Wat is het verschil in werking tussen watertrens en D-trens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charlie1989

Wat is het verschil in werking tussen watertrens en D-trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 20:42

Hallo

Wie weet wat het verschil is tussen een watertrens en en D-trens. En wat verkiezen jullie, enkel of dubbelgebrokn?

Wie weet hier meer van?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:10

Een watertrens heeft "losse" ringen, d.w.z. dat je ze door het bit kan draaien. Indien je hier geen bitringen bij gebruikt, kan het gebeuren dat een velletje van de lip tussen de ringen en het bit kan komen.
Bij een bustrens zitten de ringen vast in/aan het bit.

Overigens staat je topic verkeerd.

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:40

Revanches

Re: Wat is het verschil in werking tussen watertrens en D-trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:07

RT-->HAR

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:18

Volgens mij ligt een D-trens wat stiller in de mond.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 01:48

Een watertrens voelt lossiger aan, de ringen kunnen bewegen ten opzichte van het mondstuk. Bij een bustrens en D-trens is dat niet zo, net als met een kneveltrens.

Hoe "vaster" de ringen hoe stabieler het bit ligt. Het lost is de watertrens, dan de bustrens, D-trens en kneveltrens. Wat betreft de mondstukken: ongebroken ligt het stabielst, dan heb je enkelgebroken en dan dubbelgebroken, een dubbelgebroken trens beweegt dus veel meer in de mond.

Welk bit voor jouw paard het prettigst is kan niemand zeggen. Dat moet je uitproberen. Sommige paarden vinden het prettig als ze veel met het bit kunnen bewegen, voor zulke paarden zou je een dubbelgebroken watertrens of bustrens kunnen gebruiken. Er zijn ook paarden die tureluurs worden van het gewiebel, die hebben meer aan een bit dat wat stabieler ligt. Wat voor jou en je paard het beste werkt is een kwestie van uitproberen. Probeer een aantal bitten te lenen en kijk dan waar je paard het beste op reageert. Probeer ook bitten van verschillende diktes uit.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:17

Ik had eerst een dubbelgebroken bit van KK, het zachtste bit wat er is, zo ongeveer.
Maar toch was mijn paard heel gevoelig in de mond.
Nu heb ik een enkelgebroken appelbit, D trens (happy mouth)
En mijn paard reageert hier heel goed op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:43

Dat kan mika. Mijn ex-bijrijdkanjer werd niet goed van het gewiebel van een dubbelgebroken bit. Die heeft een enkelgebroken bustrens en dat gaat super :) Het verschilt echt per paard wat het fijnste bit is. De vorige eigenaren van mijn paard gebruikten een enkelgebroken watertrens voor hem. Omdat hen gezegd was dat dat het vriendelijkste bit is, inclusief de fabel hoe dikker hoe zachter. Niet alleen was het ding te smal en VEEL te dik maar doordat het enkelgebroken is ramde het steeds tegen z'n verhemelte, ik heb zelfs filmpjes waar dat op te zien is (iemand trekt aan de teugels, ráng hoofd omhoog. En echt, ik zit 'm wel eens in z'n muil maar zo'n heftige reactie heb ik al die keren niet bij 'm gezien) Ik vind watertrenzen niet fijn dus kreeg hij van mij een dubbelgebroken bustrens. Vond hij onrustig, dus nu heb ik een dubbelgebroken bustrens maar dan van myler. Prikt nergens, ligt rustig en is zeker niet te dik ;)