Ik heb voor mijn paard lichtbruin tuig aangeschaft (zadel/hoofdstel etc.). Maar wat ik vergeten ben om te vragen, is hoe je dat nou het beste kunt onderhouden? Hoe kun je de kleur zo lang mogelijk mooi houden? Bij zwarte zadels heb je bijvoorbeeld olie met een kleurtje, maar bestaat dat ook voor lichtbruin tuig?
Linsey_X
Geplaatst: 11-02-11 17:50
ik denk dat je het gewoon met blanke olie ik kan vetten
Tinker11
Geplaatst: 11-02-11 17:54
Ik heb ook een lichtbruin hoofdstel gehad en ik heb dit idd altijd met blanke olie ingevet. Eerst lijkt het leer dan donkerder te blijven maar als ik het de volgende dag goed inwreef met een handdoek werd het een hele mooie bruine kleur.
ukie
Geplaatst: 11-02-11 17:54
Geen olie of vet gebruiken, daar wordt het leer donkerder van. Rapide lederdressing vind ik zelf heel fijn spul voor bruin tuig.
Vet maakt het ook donkerder, ik heb niet de tip voor je, ik volg het wel even mee. Al 1 london-kleurig hoofdstel donkerbruin gekregen, wil ik met de volgende niet hebben natuurlijk.
Anoniem
Geplaatst: 11-02-11 23:01
Met lexol blijft het gegarandeerd licht. Wordt in de westernwereld gebruikt voor de lichtoil (blanke) tack en ook voor licht interieur van auto's. Het is zeer fijn spul wat het leer goed voedt en de natuurlijke kleur naar boven laat komen. Let wel op! er zijn 2 versies van dit spul. Lexol non darkening in een créme fles en Lexol standaard in een zwarte fles. Voor bruin tuig moet je natuurlijk de créme fles hebben tenzij je van licht oil/london naar roodbruin wilt .
@juliette86: fijne tip, thanks! Maar waar kan je dit kopen?
Anoniem
Geplaatst: 12-02-11 09:27
Musj schreef:
@juliette86: fijne tip, thanks! Maar waar kan je dit kopen?
De meeste westernshops verkopen dit spul. oa http://www.westernstore.nl. Staat nu niet op zijn site maar heeft hij wel in zijn winkel. Dus je kan altijd even bellen om te bestellen. Wel goed doorgeven dat het om de créme fles gaat en niet de zwarte .