Klapperen met mond, en slechte aanname: welk bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roquen

Klapperen met mond, en slechte aanname: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 19:34

Ik rijd nu al zo'n 4,5 jaar een friese merrie.
En we hebben een probleempje, ze klappert heel erg met haar onderlip tijdens het rijden. Daarnaast lijkt ze het bit slecht aan te nemen, ze duikt veel met haar hoofd, schudt veel. En gaat soms erg op de teugel hangen. Verder loopt ze vaak te diep, en krult ze dus helemaal op. Ook als er helemaal geen teugeldruk is.
Nu reed ik eerst met een enkel gebroken bustrens, nu met een dubbelgebroken... Maar het lijkt niet te helpen. Buiten rijd ik haar met een pelham bit (geen commentaar hierop!), daar reageert ze wel wat beter op.
Nu wil ik een ongebroken trens aanschaffen. Maar ik vroeg me af of jullie nog andere suggesties hebben qua bitten betreft? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel verschillende bitten!

Oja, het bit moet wel toegestaan op wedstrijden.
En het gebit is nagekeken, en het zadel ligt ook goed.

delerium

Re: Klapperen met mond, en slechte aanname: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:40

Watvoor mondstuk heeft de pelham die je gebruikt om buiten te rijden?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:41

delerium schreef:
Watvoor mondstuk heeft de pelham die je gebruikt om buiten te rijden?

Als dat een ongebroken mondstuk is, zal ze misschien een stuk beter reageren op een ongebroken trens. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:42

Ik zou zoeken naar een bit dat zo stil mogelijk ligt, dan krijgt ze misschien wat meer rust?
Ik heb zelf hele goede ervaring met een ongebroken trens :j Helemaal ideaal zou een ongebroken kneveltrens zijn, omdat die nog stiller ligt, maar die zijn alleen te krijgen (wat ik kan vinden) met rubberen mondstuk en worden daardoor snel wat te dik.
Dikte van het bit is trouwens ook iets om na te kijken, sommige paarden hebben gewoon een klein bekkie, en dan past een wat dikker bit om die reden niet goed.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:43

Een Myler, super fijne bitten :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:45

Een pelham vind ik sowieso een onding :D, ik zou gewoon een dubbelgebroken bit proberen maar verder zou ik instructie zoeken die jou leert hoe je haar naar een fijne verbinding kunt rijden, dan is je probleem echt opgelost. Een ander bit zal wel wat verdoezelen en misschien wel iets helpen, maar het echte probleem is dat ze nog niet fijn genoeg door haar lijf en in balans loopt, daarom is ze zo zoekerig in je hand. Is prima op te lossen rijtechnisch, maar je moet even weten hoe :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:46

Dat was precies mn achterliggende gedachte Quir!
Met dan alleen nog als bijkomend idee dat een pelham (mits juist gebruikt etc) naast druk in de mond ook druk onder de kin en achter de oren geeft en de gewenste reactie daar vandaan komt. Maar in dat geval zit je met een hefboomwerking waarmee je niet de wedstrijden in mag.

Optie in dat geval zou zijn om verder te trainen met hefboomwerking (bij voorkeur dan bitloos of een combi hack/bit zonder teugels) waardoor het paard beter berijdbaar zal zijn in het aanleren en onderhouden van de oefeningen zonder dat de nadruk op het bit komt, waarna het hopelijk met bit ook wat gemakkelijker zal gaan)

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 19:53

Vergeten te vermelden, de pelham is inderdaad ongebroken. Vandaar ook mijn keuze voor een ongebroken trens, een kneveltrens heb ik ook aan zitten denken.
Over myler bitten heb ik ook veel goeds gehoord, maar vind ze eerlijk gezegd wel erg duur. Dat vind ik overigens van heel veel bitten! Dus dan zou ik ze eigenlijk willen uitproberen... :P

@ Mindfields, ze begint al met klapperen zodra ze het bit in haar mond heeft, of als ik buiten met haar rijdt. Dus denk niet dat het probleem geheel rijtechnisch is.

