kunststof zadel of leren zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maybe2

kunststof zadel of leren zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 11:32

ik heb net te horen gekregen dat mijn zadel niet goed meer is en ik dus een ander zadel moet hebben. ;(
maar ik heb ook net mijn ander paard weggebracht om zadelmak te maken,dus al met al snel al heel wat geld kwijt.
nu heb ik op het internet een nieuw zadel gezien voor 199 euro met verwisselbare bomen het gaat om de knight rider nog wat.heeft iemand van jullie ervaring met deze zadels? het is namelijk een kunststof zadel en daar heb ik helemaal geen ervaring mee.hoe rijdt dit? en wat zijn de voor en nadelen van zo'n zadel?
als het mij wat lijkt doe ik dat eerst,en dan sparen voor een leren zadel.

zie jullie ervaringen tegemoet. :)

petitparis

Re: kunststof zadel of leren zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:46

dit hoort onder harnachement...

ik heb zelf geen ervaring met knight rider, maar wel met Wintec. Ikzelf vind dit prijs-kwaliteit goede zadels, heb wel altijd een zadelpasser erbij gehaald om te verifiëren of het zadel daadwerkelijk goed ligt, want zo'n "verstelbare" zadels zijn passen te maken op 90% van de paarden, maar je zal maar net een paard van die 10% hebben waar het voor geen meter op past...

er loopt een topic over de ervaringn met de nieuwe wintec modellen, cair of geen cair. misschien dat er een gelijkaardig topic loopt over di tmerk van zadels...

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:01

RT-P >> HAR

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:05

Ik moet eerlijk toegeven dat ik alleen nog maar kunststof zadels heb gezien en misschien ooit een keer in handen heb gehad maar ik ben er zóó niet fan van. Ik vind het er zo ontzettend goedkoop uitzien en het lijkt me ook niet fijn rijden want het vormt zich niet naar je zit, imo kan het nooit zo flexibel zijn als een lederen zadel.

Maar ik zit nu ook met het feit dat ik een nieuw zadel moet hebben en liefst een die past op veel paarden dus dan kom je al snel uit bij zo'n verstelbare boom en helaas zijn dat vrijwel altijd kunststof zadels.
Dus als iemand mijn vooroordeel kan ontkrachten, graag :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:20

@ anneliesje: je hebt ook Bates, de lederen versie van wintec, zelfde aanpassingsmogelijkheden en zelfde technologie dan bij Wintec, maar dan omhuld in leder. Misschien de oplossing voor jou ;)

Ik heb zelf nu een Wintec IW en ben hier zeer tevreden over en idd, mijn oude Wintec vzh ziet er goedkoop uit in verhouding, maar zit dan ook een 2-voudig verschil in aankoopprijs op...
Ik heb zelf liever de suede afwerking omdat die minder piepen/kraken, maar mijn rijbroeken minder :+

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:41

anneliesdj schreef:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik alleen nog maar kunststof zadels heb gezien en misschien ooit een keer in handen heb gehad maar ik ben er zóó niet fan van. Ik vind het er zo ontzettend goedkoop uitzien en het lijkt me ook niet fijn rijden want het vormt zich niet naar je zit, imo kan het nooit zo flexibel zijn als een lederen zadel.

Maar ik zit nu ook met het feit dat ik een nieuw zadel moet hebben en liefst een die past op veel paarden dus dan kom je al snel uit bij zo'n verstelbare boom en helaas zijn dat vrijwel altijd kunststof zadels.

