Dressuursingel voor een gevoelige huid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Dressuursingel voor een gevoelige huid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 20:34

Ik heb sinds kort een nieuw zadel met daarbij ook een andere singel, een neoprene singel.
Maar vanaf het begin kreeg m'n paardje al kale plekjes en begon lelijk te bijten als ik aansingelde.
Heb het plekje met rust gelaten en heb het laten genezen, en heb er daarna weer verder mee gereden.
Dat ging een tijdje goed maar nu komen die plekjes weer terug! Ze zitten bij haar oksels.
Het komt ook omdat de singel een beetje naar voren schuift omdat ze erg rond is. Het zadel blijft goed liggen gelukkig maar ook de singel moet fijn zitten.
En aangezien madame een gevoelige huid heeft (ik kan bijv. met rijden niet normaal een tikje met m'n zweep geven, het geeft meteen afdrukken :')), en ik niet verder wil rijden met dat aangezien ze nu eindelijk weer een beetje d'r best begint te doen, ben ik op zoek naar een fijne, niet al te dure singel voor een gevoelig huidje. Met niet duur bedoel ik maximaal €50,- omdat ik ook geen liggende gelden heb ;) !

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Mariindaa

Re: Dressuursingel voor een gevoelige huid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:36

Misschien een singelbontje?

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:45

ik gebruik voor mijn merrie met bijna hetzelfde probleen een bontje die je makkenlijk om de singel kan schuifen voor een neppe ben je met 5 euro klaar!
en echte rond de 20/30 euro.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:52

ik heb ook een paard gehad met plekken.

leren albion singel en ik heb nergens last meer van. wel iets duurder dan 50 euro.

misschien een ander leren singel of 2ehands?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:54

Je kan ook eerst even kijken of een iets langere singel dezelfde problemen geeft. Hier hadden we een soortgelijk probleem. De singel die ik nu heb ik 10 cm langer en nu irriteert de singel niet meer. Was hier bij 2 paardjes het geval en bij alle 2 de oplossing.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:11

Mijn paardje heeft ook zon gevoelige buik. Ik heb vanalles geprobeerd, leer, neopreen, katoen, anatomisch.. Hij vond het niet fijn, opzadelen was een drama.

Ik heb nu sinds een jaartje een FRA supersingel, van volledig elastiek. Geen opzadeldrama's meer.
En hij blijft erg mooi, en rekt niet uit.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:12

Nee, langer moet de singel sowieso niet worden idefix, hij is al te lang. Dit is een 60cm singel maar als ik aansingel moet ik beide kanten op het 8ste gaatje doen, niet erg prettig.
Welke maat singel zal ik dan nu nodig hebben?

Mijn vader vertelde mij net dat neopreen een beetje te ruw is. Dus hij zegt dat we iets zachts moeten hebben, iets glads. :j

En singelbontje is misschien ook wel een idee ja! :)
Laatst bijgewerkt door AmberHeijman op 07-02-11 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:12

Olikea schreef:
Mijn paardje heeft ook zon gevoelige buik. Ik heb vanalles geprobeerd, leer, neopreen, katoen, anatomisch.. Hij vond het niet fijn, opzadelen was een drama.

Ik heb nu sinds een jaartje een FRA supersingel, van volledig elastiek. Geen opzadeldrama's meer.
En hij blijft erg mooi, en rekt niet uit.

Bedankt voor de tip!
Hoe duur zijn deze singels ongeveer? :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:40

Neopreen ruw? Je zou nog gewoon leer kunnen proberen dan. Dat is er ook in alle soorten. Hertenleer en geitenleer zijn wat stugger en runderleer is weer gladder. Of de zadelmaker even bellen die je het zadel heeft verkocht? Mss dat die even mee kan denken. Vaak weten ze hier ook een prima oplossing voor.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 21:45

idefix4 schreef:
Neopreen ruw? Je zou nog gewoon leer kunnen proberen dan. Dat is er ook in alle soorten. Hertenleer en geitenleer zijn wat stugger en runderleer is weer gladder. Of de zadelmaker even bellen die je het zadel heeft verkocht? Mss dat die even mee kan denken. Vaak weten ze hier ook een prima oplossing voor.

Nou niet écht ruw, maar als je met je hand over het neopreen heen en weer gaat voel ik toch wel aardig wat weerstand! :j
Is een goed idee dat van de zadelmaker, ik neem wel even contact met hem op!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:51

Ik heb hem Hier vandaan.

Ze hebben hem ook in het zwart.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:20

bij singelplekken werkt over 't algemeen echt schapenbont het beste, geen kunststof, dat gaat weer irriteren als ze gaan zweten...

Ik heb een barefoot singel, leer met elastiek en anatomisch model, dat werkt bij mijn paard goed...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:15

Goedkoop zal in dit geval eindigen in duurkoop. Je riskeert nu dat je paard singelnijd gaat ontwikkelen.
Een bontje kan een idee zijn, maar gaat dikwijls ook schuiven.

