Wanneer heb je nou beenbescherming nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PentaxJarig

Wanneer heb je nou beenbescherming nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 12:31

Ik heb voor de leuk een setje beenbescherming gekocht, leuk voor als er eens een onderling wedstrijdje is of er iemand met een grote camera staat :o
Gisteren mee gereden, maar wat bleek, na het rijden zaten ze hélemaal onder de krassen aan de binnenkant van de benen (voor en achter).

Nu heb ik nooit aan mijn paard gemerkt dat hij kreupel liep na het rijden, wel dat hij zo nu en dan iets aan vocht in de benen heeft. (heel minimaal). Maar mij en instuctie is het nooit opgevallen dat hij zou strijken?

Dus mijn vraag eigenlijk, wanneer heb je het nou nodig?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:33

Als je paard strijkt of zichzelf aantikt heb je ze nodig, en bij het springen zijn ze ook handig, of bij ingewikkelde dressuuroefeningen waarbij hij zichzelf kan aantikken. Misschien ook buiten, tegen het aantikken.

Maar verder eigenlijk niet, als je normaal rijdt heb je ze niet nodig.

Die krasjes hoeven trouwens niet te betekenen dat hij strijkt hoor, zijn benen zijn alleen een stuk dikker geworden door die beschermers.

PentaxJarig

Re: Wanneer heb je nou beenbescherming nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 12:36

Ik rij wel zijgangen (sb, wijken, begin van travers). Kan het ook daardoor gekomen zijn dan?

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:37

Let wel op dat door de beenbescherming debenen wat "dikker" zijn! Als er normaal dus 1 cm tussen zit, is die nu "weg" door de dikke beenbescherming, en tikt hij het aan.

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:08

Net als _Arwen_, Pentax en lieziej al zeggen komt er een extra stukje bij als je de pees beschermers om hebt, dus als je nooit hebt gemerkt dat hij/zij zichzelf aan tikt dan komt dit dus gewoon hierdoor en hoef je ze niet altijd om te doen ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:13

mijn paard tikt zichzelf zelden aan of strijkt nooit, maar als ik peesbeschermers aandoe gegarandeerd dat ik ze soms hoor strijken. De benen worden dikker en de kans dat ze eens langs elkaar strijken is dan vele malen groter...

ik gebruik soms 3-in-1 beschermers tijdens het oefenen van zijgangen, want uiteindelijk is 1xtje strijkengeen ramp en een paard is zich bewuster van waar hij zijn benen laat. bij het springen heb ik peesbeschermers en springschoenen omdat mijn paard eigenlijk nog niet goed kan springen en soms rare noodsprongen maakt en ik dan wel haar pezen en hoefballen tegen de ergste impact van aantikken wil beschermen

charlyloveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:09

Ik doe het alleen als ik ga springen, of als ik buitenrij, je weet maar nooit wat er kan gebeuren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:12

Ik doe ze altijd aan. Heb een paard dat overal wel kabouters ziet en dan opzij springt en hele rare dingen uithaalt. :')
Gewoon voor de zekerheid. Hij heeft nog nooit last van z'n benen gehad, maar better safe than sorry :)

Evaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:15

ik doe ze meestal in de lente aan bij buitenrijden, omdat ze dan nogal eens heel fris is en veel 'engs' ziet waardoor ze zichzelf nogal eens aantikt.
En als ik wat hoger ga springen doe ik ze ook aan meestal, bij hindernisjes van 40cm doe ik ze meestal niet aan.

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:22

Ik rijd zonder bescherming..dressuur, springen en bos...
Mijn paard tikt zichzelf aan tijdens het buitenrijden, ik heb al springschoenen geprobeerd maar dan hoor ik het nog steeds. Ik denk dat hij de onderkant raakt....
Iemand een idee?

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:44

die krassen zijn omdat hij ze echt goed gebruikt en veel met zijn benen tegen elkaar
ik gebruik stevige beenbeschermers vooor springen wandeling
en slappe beenbeschermers voor dressuur maar dat doe ik meer 1ker per week aan
want als je ze altijd gebrukt heeft je paard ze altijd nodig en als je ze dan niet aandooet kan hij zich erg bezeren.(pijn doen) enzelfs van manken

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:30

Bij mijn eerdere verzorgpony deed ik ze altijd om. Ze was nogal schrikkerig en ik was bang dat ze zichzelf dan misschien bezeerde tijdens een rare sprong ;).

botoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:47

Ik gebruik eigenlijk alleen maar beenbescherming als ik ga springen

Noukjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:58

Ik doe mijn paard altijd beenbescherming om(dressuur). Ik heb namelijk met mijn pony wel eens gehad de dag voor de wedstrijd dat ze met haar achterbeen tegen de pees van haar voorbeen schopte en zo een peesblessure opliep.
Sindsdien ben ik extra voorzichtig.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:09

Mijn pony strijkt zonder gigantisch erg. Dit doet ze eigenlijk alleen voor, dus heb ik alleen voor bescherming om met dressuur.
Met springen heb ik sowieso bescherming om en met buitenrijden ook.

Mijn Haf alleen met springen en buitenrijden.

niekjetok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:50

Wat kan het kwaad om beenbescherming om te doen? Ik zou het gewoon altijd gebruiken. ,,Gewoon rijden" zonder dat je paard zicht verstapt, weg schiet of aantikt bestaat niet!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:04

niekjetok schreef:
Wat kan het kwaad om beenbescherming om te doen? Ik zou het gewoon altijd gebruiken. ,,Gewoon rijden" zonder dat je paard zicht verstapt, weg schiet of aantikt bestaat niet!

Ik doe het meestal niet om zodat het paard niet slordig wordt. En in de zomer kan het ook te warm worden onder de beschermers. En als er heel veel modder ligt kunnen ze gaan schuren.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:04

Als je niet hebt gezien dat ie strijkt zal die het ook niet regelmatig doen. Vaak kun je het aan de sokken zien (de beenharen) die zijn dan op een aantal plekken korter. Je kan het ook aan je hoefsmid vragen die hebben er goede kijk op.
Door die beschermers komen de benen nog dichter bij elkaar. Je stopt immers 1 cm aan beide benen. Hierdoor kunnen ze ook ineens strijken.

Als ze nooit wonden had zou ik ze niet omdoen! Heeft ze dat wel, dan natuurlijk wel. Strijklappen etc. zijn een hulp middel en zonde als je ze voor niets omdoet. (je kan er kwaad mee doen namelijk, als het er te warm onder wordt in de zomer krijg je celafbraak (ofzo let nooit op bij biologie) en het kan gaan schuren als er zand tussen komt. En blessures bij per ongeluk verkeerd omdoen. Te strak te los etc. kan iedereen overkomen. :o