Nieuw zadel...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Firefly4

Nieuw zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 14:43

Hallo,

Ik ben voor mijn bijna 4 jarige paard aan kijken naar misschien een nieuw zadel.
Momenteel rij ik met een boomloos zadel, maar ik vind het zadel niet echt super zitten. Het rijdt wel lekker, maar mijn houding van mijn benen vind ik niet super. Wil niet echt een super mooie dressuur houding, maar wanneer ik door zal gaan trainen kan dit niet op mijn boomloze zadel.

Nu zat ik zelf te denken aan de Wintec 500 met cair systeem. Maar ik kan hier niet echt iemand voor vinden met een passervice (divoza wel, maar hoor daar veel negatieve verhalen over). Weet iemand misschien een zadelpasser die eventueel wintec zadels heeft om te passen in de omgeving Overijssel?

Of hebben jullie eventueel tips voor andere zadel types? (voor een paard van 4, stokmaat 1.60 ongeveer, ´normale´ rug (niet erg breed maar ook niet erg smal)) Gaat om een kruizing tussen een Fries en een tuigpaard (zie mijn profiel voor foto´s (van vorig jaar))

Bedankt alvast voor eventuele reacties!

HindaFree

Re: Nieuw zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:46

Ik weet stal murer. Heeft geen voor rij kosten en heeft speciaal zadels voor de Friezen enz ivm de schouder ligging. Ja kunt ze natuurlijk altijd vrijblijvend even bellen wat ze voor je kunnen doen :-)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:48

ik zou me niet vastbijten in 1 bepaald merk, ik zou geen namen kunnen noemen van goede zadelpassers, maar kijk gewoon wat goed ligt op je paard en wat lekker zit voor jou

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:50

Wintec en Bates zijn fijne zadels, maar lang niet elke zadel maker weet er mee om te gaan. Helaas weet ik geen zadelmaker bij jou in de buurt. Maar als je diverse zadelmakers/passers belt kom je er snel achter of ze weten hoe wintec en bates werkt.
Als ze er veel verkopen is dat al een plus. Weten ze dat er met speciale (opvul) kussentjes gewerkt kan worden om hem goed passend te maken. Veel weten dit namelijk niet en denken dat je alleen de boommaat kan aanpassen.

upendoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:52

Als ik jou was zou ik gaan -als je voor een wintec gaat- voor een zadel zonder cair. Dit is een stuk makkelijker aan te passen. :)

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 14:54

maar dat de zadelboom eventueel te vervangen is, lijkt me ook wel erg prettig. Aangezien het paard vast nog wel veel zal groeien ivm leeftijd. Dit is mijn eerste jonge paard en ik heb op mijn vorige paard heel lang 1 zadel gehad (geen ervaring toen die tijd, is altijd gewoon goed gegaan, maar denk geluk). Dit paard is gewoon wat ´aparter´ en wil haar geen zere rug bezorgen.
Ook heb ik niet super veel geld helaas. MAar wil wel een goed zadel en gewoon een goede passervice. MAar ik wil geen zadel dat me meer dan 600 euro (excl. passervice) gaat kosten.

@Japeloup
Bedankt voor je reactie. Ik vind het alleen zo lastig om een zadelpasservice te vinden.
Heb al wat informatie gevraagd bij Divoza, Ruitersport Walter (Enschede beide). MAar Walter werkt niet met wintec en ik wil die toch eerst graag passen, vind ze er mooi uitzien en bij divoza evne geproefzeten op zo´n bok, en zat best lekker (natuurlijk is dat anders zonder stijgbeugels enzo). Maar dan nog even verder zoeken

@ Upendo, waarom zonder cair? Veel mensen adviseren juist met, omdat het beter schokken opvangt in de rug (?)

upendoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:57

Cair is niet bij te vullen. :)
En als het koud is is cair naar mijn mening echt keihard, dus dan irriteert het alleen maar op de rug. :)

Dan kan je beter wolgevulde kussens nemen, die zijn heel makkelijk bij te vullen en ze worden niet hard. :)

Zoek ook maar eens op Bokt, er zijn wel een aantal topics over!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:58

upendo schreef:
Als ik jou was zou ik gaan -als je voor een wintec gaat- voor een zadel zonder cair. Dit is een stuk makkelijker aan te passen. :)

