Is dit zadel te groot voor mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Denise_

Is dit zadel te groot voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 23:09

Het gaat hier om een verzorgpony.

Gewoon heel simpel de vraag of dit zadel te groot voor me is, en of dat überhaupt kan. Ik heb namelijk het idee dat ik er niet lekker in zit. Qua rijden valt het mee, maar nu ik een foto heb zie ik dat ik erg ver achterin het zadel moet zitten, en dat de zweetbladen me erg lang zijn.

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs908.ash1/181638_10150137456371098_591616097_8075061_8380676_n.jpg

Afbeelding

Afbeelding

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/181962_10150137456266098_591616097_8075058_6787729_n.jpg
Bij het stilstaan zit ik al zo ver achterin.

Of is het omdat ik kort zit, het zadel niet goed ligt, of ik zelf gewoon op de foute positie in het zadel zit?
Ik heb lang niet gereden en ben pas begonnen met het oppakken van het rijden op een wat oudere pony. We moeten beiden altijd even opstarten en dit zijn ook plaatjes van het losrijden, heb helaas geen platen van waar zij beter loopt en ik (hopelijk) beter zit. Maar ik heb wel het idee dat er iets niet klopt in het plaatje. Hopelijk kunnen jullie me duidelijkheid geven.

Cadaz

Re: Is dit zadel te groot voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:12

je zit zelf tever achterin het zadel, ik zou je beugels iets langer doen en daardoor kom je anders is het zadel te zitten.
Het zadel is absoluut niet te groot voor jou, hij past verder goed :j
Je zithouding is gewoon niet goed zo op de foto's

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:13

mischien moet hij een keer opgevult worden? ik heb het idee dat het zadel iets achterover ligt. :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:13

lastig te zien van deze foto's! ik zou zeggen op foto 2 dat het zadel achteroverligt en jij daardoor naar achter in het zadel wordt gezet. echter op de andere foto's zie ik dat weer niet terug en denk ik eerder dat t zadel-de zitting met name te krap is en dat je daarom te ver achterin achterop de lepel komt.
daarnaast zou ik je beugels langer willen zien en je voet dan meer onder je lichaam geplaatst

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:14

Je hoort bij een goede beenhouding en een juiste zit, en een juiste zit, een vlakke hand achter je billen op de zitting te kunnen leggen. Zoals ik het op de foto's zie, kan dat niet, maar dat komt dan ook doordat je te verachterin zit omdat je beugels te kort zijn. Beugels langer, been lang maken en verder voorin je zadel gaan zitten, en dan weer eens foto's maken!

Mariindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:15

Naar mijn idee helt het zadel naar achter en zit je wat aan de korte kant?

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:17

Ik zou de beugels eens wat langer doen, naar mijn idee zijn ze te kort....

Zidore

ik zou wel eens foto's willen zien waar je beugels min. 2 gaatjes langer zitten. dan pas weet ik of je zadel beter zit ;)

IMJ

Het is een dressuurzadel. Je wordt door het model gedwongen om met lange beugels te rijden.
Mogelijk word je nu door de kniewrongen wat naar achter gedrukt?
Ik zou is proberen je beugels wat langer te doen en te voelen hoe je dan zit.

En idd.. mgl zou het aan de achterkant wat omhoog mogen waardoor het diepste deel van de zit wat meer naar voren komt te liggen

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 23:21

Ik zal kijken of ik van de week een foto kan maken met m'n beugels op een langer gaatje. :) Vind het helaas zelf niet zo fijn rijden zo lang, maar dacht inderdaad al dat ik zo belabberd kwam te zitten door die korte beugels. Reed altijd met VZH en heb daarna 2 jaar niet meer gereden, dus er moet een hoop bijgeschaafd worden. We zullen zien.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:22

Zo kort zijn ze niet hoor maar wel voor dit type zadel!

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:22

Ik heb het vermoeden dat je boom te smal is en daardoor je zadel naar achter helt.
Maar eerst een foto met langere beugel.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:24

Het zadel is toch wel aangemeten op de fjord ga ik vanuit?
Door het bontje kun je eigenlijk niet zien of de boom te smal is hoor..

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:35

dat kun je wel zien aan de stand van de zweetbladen ;)
Zou idd wel kunnen zijn dat de boom te smal is, zweetbladen wijzen naar voren. de boom zou dus idd te krap kunnen zijn ;)
Zweetbladen horen namelijk gewoon netjes naar beneden te wijzen ;)

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 23:35

Ik ga er ook vanuit dat hij goed is aangemeten.

http://i54.tinypic.com/2u6l4qv.jpg
Enige foto waar je het zadel uit een andere hoek ziet.

