Gezocht bit voor paard met kleine ruimte (in de mond)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mek

Gezocht bit voor paard met kleine ruimte (in de mond)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 23:33

Zoals de titel/onderwerp zich al laat zien !
Zoek ik voor me paard een bit, (dunne) die goed in het mond ligt!
Voorheen reed ik met een 'Pelham', 'Fijn mee te rijden, maar door weinig ruimte in de mond, is dit mij verboden! Verklaard door de Tandarts ! Mijn paard heeft namelijk een veel te brede tong, waardoor een al te dik bit haar alleen maar pijn doet !

Fijn om dit toch te weten/horen, om gauw te veranderen naar een degelijk bit !
Nu heb ik, :z (slapend) een onderlegbustrens gekocht ! Mijn aantrekkingkracht was toch dat hij heeeeeel dun was, wat ideaal was, vertelde de verkoopster ook nog van deze ruitersport, Heb onderhande wel wat twijfels over?

Iedergeval er is nu met dit bit geen land om mee te zeilen ! :') Arghhh !

Welke bit , met eventu. dikte raden jullie mij aan ?
Paard reageerde super goed op de 'Pelham' ( zou deze ook in ultra kleine versie te krijgen?)

Bedankt,

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:42

Myler bit. :j

Is genoeg info en ervaringen hier op Bokt over te vinden.

Suzan_bobar

Re: Gezocht bit voor paard met kleine ruimte (in de mond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:46

Myler inderdaad, niet goedkoop, wel erg fijn!

mek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 23:49

Idd veel info te vinden hier op Bokt !
Mede stalgenoten rijden hier ook mee (western)
Alleen geeft deze toch druk op de tong ?
Volgens mij moet ik die dan juist niet hebben?
Geen flauw idee namelijk !

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 01:17

De paardentandarts heeft je al gezegd dat een pelham geen strak plan is, maar watvoor alternatieven heb je gekregen? Een pelham is overigens maar voor weinigen een goed bit, voor de meeste ruiters en paarden is het een veel te scherp bit. Als ik jou was zou ik de paardentandarts bellen en vragen wat hij/zij de beste optie vindt :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 01:19

Mylers heb je in verschillende modellen. Ik heb een bustrens, MB04. Dat is een level 2 bit, met een klein bocheltje erin voor de tong.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 07:37

Ik zou idd voor een myler gaan. die zijn erg dun. Er zijn verschillende levels. maar alleen level 1 is toegestaan op dressuur wedstrijden

Waarom reed je voorheen met een pelham? zoals delerium ook zegt is een pelham alleen voor ruiters die zeer goed kunnen rijden. En een hele zachte hand hebben. Een pelham is namelijk erg scherp. En naar mijn idee ook alleen geschikt om te gebruiken in de cross of op spring wedstrijd. Een fatsoenlijk beleerd paard hoor je dressuur matig en recreatief buiten. Gewoon op een trens(dus zonder hefboom effect) te kunnen rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 07:51

Ik zou ook voor een myler gaan :j . Heb zeld de Bustrens level 1 bevalt erg goed!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:49

Er zijn inderdaad verschrikkelijk veel verschillende soorten. Alleen level 1 mag tijdens de wedstrijden worden gebruikt. Volgens mij zijn er zelfs shops waar je ze op proef kunt krijgen, maar vraag mij even niet waar dit ook alweer was. Even googlen als ik jou was dus.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:43

Met een level 2 mag je ook op wedstrijd hoor! Regels zijn vorig jaar al aangepast, volgens mij zelfs nog eerder, want ik rij al 2,5 jaar met een level 2, ook wedstrijden.
Zelfde bit als Hestejente, de mb04. Deze heeft een tongboogje, en is mooi gevormd naar de mond. Mijn merrie loopt daar super op. :)

mek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 12:56

delerium schreef:
De paardentandarts heeft je al gezegd dat een pelham geen strak plan is, maar watvoor alternatieven heb je gekregen? Een pelham is overigens maar voor weinigen een goed bit, voor de meeste ruiters en paarden is het een veel te scherp bit. Als ik jou was zou ik de paardentandarts bellen en vragen wat hij/zij de beste optie vindt :)

