Welk dressuurbit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Welk dressuurbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 21:15

Mijn merrie ben ik nu weer aan het oppakken in de dressuur. Momenteel loopt ze op een koperen dubbelgebroken watertrens met als middenstuk een bolletje, maar deze is haar te klein en ik vraag me af of hij de inwerking heeft die ik wil.

Hebben jullie tips voor een geschikt bit? Ik wil dat kleine aanwijzingen van de teugel goed en duidelijk doorkomen. Echt geschikt voor dressuur dus. Verder heb ik een hele stille en vriendelijke hand (volgens mijn instructrice) en heeft mijn paard tot nu toe geen problemen met het bit gehad. En een dik of een dun bit?

Britt

Re: Welk dressuurbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:18

Dik of dun is afhankelijk van de mond van je paard, net als elk ander aspect van het kiezen van een bit.
Als je paard weinig ruimte heeft is een dun bitje geschikter, maar kan je geen tongboogje kwijt. Als je paard een grotere mond heeft past een dikker bit weer wel. Maar ook daar weer; net wat je paard fijn vind.

Mijn pony loopt erg fijn op een mylerbitje, met lichte tongboog (MB04). Myler is sowieso een prettig bitje, vind ik persoonlijk. Twee zijden die apart in kunnen werken, mooi dun en anatomisch gevormd. Daarnaast kan ie niet doorbuigen waardoor je de tong nooit opsluit.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:19

Dat is geheel afhankelijk van de mond van jouw paard. Bij de een past een dunner bitje beter dan een dikkere. Persoonlijk ben ik erg fan van de Sprenger bitten Ultra en de Ultra dynamic. Prijzig, maar wel van hele goede kwaliteit!

Daar ben ik erg tevreden over!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:19

Zou in elk geval niet voor een dik bit gaan, 99% van de paarden hebben daar helemaal geen ruimte voor. Op het moment hangt er hier een dubbelgebroken RVS watertrens van 14mm dik(was nog geen 20 euro) aan het hoofdstel en paard loopt er heerlijk op.
Laatst bijgewerkt door amillia op 10-02-11 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:21

prefereer iets dunnere bitjes, paarden hebben niet zoveel ruimte in de mond, en bij een zachte hand kan dit geen kwaad
ofwel een dubbelgebroken watertrens/bustrens, en mijn trekpaardmerrie loopt momenteel op een billy allen trensbitje (a la de myler hierboven besproken)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 21:25

Bedankt voor de tips! Mijn paard heeft niet een al te grote mond dus zal het een wat dunnere worden in elk geval :). Ik heb ook liever geen watertrensjes omdat het mondhoekvelletje er zo snel in komt.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:29

Ik ben erg fan van de rotary bitjes, heb zelf de water dubbel gebroken.
Voordeel van deze bitten is dat een ophouding links ook alleen links te voelen is in de mond. Dit komt doordat hij op de scharnierpunten alle kanten op kan draaien. Voor de gein moet je er eens 1 vast houden en kijken hoe het werkt.
http://www.hipposend.com/hoofdstellen-a ... y-new.html

Heb nagekeken en ze mogen gewoon gebruikt worden bij KNHS wedstrijden.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 10:49

Ik heb goede ervaringen met de Golden Brass van Harry's Horse. :j Een K&K Dynamic RS was juist een ramp bij mijn merrie.

Het is een kwestie van uitproberen welk bitje jouw paard fijn vindt, TS. Wellicht dat je aardige stalgenootjes hebt waar je een keer een bitje van mag proberen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 19:53

Mijn stalgenootjes hebben allemaal een kleiner paard dan ik, dus het bitje kan ik niet uitproberen. Ik heb wel ooit een enkelgebroken bustrens in gehad, daar liep mijn paard prima op. Jammer van de gewone bustrens vind ik dat hij zo schaart en in het gehemelte kan prikken. Een licht anatomische vorm lijkt me dan beter. Of dubbelgebroken, maar zijn dubbelgebroken bitjes wel precies met de hulpen?

De Rotary bitjes klinken goed trouwens.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:56

In welke regio woon je, ik heb er namelijk 1 in 12,5, mag je evt wel een keer proberen.
Mijn merrie wil niet anders, op dit bitje loopt ze het fijnst. Mijn vorige paard vond hem ook erg fijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 19:58

Deventer. Een heel eind uit de buurt van Leusden dus. Maar bedankt voor je aanbod, heel aardig van je :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 20:37

Hoe precies werkt een dubbelgebroken trensje in vergeleken met een enkelgebroken of een ongebroken?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 20:42

Het is een dun, koperen watertrensje geworden, enkelgebroken. Tijdelijk bit, ik ga wel even doorzoeken naar die luxere en even uitproberen als ik de kans krijg :)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:15

Weet niet hoe goed je engels is maar ,ondanks dat ik het zeker niet overal mee eens ben op deze site, vind ik de uitleg over de verschillende bitten heel goed gedaan en heb ik hier nog niet echt iets gevonden waar ik het niet mee eens ben.

http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 22:18

Wat een mooie site! Dank je wel :D