Voor nu even wachten op plaatjes met langere beugels, hoop ze woensdag te kunnen maken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:38

_Daniella schreef:
dat kun je wel zien aan de stand van de zweetbladen ;)
Zou idd wel kunnen zijn dat de boom te smal is, zweetbladen wijzen naar voren. de boom zou dus idd te krap kunnen zijn ;)
Zweetbladen horen namelijk gewoon netjes naar beneden te wijzen ;)

Ben ik met je eens hoor, ja kan zien dat het wat naar achteren helt. Het zou ook absoluut zo kunnen zijn dat het te nauw is, maar door het bontje is het niet zichtbaar of het te nauw is op de schoft of dat de kussens aan de achterkant wat opgehoogd zouden moeten worden. Een bontje zou hem dan trouwens nog wat smaller maken.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 23:41

Ik ben me niet eens bewust van de functie van dat bontje, hij zit er gewoon standaard onder. Eventueel kan ik als ik een foto maak ook het bontje er tussenuit laten voor de foto's, wellicht is het dan beter te beoordelen. :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:49

Weetje, als je twijfelt aan het feit of het zadel past zou je eigenlijk een zadelmaker moeten laten komen. Die kunnen het ter plaatse toch echt het beste beoordelen. Van foto's blijft dat erg lastig. Soms lijkt het goed te liggen maar op plekken die je niet ziet (vooral op de foto) kan het zijn dat de kussens dan toch niet goed steunen.
Heb je enig idee waarom het bontje eronder gelegd is?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:50

dat van het bontje is pure onzin , vorige week is er nog een zadelmaker bij ons op stal geweest en heb expres gevraagd over bontjes , en het zijn gewoon fabeltjes . 2 verschillende zadelmakers gevraagd .

verder zou ik idd je beugels wat langer doen en het zadel even na laten kijken :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:54

Je bedoelt de functie vh bontje denk ik he?
Onder een goed passend zadel hoeft eigenlijk geen bontje. (Tenzij ie rugproblemen heeft zou het mogelijk wat druk verdelen).

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 23:56

ik bedoel dat het onzin is dat het bontje het zadel niet passend zou maken .
of dat het er krapper van word . :)
maargoed TS verder is het zadel zo wat ik kan zien niet te klein voor je !

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:02

Grappig ja, ik heb dus net van 2 zadelmakers gehoord dat het er in de kamer dus wel degelijk smaller van wordt!(Had zelf problemen met m'n nieuw aangemeten zadel en dus sec. opinion gevraagd :D)
Hoop dat je er uit komt TS!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:05

_Denise_ schreef:
Ik zal kijken of ik van de week een foto kan maken met m'n beugels op een langer gaatje. :) Vind het helaas zelf niet zo fijn rijden zo lang, maar dacht inderdaad al dat ik zo belabberd kwam te zitten door die korte beugels. Reed altijd met VZH en heb daarna 2 jaar niet meer gereden, dus er moet een hoop bijgeschaafd worden. We zullen zien.

2 gaatjes hé ;) :)
snap dat je dat niet fijner vind zitten, maar zo leer je wel beter zitten!
als je lang niet hebt gereden dan is les krijgen altijd er fijn, ook zitlessen
de beste zitlessen heb ik gekregen door 1x per week zonder beugels te rijden, vreselijk, maar wel waar
je geeft ook aan dat als je stilstaat het niet zo is, dan is het voor mij meer duidelijk dat je beugels echt te kort zijn
je trekt je benen op tijdens het rijden
als je niet in je zadel past door korte beugels krijg je een soort stoelzit-houding
en die zit (op de lange duur) niet fijn, ook niet voor je paardje
ook leer je er slecht door zitten, je zit als het ware niet echt op je kont
ben erg benieuwd naar je nieuwe foto's

de opmerkingen over de kussens ben ik het ook wel mee eens, zie liever zelf ook dikkere kussens in een zadel (dit is wat meer 'ouderwets') maar volgens mij kun je niet elk zadel zomaar de kussens gaan opvullen, toch?
je kussens komen natuurlijk ook wat lager te liggen doordat je gewicht er meer op leunt (waardoor het misschien lijkt of je zadel kantelt)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:06

Hij is niet te klein hoor, je past er prima in, als je een kleiner zadel hebt past het wellicht niet meer.
Maar hij ligt niet helemaal goed, hij helt te ver naar achter, ik zou eens kijken hoe het ligt zonder dat bontje, die zorgt dat het van voor te hoog zit.
Daarnaast moeten je beugels 2-3 gaten langer en dan je bekken kantelen met je schaambeen naar beneden(dus op je muts gaan zitten), als je ze zo kort hebt als nu heb je ook geen ruimte voor je been dus kun je niet anders dan achterin zitten.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 08-02-11 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:07

Zo te zien kantel je je bekken verkeerd waardoor je je kont achterin het zadel drukt, ik denk dat het inderdaad komt omdat je beugels te kort zitten voor een dressuurzadel. waarschijnlijk als je ze 1, 2 gaatjes langer hebt zit je niet meer zo ver achterin het zadel, omdat je dan meer in het midden gaat zitten.