Ik heb een duur Zaldi zadel en een Thorowgood liggen. Mag jij raden waar ik het fijnste op zit hihi.. Moet wel zeggen dat het voornamelijk komt door de meer open zit van de Thorowgood. Ik kan in allebei prima zitten en leer of kunststof maakt mij persoonlijk niet zoveel uit. Mooi of lelijk heb ik ook niet zoveel op, het moet passen, goed zitten en hoe het eruit ziet maakt niet uit (oke, wel binnen redelijke grenzen) want dat zie ik toch maar beperkt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:45

Hoe het eruit ziet maakt mij normaal ook niet uit maar zo'n kunststof zadel vind ik gewoon niks...
En toevallig heb ik ook een Zaldi liggen en die zit zalig, maar wat je zelf ook noemt; die heeft een wat diepere zit en Thorowgood zal wat vrijer zijn?
Dus is ook net waar je van houd natuurlijk.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:46

Geen ervaring met Knight Rider, maar ik denk dat een wintec of vooral een thorowgood wel qua kwaliteit beter is. Vooral Thorowgood is wel goed doorontwikkeld de laatste jaren wat pasvorm betreft.
Ik heb zelf een wintecje gehad en kon er eigenlijk heel goed op zitten. Het is wel iets stroefer dan leer. Pasvorm was ook best goed.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:10

lederen gaat veel langer mee, ik vind het zelg ook mooier.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 09:49

ik heb al heel wat namen opgeschreven,van andere merken zadels.thanks!

ik vind leer ook mooier maarja,ik heb gewoon het geld niet liggen om,en mijn paard zadelmak laten maken en een ander zadel.maar als ik een tweedehands kan kopen doe ik dat ook hoor,maar dan moet het niet te duur zijn,dan ga ik natuurlijk wel voor een leren zadel.maar ik zag dit zadel toevallig op internet,zodoende.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 09:53

ik vind leer ook VEEEEL fijner maar ja beter een kunstof zadel dat past dan een leren dat niet goed past :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 09:55

anneliesdj schreef:

je hebt momenteel veel meer merken met wisselbare boom! er is bates..de leren wintec als het ware. ik heb nu ook een passier waarvan de boom veranderd kan. dat doet dan alleen passier zelf maar toch. kent en masters,wow, ga maar eens navragen bij de winkels er komen steeds meer merken met aanpasbare\wisselbare systemen

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:03

De Knight Rider is niet slecht, alleen kwalitatief (hoe het zich vormt) is een goed leren zadel wel beter (geen zadelmarkt zadel).
Ik heb hier een neptunes liggen met kaartje er nog aan, mag weg :+ , en ik vind hem wel recht, de kussens zijn niet heel verkeerd opgevuld, het materiaal ziet er wel netjes uit. Niet lelijk afgewerkt.
Ik heb zelf een keer op een Wintec gereden en op een ander kunstof merk (denk Thorrowgood) en dat vond ik niet bepaald lekker zitten. Het kan wel, als zadel voor erbij, maar voor een zadel waar je iedere dag intensief dressuur mee rijdt zou ik een leren zadel kiezen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 17:23

Ik heb een kunstof thorrowgood, kan er prima op zitten ondanks dat ik ook kalfsleer gewend ben.
Die neptunus van Knight rider rijd ik mezelf echt op open.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 17:46

knollentuin schreef:
je hebt momenteel veel meer merken met wisselbare boom! er is bates..de leren wintec als het ware. ik heb nu ook een passier waarvan de boom veranderd kan. dat doet dan alleen passier zelf maar toch. kent en masters,wow, ga maar eens navragen bij de winkels er komen steeds meer merken met aanpasbare\wisselbare systemen

Maar zo'n passier waarmee je naar de zadelmaker moet heb ik ook niets aan.
Ainsley heeft zadels die verstelbaar zijn, kent en masters zegt mij niets en wow tjah, dat is me dan weer wat te duur :+

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:29

Mijn dochter heeft op haar pony een veelzijdig en een dressuurzadel van knightrider gehad.
Zien er erg goed uit die zadels maar als je echt goed wilt rijden zul je met dit zadel toch tekort schieten, het wipt namelijk wat op de rug van de pony en ik ben nu dus op leer overgestapt. Ook is de lepel erg klein dus je achterste moet niet te fors zijn.
Wel handig is dat de boom verstelbaar is.
Ik heb wel beide zadel weer bijna verkocht voor de prijs waarvoor ik hem gekocht ( 150 en 175 euro) heb dus ik denk dat je gerust kunt proberen en evt. daarna overstappen op een ander merk of leer.

