Wie heeft er een ST-Zaum? (hoofdstel)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TeeGee

Wie heeft er een ST-Zaum? (hoofdstel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 17:25

Wie heeft er een ST Zaum?
http://www.st-zaum.de/zaum.htm

Het is een hoofdstel waarbij de achterkant van de oren vrij ligt en de neusriem en keelriem aan elkaar verbonden zijn.

Ik kwam dit hoofdstel tegen op de Hengstenkeuring en ben benieuwd naar de ervaringen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:54

Zo'n voorgevormd kopstuk zie je vrij veel tegenwoordig, paarden ervaren dit als prettiger: het orenspel wordt niet belemmerd.

De combinatie neeusriem/keelriem doet me sterk denken aan het Rambo Micklem Multibridle hoofdstel (even zoekfunctie gebruiken ;)). Ik kan nog steeds niet weglopen met het idee dat de kaken zijn 'ingesnoerd'. Ik zal het wel verkeerd zien misschien, maar het lijkt me niet prettig voor de kaak- en kauwbewegingen.

Ervaringen ermee heb ik dus niet, maar bovenstaande punt weerhoudt mij er van om een dergelijk gevormd hoofdstel te kopen.

Maar, eerlijk is eerlijk: Het hoofdstel ziet er prachtig uit, de kwaliteit lijkt ook goed, er is mooi leer gebruikt en de afwerking ziet er netjes uit.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:56

In Italie werd het S&T hoofstel erg veel gebruikt, Ik vond het nogal wat tuig om het hoofd. Het oogt allemaal erg druk. Achter de oren kan ik me voorstellen dat dat fijner is, maar de rest hoeft van mij eigenlijk niet.
Er lopen dan echt overal riemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:57

_Zsazsa_ schreef:
In Italie werd het S&T hoofstel erg veel gebruikt, Ik vond het nogal wat tuig om het hoofd. Het oogt allemaal erg druk. Achter de oren kan ik me voorstellen dat dat fijner is, maar de rest hoeft van mij eigenlijk niet.

Op het riempje tussen de keel en neusriem na, zitten er niet meer riemen aan dan aan een normaal hoofdstel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:59

Ik zie eigenlijk niet hoe hij bij de oren vrij ligt?? Ik heb zelf een Dy'on Difference hoofdstel en die komt niet in de buurt van de oren? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit dan genoeg is.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:00

Vind het veel weg hebben van een halsterhoofdstel of idd de multibridle. Dat kopstuk moet wel goed op je paard passen.

TeeGee

Re: Wie heeft er een ST-Zaum? (hoofdstel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 19:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:08

Haha nu zie ik het! Denk dat ik scheel ben ofzo :+ Is het wel genoeg? Het lijkt mij wel een erg klein stukje.
Hij lijkt wel iets op mijn dy'on, het gedeelte bij de keel zit ook vast aan de neusriem.

Ik zie nu ook hoeveel ze kosten, wel prijzig zeg :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:22

Anthea schreef:
Haha nu zie ik het! Denk dat ik scheel ben ofzo :+ Is het wel genoeg? Het lijkt mij wel een erg klein stukje.
Hij lijkt wel iets op mijn dy'on, het gedeelte bij de keel zit ook vast aan de neusriem.

Ik zie nu ook hoeveel ze kosten, wel prijzig zeg :oo

De Dy'on is geloof ik gemaakt voor paarden die geen druk achter de oren kunnen hebben. Dit hoofdstel is ontworpen om de oren vrij te laten liggen. Zodat het oren spel geen belemmering heeft.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:54

Anoniem schreef:
_Zsazsa_ schreef:

Op het riempje tussen de keel en neusriem na, zitten er niet meer riemen aan dan aan een normaal hoofdstel..

Klopt maar zo oogt het vind ik wel. Ik zie er de meerwaarde niet zo van. De keelriemen zit ook een stuk strakker dan bij andere hoofdstellen.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:03

Gaat ie minder makkelijk door af.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:53

Mijn houdige hoofdstel heeft ook van die inkepingen voor de oren.

Dat kin/kaak gebeuren vind ik niet zo, zie daar het nut niet van in eigs? (heb ook niet doorgelezen om eerlijk te zijn)