Top idee, dank je wel ! Hij vertelde mij alleen een dat ik een dunnere bit moest zoeken/nemen!
Anoniem schreef:
Ik zou idd voor een myler gaan. die zijn erg dun. Er zijn verschillende levels. maar alleen level 1 is toegestaan op dressuur wedstrijden

Waarom reed je voorheen met een pelham? zoals delerium ook zegt is een pelham alleen voor ruiters die zeer goed kunnen rijden. En een hele zachte hand hebben. Een pelham is namelijk erg scherp. En naar mijn idee ook alleen geschikt om te gebruiken in de cross of op spring wedstrijd. Een fatsoenlijk beleerd paard hoor je dressuur matig en recreatief buiten. Gewoon op een trens(dus zonder hefboom effect) te kunnen rijden

Met een pelham, (zie foto in profiel btw) Had ik meer zeggenschap ! Deze is idd een scherpere bit, maar op mijn breed gebouwde merrie :P heb ik deze echt wel nodig ! Erg fijn deed ze t erop, ben zelf erg zacht ,met de handen, dus pelham was perfect!
Mijn paard is jaren bereden met een pelham, toen ik haar kocht 3,5 jaar geleden heb ik ook een normale trensbitje gekocht, en daar een paar weken mee gereden!
Het voegde mij niet , aanleuning kwam helemaal niet van pas, ik moest mijn handwerk sterker instellen, dit ging dus over mijn 'principes' heen ! bleh ! :(:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:59

Dabo schreef:
Met een level 2 mag je ook op wedstrijd hoor! Regels zijn vorig jaar al aangepast, volgens mij zelfs nog eerder, want ik rij al 2,5 jaar met een level 2, ook wedstrijden.
Zelfde bit als Hestejente, de mb04. Deze heeft een tongboogje, en is mooi gevormd naar de mond. Mijn merrie loopt daar super op. :)

Ik rijd er wedstrijden mee maar niet bij de KNHS. Er zijn meer organisaties die wedstrijden reglementeren ;)

TS, wat voor mondstuk had die pelham? Als je paard een ongebroken mondstuk gewend is en je hangt er een gebroken trens in kan ik me voorstellen dat hij dat onrustig vindt. Mijn paard wordt ook niet goed van dat gewiebel. Mede daarom heb ik een myler: ligt veel stiller. Ook al is het dubbelgebroken. Dat komt door het rolletje in het midden, en de beweegbare "takken" van het bit (die stukken tussen het middenstuk en de bitringen) liggen veel stiller, draait niet alle kanten op zoals bij een standaard dubbelgebroken trens.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:02

Als je een dunner bit nodig hebt kijk dan richting Myler of simpele westernbitten (snaffle with shank varianten). Weinig ruimte in de mond betekent vaak ook protest bij gebroken mondstukken, dus probeer eens ongebroken bv mullen mouth of billy allen mondstuk (beide western).

mek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 13:07

hestejente schreef:
Dabo schreef:

Ik rijd er wedstrijden mee maar niet bij de KNHS. Er zijn meer organisaties die wedstrijden reglementeren ;)

TS, wat voor mondstuk had die pelham? Als je paard een ongebroken mondstuk gewend is en je hangt er een gebroken trens in kan ik me voorstellen dat hij dat onrustig vindt. Mijn paard wordt ook niet goed van dat gewiebel. Mede daarom heb ik een myler: ligt veel stiller. Ook al is het dubbelgebroken. Dat komt door het rolletje in het midden, en de beweegbare "takken" van het bit (die stukken tussen het middenstuk en de bitringen) liggen veel stiller, draait niet alle kanten op zoals bij een standaard dubbelgebroken trens.

De pelham was enkel gebroken! Het kleine trensje is ook enkel gebroken! ( die ik er nu aan heb hangen)

tamary schreef:
Als je een dunner bit nodig hebt kijk dan richting Myler of simpele westernbitten (snaffle with shank varianten). Weinig ruimte in de mond betekent vaak ook protest bij gebroken mondstukken, dus probeer eens ongebroken bv mullen mouth of billy allen mondstuk (beide western).

Wow ! Bedankt voor deze tips, Tamary