kunstof of leren zadel??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mayasfrenk

kunstof of leren zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 17:09

Hallo,

nou moet ik voor mijn bijna 5 jarige merrie een ander zadel hebben. het zadel dat ik nu gebruik ligt gewoon niet goed.

gezien het feit dat ik niet zo heel veel te besteden heb dacht ik aan een tweedehands zadel.
maar toen ik gisteren bij de ruitersportzaak geinformeerd heb bleek dat een kunstof zadel voor
mijn budget ook kan en dan heb ik een nieuw zadel.... dus geen gedoe met een tweedehands opknappen en opvullen en naden die loslaten etc.

nou was ik zelf nooit groot fan van kunstof zadels ( heb ooit met een oud wintec zadel gereden uit nood. zo één met stoffen zitting en ik vond dit echt onprettig zitten). maar die ze mij daar lieten zien ziet er uit als leer en zat ook lekker ( op zon bok getest). alleen is het een no name zadel. dus gewoon merkloos.

nou hoef ik echt niet persé een merk zadel ofzo. maar mijn vraag is hoe zit het met de kwaliteit in vergelijking met leren zadels en hoe lang gaat een kunstof zadel mee? is het raadzaam om voor een nieuw kunstof zadel te gaan of ben ik misschien toch beter af met een tweedehands leren zadel???

ik rijd nu twee tot drie keer in de week maar dit is in het voorjaar tot aan de volgende winter 4 tot 5 keer per week en ook ritten van langer als 1,5 uur.

ik hoop dat mensen die hier ervaring mee hebben mij advies kunnen geven want ik weet het even neit meer. in de winkel hebben ze natuurlijk van die mooie praatjes en lijkt het allemaal super maarja zij moeten natuurlijk geld verdienen en daar wil ik niet te veel op afgaan...

MVG

Anoniem

Re: kunstof of leren zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:22

Opzich is er niets mis met een kunstof zadel. Alleen is het wat minder comfortabel.

Zelf zou ik alleen nooit voor een merkloos zadel gaan. Puur omdat die geen naam hoog te houden hebben. En dus de kwaliteit vaak slechter is. Als bij een merk zoals wintec of thorowgood.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:25

Ik heb nu een Wintec 2000 dressuurzadel, zit op zich wel lekker, maar wel minder lekker als een leren zadel. Verder is een kunstof zadel natuurlijk vrij makkelijk in onderhoud! Ik zou zoals bovenstaande zeggen, ga dan wel voor een wintec of een thorowgood.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:25

de merkkunstof zadels van tegenwoordig zijn van goede kwalitiet en niet meer zoals die van vroeger.
ik heb jaren op een wintec dressuurzadel gereden en dit zat voor mij net zo prettig als een leren zadel.
het voordeel van de wintec dressuurzadels is dat je er kleine en grote kniesteunen op kunt zetten.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:28

Al aan Bates gedacht, komt uit de zelfde fabriek als wintec maar is dan van leer.
Prijzen vallen erg mee.

anoekreuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 08:07

voor een 5-jarige zou ik een kunstof kopen waar je boom van kan verwisselen, omdat je paard z'n spieren nog gaat ontwikkelen!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 08:16

anoekreuvers schreef:
voor een 5-jarige zou ik een kunstof kopen waar je boom van kan verwisselen, omdat je paard z'n spieren nog gaat ontwikkelen!

Zo als ik al zei Bates is de leren wintec, dus het hoeft geen kunststof te zijn. Maar ben het met je eens dat je een zadel moet nemen die je aan kan passen.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 13:20

dat is ook zeker één van de redenen dat ik ook niet gelijk een heel duur zadel wil. door onvrijwillige winter stop zijn haar spieren weer veel minder geworden maar als ze straks weer mooi vol word kan ik inderdaad weer een andere gaan zoeken.... bates ga ik zeker eens bekijken!!! had er al meer over gehoord en gelezen maar dacht altijd dat dat heel duur is...