Ben ik niet met je eens. Je kunt namelijk zoals ik hierboven al noemde opvul kussentjes bij je cair doen. Zo kan je daar waar nodig (voor, midden of achter) hem opvullen. Ze zijn er in verschillende diktes en zo kan je snel en makkelijk het zadel voor bijna elk paard aanpassen.
Makkelijker dan wol in mijn beleving, omdat je dit altijd gelijk matig onder je zadel hebt. En je kan het er weer uithalen en je hebt de originele vulling weer, dit in tegenstelling tot wol.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:59

Stal Murer heeft wel voorrijkosten als je niets af neemt. Ik heb zeer recent zelf zitten twijfelen of ik hun langs zou laten komen, alleen was bang omdat hun alleen hun eigen merk verkopen misschien niet helemaal objectief er naar zouden kijken. Is nergens op gebaseerd hoor, dit was puur mijn gevoel.
Ik heb epplejack laten komen. Die hebben alle Wintec's, moet zeggen dat het niet verkeerd lag voor mijn paard alleen ikzelf wilde iets meer comfort dus heb een nieuwe KN gekocht. Dit zadel past op veel paarden en ben er erg blij mee. (Fries met moeilijke rug) Van Rijs hoor ik ook overigens heel veel goede berichten over en deze hebben veel merken, dus kan je goed kijken wat er prettig ligt voor jou en je paard en in verschillende prijscategorieen zodat je goed kan inventariseren. Succes ermee!

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:01

waarom Wintec
daar deze zadels niet altijd passen
Ik had er een gekocht voor mijn drie jarige met verschillende bomen maar pastte niet en zat ook voor geen meter terwijl bij de ruitersportzaak waar ik was het zadel wel lekker zat
Heb nu een rossner zadel tweede hands bij Divoza gekocht en deze past super en gisteren zijn ze langs geweest om het zadel na te kijken en aan te passen.
Ik heb totaal geen problemen met Divoza
al mijn zadels komen (3) daar vandaan

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 15:02

Dank je wel Daphne, ik ga even googlen op epplejack :)

@linda212, ik vond ´m voor mezelf al redelijk zitten, maar wil dus graag weten of dit wat is voor mijn paard :)
Wanneer ik niets anders kan vinden bij andere zaken, zal ik ook echt Divoza wel laten komen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:11

Voor 600euro kun je beter een a-merk 2e hands kopen, via een zadelmaker. Ik heb zelf een County Compitor op mijn fries gehad en rij nu met een Knight Rider (een van de duurdere types).

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:17

ik zou je ook adviseren niet op een wintec af te gaan maar gewoon een goede zadelmaker (dus niet persee een winkel!) te benaderen (even google en dan op bokt zoeken staat vast wel in een topic genoemd) die veel 2e hands zadels heeft. Sommige hebben ook wintec 2e hands. Maar een leren zadel kan ook goed koop zijn maar een hele andere pasvorm hebben dan wintec.
Ik ben zelf geen wintec fan maar dat komt omdat de kussenvorm absoluut niet goed bij Troy ligt.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:18

DaphneR93 schreef:
Van Rijs hoor ik ook overigens heel veel goede berichten over

Tegenwoordig meer negatief dan positief :n
Ik heb er ook geen goede ervaring mee..

Ik laat Arno Brandt nu komen. http://www.brandt-zadels.nl
Hij heeft ook tweedehandszadels :)
Hij is heel kundig & rust niet tot het zadel goed ligt.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:18

upendo schreef:
Cair is niet bij te vullen. :)
En als het koud is is cair naar mijn mening echt keihard, dus dan irriteert het alleen maar op de rug. :)
Dan kan je beter wolgevulde kussens nemen, die zijn heel makkelijk bij te vullen en ze worden niet hard. :)

Zoek ook maar eens op Bokt, er zijn wel een aantal topics over!

Dit is niet waar ;)
Of iig, ik heb er geen last van, wel zijn ze in de zomer wat zachter als ze in de zon liggen, maar hard word die van mij niet.

