

tamary schreef:
Moet perce een engels zadel op?
Sommige paarden waar een engels zadel niet passend op te krijgen is hebben geen enkel probleem met bv een western zadel door de andere boomvorm.

Nou er ligt nu een boomloos zadel op, die ligt perfect. Alleen ik vind het heel lastig erop rijden. Ik heb namelijk altijd gereden op een engels zadel, vandaar ;)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:06

Rijd je wedstrijden of recreatief? Als je recreatief rijd zou ik zeggen: blijf stug een half jaar doorrijden in het boomloos zadel en kijk of je het dan nog vervelend vind. Omdat het zo anders zit dan een Engels boomzadel is het inderdaad heel raar opeens maar daar wen je aan.
En anders misschien inderdaad naar heel andere typen zadels kijken? Western, stockzadel, weet ik veel wat. Er zijn heel veel zadels buiten de Engelse en western die je altijd ziet.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:08

Je hebt ook hele andere zadels, zoals stock, franse randonnee zadels enz.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:10

Heb je al eens bij de Sommer zadels gekeken? Die hebben veel verschillende modellen waarvan de boom ook nog verstelbaar is. Je kan Margreet_W een een pb sturen, zij verkopen Sommers en haar man is gecertificeerd zadelpasser.
Het is een in Nederland nog minder bekend Duits merk maar wel heel goed. Wij hebben zelf ook een Sommer zadel en dat is prima.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:21

misschien een trekker die is op alle manieren aanpasbaar
die heb ik van de week even geleend ik vond het wel een stoer zadel
in mijn profiel staan een paar foto's van dit zadel op onze vos
http://www.greendistance.nl/index.php?id=105

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:22

Wat is eigenlijk je bezwaar tegen boomloos, de brede zit?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 13:56

eerlijk gezegd is het zo moeilijk zonder foto's en je paard in het echt gezien te hebben waar het probleem nu zit.

laurenphw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:11

Zadel op maat laten maken?
Er zijn best veel bedrijven die dat doen. Dus niet een bestaand zadel aanpassen, maar echt helemaal voor jou paard maken, zeg maar.
Is alleen wel nogal aan de prijs (denk aan bijv. 2000 euro)..

Kijk is op http://www.zadelatelier.nl/, of bij bijv. Fryso zadels oid.
Die maken zadels op maat.

Edit: Oh, en miss. is dit wat? http://huppa.nl/jassen-bovenkleding/131 ... daslo.html
Ik bedoel, er staat 'altijd op maat te maken', en dat is natuurlijk onzin, want geen enkel zadel is ALTIJD op maat te maken.
Maar je kan er wel veel aanpassingen aan laten doen (boom, maar ook de kussens enzo) door een zadelmaker.
Het is natuurlijk wel een heel andere prijsklasse (en dus waarschijnlijk ook andere kwaliteit) dan bijv. Wow-zadels, of bijv. die ik hierboven genoemd heb, maar ja, als hij past..
Hij is overigens ook incl. toebehoren en/of in dressuurversie leverbaar.
Laatst bijgewerkt door laurenphw op 13-02-11 16:19, in het totaal 2 keer bewerkt

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:16

Misschien kan je aangeven waar het probleem volgens jou zit. Dat maakt het gemakkelijker tips te geven. In welke regio woon je. Ik weet nog wel een heel goede zadelmaker die ook probeert binnen je budget naar een oplossing te zoeken.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:21

Onze Dartmoor is zo, onze PRE is ook zo'n exemplaar en hoera! Ik heb in Engeland een zadelbouwer gevonden, die ze op maat maakt tegen een nette reële prijs. *\o/*
Ik kan ook niet op boomloos rijden, vanwege een instabiel bekken. Ik ervaar te weinig steun. Ik heb een Spaans zadel zo geprobeerd en de Barefoot. Geef mij maar een goed passend zadel mét boom. Als je wil, mag je kijken of het wat voor je is? Dan hoef je niet meteen te investeren.
Je maakt me wel heel nieuwsgierig naar het paardje in kwestie.