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:23

Ik heb zelf alleen kunstof zadels en wel de thorrowgood t6 met lederlook.
Bevalt mij uitstekend.
En heel goed aan te passen aan je paard d.m.v. het verwisselen van de boom .
Ik zou niet anders meer willen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:06

ik heb nu een Wintec 500 VZH (je hebt ook dressuur en springzadels daarvan). Is kunststof, heeft een verstelbare voorboom, dus heel handig voor mijn 4-jarige.

Ben er wel tevreden mee. Is licht in gewicht, je hoeft niet in te vetten, alleen schoonmaken en het was niet duur. Al zou ik wel voor een dressuurzadel gaan, lijkt mij toch wat fijner zitten en geeft je paard meer schoudervrijheid.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:34

Tja, wat is duur? Dat is best persoonlijk! Volgens mij is een Bates zadels nog ruim 700,- of vergis ik me?
Wat wil je ong. uitgeven? Bates is de leren variant van Wintec idd. Dus je kan wel nagaan dat dit duurder is dan de kunststof uitvoeringen (Wintec in dit geval).

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:37

IMJ schreef:
Tja, wat is duur? Dat is best persoonlijk! Volgens mij is een Bates zadels nog ruim 700,- of vergis ik me?
Wat wil je ong. uitgeven? Bates is de leren variant van Wintec idd. Dus je kan wel nagaan dat dit duurder is dan de kunststof uitvoeringen (Wintec in dit geval).

700 vind ik nog best meevallen voor een leren zadel :) Ik zie ze vaak voor zo'n 1500 euro te koop staan, en dat vind ik toch net iets teveel. Zeker voor zadels waarvan ik de boom niet kan vervangen.

Ik heb voor mijn Wintec 520 betaald dacht ik.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:40

Bates leren zadels kosten nieuw volgens mij ongeveer 2000 euro hoor als ik mij niet vergis.

Onder de 1000 heb je weinig goede leren zadels van a-merk kwaliteit...

ze adverteren ook met Tekna kunstof zadels, die kosten rond de 700 nieuw

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:50

Idd even gegoogled! Bates Dress. vanaf 1660,-

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:42

IMJ schreef:
Idd even gegoogled! Bates Dress. vanaf 1660,-

Ligt aan het model, neem je de caprilli dan ben je rond de 1300 kwijt.

Newbee83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:43

Welke is het beste voor een beginner?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:50

Je hebt wel veel verschillen in kunststof hoor , de ene soort in echt van dat dunne plastic / rubber dat snel slijt , en de andere is supermooi bijna niet van echt te onderscheiden nep-leder :)

Op zich als je gewoon netjes met je spullen om gaat dan is er geen reden waarom een kunststof zadel geen 10 jaar netjes zou kunnen blijven :)

Maar als je 2 exact dezelfde zadels neemt (leer of kunststof maakt niet uit) en de ene persoon is er zeer netjes mee , legt hem vanuit de droge zadelkast direct op het paard , en na het rijden direct vanaf het paard weer in de kast , houdt het netjes schoon , enz.) dan ziet dat zadel er na jarenlang intensief gebruik nog prima uit.

Terwijl dat zelfde zadel bij iemand die het overal neerpleurt en er nooit wat aan doet , na anderhalf jaar al helemaal afgeragd kan zijn :P

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:54

Newbee83 schreef:
Welke is het beste voor een beginner?

Welk zadel het beste voor een beginnende ruiter is is afhankelijk van wat je wil.
Wil je snel een voor het oog leuk kunnen rijden, of wil je fatsoenlijk leren zitten om dan een paard te kunnen trainen.

Wil je snel dan zou ik zeggen pak een zadel met een diepe zit en veel wrongen. Zit je lekker klem.
Wil je gaan leren voelen wat er onder je gebeurd en een paard trainen dan zeg ik neem zit lessen zodat je in elk zadel op elke rug kan zitten.