Wintec 500 is een super zadel!
Zit heerlijk, geen gedwongen zit, goede kwaliteit (als je kijkt naar prijs-kwaliteit verhouding) en je kunt je kniewrongen verstellen.
Heb nu de dikste van upendo overgekocht en nu zit bijna hetzelfe als een kieffer van een stalgenoot :j
Zadel heb ik nu een half jaar, en heb nu pas gebruikersporen boven aan de beugelriemen die je niet ziet (ook als je er niet opzit, dag liggen de beugelriemen eroverheen)
Ik heb op de vzh, oude dressuur en de nieuwe gereden, en alle 3 bevielen ze mij goed :j
Alleen de 2000 vind ik niet fijn, die 'kleeft' zo door het suede ;)

Echt een aanrader +:)+

Edit: Had eerst een Rossner maar dat was echt een ku t zadel, benen hadden een eigen leven :=

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:21

Arno Brandt inderdaad, laatst een heel topic over gelezen hier! Ziet er ook super uit...en hij heeft hier zijn eigen fanclub :)
De dame van Epplejack kwam echt wel kundig over en gaf aan dat de Wintec idd bij kou wat stugger is dan een leren zadel.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:33

Wintec een super zadel omdat je er lekker in zit, dat geloof ik maar vergeet niet hoe het ligt op je paardje! Bedoelde meer te zeggen dat je niet alleen een wintec moet passen maar meerdere om te kijken wat het lekkerste op je paardje ligt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:39

ik zou de volgende volgorde hanteren ipv maar 1 merk/type te noemen ;)

1. een goede deskundige ervaren zadelmaker/passer
2. dan als 1e een zadel kiezen wat je paard het beste past
3. Dan de keuze of jij er lekker op zit
4. het budget, nooit bezuinigen op een goed passend zadel!
Is je budget wat krap, doorsparen of gaan voor een goedpassend 2e hands A-merk zadel...weer in de bovengenoemde volgorde!

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 16:22

Bedankt voor alle tips.
Ik wil ook zeker een goede zadelmaker. Zolang ik niets vind spaar ik ook zeker door en rij ik ook door met mijn boomloze zadel, want dat is prima tot nu toe! Maar wil gewoon graag wat anders!

Hebben jullie misschien goede tips voor me voor zadelpassers?

Bedankt voor de tips alvast!

Ik zie dat arno brandt wel 2 uur rijden heeft.
Iemand ervaring hoe hij met reistijd om gaat (anders informeer ik hem hier wel over ;))

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:34

Hij reist het hele land door & rekent uiteraard voorrijkosten.
Je kan hem inderdaad het beste zelf even informeren hierover :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:38

Heb je al eens gekeken bij Willem van Wijk?
Het is een fijne rustige man die de tijd voor je neemt en goed uitleg geeft.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 16:39

http://www.rielklumper.nl/nieuws.asp
Iemand ervaring met Klumper?
Hebben zij ook 2e hands zadels?

Ga binnenkort maar even keer langs bij die zaak, is bij me in de buurt om wat informatie te krijgen en zadels te bekijken eventueel.
Maar iemand die hier ervaringen mee heeft? Goede passervice?

Zal meteen even googlen op Willem van Wijk

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:47

Firefly4 schreef:

Ga binnenkort maar even keer langs bij die zaak, is bij me in de buurt om wat informatie te krijgen en zadels te bekijken eventueel.

Ik zou daar echt nooit iets kopen als de pagina al open :o
Citaat:
SPECTACULAIRE OPRUIMING (PAS)ZADELS, NU MET 50% KORTING.

LET OP !!! : DEZE ZADELS WORDEN NIET OP UW PAARD GEPAST/AANGEMETEN, BETALING UITSLUITEND CONTANT/PIN, GÉÉN RUILING/TERUGGAAF MOGELIJK !!!

lekker bedrijf zeg :P erg klantvriendelijk en servicegericht...getuigd ook echt van deskundigheid :')

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 17:01

listiglistje schreef:
Firefly4 schreef:

Ik zou daar echt nooit iets kopen als de pagina al open :o
Citaat:
SPECTACULAIRE OPRUIMING (PAS)ZADELS, NU MET 50% KORTING.

LET OP !!! : DEZE ZADELS WORDEN NIET OP UW PAARD GEPAST/AANGEMETEN, BETALING UITSLUITEND CONTANT/PIN, GÉÉN RUILING/TERUGGAAF MOGELIJK !!!

lekker bedrijf zeg :P erg klantvriendelijk en servicegericht...getuigd ook echt van deskundigheid :')

Als je goed leest, zijn dat ´oude´ paszadels volgens mij. Is jammer dat ze die niet passen, maar denk dat we dat buiten beschouwing moeten laten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:10

ze hebben daar een ruime keus aan 2ehands zadels en er is een master saddlefitter (of hoedatheet)

ik durf geen uitspraak te doen over de deskundigheid, heb nooit een zadel laten aanmeten door hen, maar ik koop er altijd wel m'n paardensnoepjes :+