Mocht je een niet te duur leren zadel willen dan vind ik zelf chamberlain een heel fijn zadel met een goede kwaliteit. (prijs 895,00 euro)

Noor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:55

Ik vind lederen zadels zelf mooier, maar kunstof kan handiger zijn. Mits het goed past.

babslovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:14

heey

ik heb een knight rider neptunes.
en ik rij er iedere dag mee en ik heb het zadel
nu ongeveer 3 jaar en ziet er nog steeds goed uit.
ik vind het fijne zadeltjes en ze zitten heerlijk!
maar ik ga nu ook overstappen op een ander zadel omdat ik
toch meer degelijkheid wil hebben voor mij en mijn paard.
als ik jou was zou ik gewoon jou paard gaan inrijden met de
knight rider neptunes. waarom? omdat het hele lichte zadels
zijn in het gewicht en ze zijn verstelbaar en slecht zijn ze helemaal niet.
en betaalbaar! ik moet er wel bij zeggen
dat mijn zadel nu wat slijd splekjes heeft maar dat is ook wel te
verwachten van zo'n goedkoop zadeltje wat 3 jaar oud is.

ik wens je heel veel succes!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:17

Ik heb zelf ook een niet-lederen zadel. Mijn zadel is gemaakt van Dry-tex. Ik vind het zelf heerlijk spul.
Het is een Barefoot Cheyenne, boomloos en past dus op veel paarden. En nog een voordeel, je hoeft het niet in te vetten.

Mijn vriendin heeft een kunststof boomzadel, waar ik ook regelmatig op rijd, en ik vind het een vreselijk zadel, maar mijn vriendin vindt hem heerlijk zitten, dus het is ook persoonlijke voorkeur gewoon..

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 19:24

ik heb vanmiddag op een knightrider zadel gezeten maar het was niet echt mijn zadel,de wintec die ik heb geprobeert was de nieuwste,en qua prijs niet veel verschil met de knight rider maar ik moet zeggen dat dat wel beter zat.
het is inderdaad ook een persoonlijke voorkeur.
maar ik ga verder met mijn zoektocht naar een zadel,alvast wel bedankt voor alle reacties,ik hoop op nog meer.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:48

Ik heb een lederen en kunsstof zadel op hetzelfde paard. De kunststof gebruik in voor het buitenrijden omdat er een dikker wrong op zit, comfortabeler zit en ik er behoorlijk vast in zit omdat het ruw is. Verder is het onderhoudsvrij. Je hoeft niet te vetten. En lekker licht met opzadelen...
Mijn lederen zadel is er eentje van nieuw 150 euro van een goede zadelmaker, geen inferieure kwalitiet, alleen geowoon heel basic.... en niet zo comfortabel voor de ruiter.
Het zit hem niet in de prijs, of kunststof of leder. Je moet iets zoeken wat je lekker vind zitten en goed op je paard past. Je kunt ook aan een goede tweedehands denken.

Kunsstof zadels vormen ook naar de ruiter. De meeste lederen zadels hebben immers ook en kunsstof boom en de nieuwe generatie kunstleer gedraagt zich als leer wat dat betreft. En stof rekt ook waar nodig en gaat dus ook een andere vorm aannemen dan hoe het gemaakt is. Ik kan eventueel foto's nemen van oudere kunststof zadels om dat kracht bij te zetten.

Een voordeel van kunsstof is ook dat als het niet goed meer past omdat je paard van vorm is veranderd bv, je het rustig tien jaar weg kunt hangen voor een eventueel volgend paard zonder dat je het soepel hoeft te houden met olie of vet.

Ik ben een groot voorstander van kunsstof...

Nadeel wil ik ook wel even noemen, sommigen piepen erg. En de beugelriemen zijn nogal dik om sterk genoeg te zijn.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:00

Kent en masters komt uit dezelfde fabriek als Thorowgood trouwens. Ik geloof wel dat ze voor de kent en masters nu een nieuwe boom ontwikkeld hebben.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:02

Tekna is ook een kunststof zadel wat sprekend op echt leer lijkt.
Het zadel is ook niet heel duur en de boom kan 2 maten versteld worden.