@ delerium, die pelham is meer een soort veiligheid. Ze heeft soms wilde plannen om ineens een onbestuurbaar en vooral paard zonder rem te zijn in het bos. Dat bit is ter voorkoming van ongelukken, dressuur rijd ik d'r dus niet mee. En als ze wel rustig doet buiten, want dat kan ze wel, hangt de teugel ook lekker in een boogje. Dat is dan weer niet op te lossen in de bak, want daar is ze prima onder controle te houden.
Het probleem is met pelham ook nog niet verholpen, ze klappert nog steeds wel veel met haar lip!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:58

oei, begrijp me niet verkeerd! Ik wil je op geen enkele manier aanvallen over het rijden met pelham buiten, sterker nog; ik vind het soms een prima optie en heb er om dezelfde redenen als jij ook mee gereden en zou het zo weer doen :)
Ik dacht meer dat de werking onder de kin en achter de oren hetgeen was waarop ze wellicht goed reageerde, dus dat daar een mogelijke oplossing zou zitten. Maar dat is dus duidelijk niet het geval.

Maar aangezien het mondstuk van de pelham ongebroken is en ze het daar wel goed op doet, lijkt de keuze me inderdaad naar een ongebroken trens uitgaan. In deze denk ik niet dat een kneveltrens veel gaat helpen aangezien het me een probleem van het mondstuk lijkt. Je zou nog wel kunnen proberen met een ander materiaal te rijden. Een KK, een happy mouth, een appelsmaakje... wie weet scheelt dat ook :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:55

Een ongebroken trens klinkt in dit geval wel als een deel van de oplossing, en de kneveltrens kan trouwens ook helpen want met de pelham op trensstand zit dezelfde zijwaartse begrenzing en er is altijd een stiller mondstuk bij een pelham, net als bij de kneveltrens.

Ik weet alleen niet hoe makkelijk er op dit moment aan een ongebroken kneveltrens te komen is. Volgens mij is er eentje van kunststof, maar van rvs was er i.i.g. in het verleden bijna niet aan te komen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:23

delerium schreef:
oei, begrijp me niet verkeerd! Ik wil je op geen enkele manier aanvallen over het rijden met pelham buiten, sterker nog; ik vind het soms een prima optie en heb er om dezelfde redenen als jij ook mee gereden en zou het zo weer doen :)
Ik dacht meer dat de werking onder de kin en achter de oren hetgeen was waarop ze wellicht goed reageerde, dus dat daar een mogelijke oplossing zou zitten. Maar dat is dus duidelijk niet het geval.

Maar aangezien het mondstuk van de pelham ongebroken is en ze het daar wel goed op doet, lijkt de keuze me inderdaad naar een ongebroken trens uitgaan. In deze denk ik niet dat een kneveltrens veel gaat helpen aangezien het me een probleem van het mondstuk lijkt. Je zou nog wel kunnen proberen met een ander materiaal te rijden. Een KK, een happy mouth, een appelsmaakje... wie weet scheelt dat ook :)

Niet doen! Deze word scherp door het kauwen aan het kunstof, en krijgen ze wondjes van in de mond van de happy mouth.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 22:26

Okee, super bedankt allemaal.
Ben wel blij dat m'n keuze voor een ongebroken trens in ieder geval ondersteund wordt. Zal ook in de ruitersportzaak nog eens vragen!

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:34

Ik rijd buiten ook met een pelham, ongebroken met tongvrijheid. Om dezelfde reden als jij.
Dressuren en springen doe ik met een Sprenger scholingsbit, dat is een ook een ongebroken trens met tongvrijheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 08:56

CK88 schreef:
delerium schreef:

Niet doen! Deze word scherp door het kauwen aan het kunstof, en krijgen ze wondjes van in de mond van de happy mouth.

Ik heb er jaren en jaren mee gereden en nog nooit een wondje of scherp randje gezien van/aan een happy mouth bit :n
Wat anders zijn de ouderwetse bitten van echt rubber, die kunnen heet worden bij wrijving.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:39

een ongebroken trens is een prima bit.

zoek daarnaast ook op rijtechnisch gebied naar een oplossing, alleen een ander bit zal je probleem niet oplossen.