Ivm met zijn rondheid en het schuiven van de singel zou ik voor een anatomische lamswol banaansingel van Mattes opteren. Kost even geld, maar dan heb je ook wat.
[EA-CO] Anatomische (banaan)singels met (afneembare) lamswol NIEUW

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:20

En de zadelmaker al geconsulteerd?

Ellis: :o? Bij een wow zadel? Daar zou dat toch niet bij uit moeten maken toch? Volgens mij heb ik dat bij zulke zadels nog niet gezien. Zit het elastiek dan aan 2 kanten? Ik heb wel gehoord dat elastiek aan één kant niet prettig is voor het paard. Ik ken de singels verder niet hoor. En is ie echt anatomisch of op het oog zo. Ik zie regelmatig 'anatomische' singels waarvan de uiteinden gewoon recht zijn. Niks anatomisch dus, gewoon een wassen neus. Maar zoals ik al aangaf: Ik ken ze echt niet. Je maakt me wel nieuwsgierig.

Ik ben ook van mening dat je niet meteen aan een bontje moet denken, maar verder moet kijken. Vandaar dat ik opperde dat de zadelmaker zijn of haar mening er eens over moet geven. Deze kennis is ook paraat bij een goede zadelmaker.

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:30

ik had met mijn paardje precies hetzelfde probleem; er is weinig ruimte bij de oksel waardoor de elleboog langs de singel schuurt en de singel zelf dus ook beweegt en dus overal schuurplekken op de singel en bij de elleboog.
ik heb echt heel veel geprobeerd maar een neopreen singe of een leren singel of een singel met bontje is allemaal te dik waardoor het toch gaat schuren en bewegen.
uiteindelijk ben ik uitgekomen bij een zeer goedkope dunne singel (HH) en heb ik bij mijn dressuurzadel een de singelstoten verkort waardoor er een veelzijdigsingel past. Dan zitten de gespen niet op oksel hoogte.
Er is ook een singel van vlgs mij podium een hele dunne singel voor endurance rijders dat is ook prima maar wel een stuk duurder.
ik heb echt alles geprobeerd ik ben zelf niet zo positief over een bontje omdat dit te dik wordt en er dus weer geschuurt kan worden.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:47

Misschien doe je het al en helpt t niet, maar bij die van mij trek ik voor het opstijgen z'n voorbenen naar voren waardoor de huid onder de singel glad getrokken wordt en wat naar voren komt. Doe ik dat niet? -> wondjes!
En anders idd zo'n banaansingel? Schijnt sowieso voor een goede ligging te zorgen bij wat rondere dieren :j!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 17:11

wij gebruikten of een bontje of een leren singel met aan 2 kanten elastiek ;)

zilano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:47

Als je minder geld uit wil geven zou ik gaan voor 2e hands. Zelf heb ik een Schumacher singel. Mijn paard is namelijk ook erg gevoelig en vond aansingelen alles behalve leuk. Met deze singel krijgt hij geen plekken meer en door de elastiek vindt hij het ook veel minder erg!
Even goed rondkijken en in de gaten houden. Nieuw zijn ze namelijk rond de 150 euro. Veel geld, maar zeker een aanrader. Denk dat ze 2e hands rond de 60 euro zullen liggen. Hier een voorbeeld:

http://www.thehorsehousewebshop.nl/a-14 ... suursingel

Succes ermee!!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:51

idefix4 schreef:
Ellis: :o? Bij een wow zadel? Daar zou dat toch niet bij uit moeten maken toch? Volgens mij heb ik dat bij zulke zadels nog niet gezien. Zit het elastiek dan aan 2 kanten? Ik heb wel gehoord dat elastiek aan één kant niet prettig is voor het paard. Ik ken de singels verder niet hoor. En is ie echt anatomisch of op het oog zo. Ik zie regelmatig 'anatomische' singels waarvan de uiteinden gewoon recht zijn. Niks anatomisch dus, gewoon een wassen neus. Maar zoals ik al aangaf: Ik ken ze echt niet. Je maakt me wel nieuwsgierig.

zie je post nu pas... :+
ja bij een WoW zadel, ik had 'm al bij m'n KN en het is een van de weinige singels waar ze zich niet op stuk loopt, en ik heb het toen overlegd toen ik mijn WoW kocht en later nog eens bij een nacontrole, en als hij goed lag en ze kreeg er geen plekjes van was het geen enkel probleem...

zo ziet 'ie er uit:
Afbeelding

2 kanten stevig elastiek een heel zacht leer...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:54

Ik heb bij een van mijn paarden het meeste baat bij een normale katoenen singel, die je gewoon in de wasmachine kunt wassen. Vervelend is alleen dat ze bijna niet meer verkrijgbaar zijn.

Bockereyder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:59

ons paard heeft een gevoelige huid onder zijn singel maar wij gebruiken gewoon een neopreen singel.
Als je hem goed schoon houd dan werk dat erg goed

angeliquer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:09