Klapperen met mond, en slechte aanname: welk bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roquen

Klapperen met mond, en slechte aanname: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 19:34

Ik rijd nu al zo'n 4,5 jaar een friese merrie.
En we hebben een probleempje, ze klappert heel erg met haar onderlip tijdens het rijden. Daarnaast lijkt ze het bit slecht aan te nemen, ze duikt veel met haar hoofd, schudt veel. En gaat soms erg op de teugel hangen. Verder loopt ze vaak te diep, en krult ze dus helemaal op. Ook als er helemaal geen teugeldruk is.
Nu reed ik eerst met een enkel gebroken bustrens, nu met een dubbelgebroken... Maar het lijkt niet te helpen. Buiten rijd ik haar met een pelham bit (geen commentaar hierop!), daar reageert ze wel wat beter op.
Nu wil ik een ongebroken trens aanschaffen. Maar ik vroeg me af of jullie nog andere suggesties hebben qua bitten betreft? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel verschillende bitten!

Oja, het bit moet wel toegestaan op wedstrijden.
En het gebit is nagekeken, en het zadel ligt ook goed.

delerium

Re: Klapperen met mond, en slechte aanname: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:40

Watvoor mondstuk heeft de pelham die je gebruikt om buiten te rijden?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:41

delerium schreef:
Watvoor mondstuk heeft de pelham die je gebruikt om buiten te rijden?

Als dat een ongebroken mondstuk is, zal ze misschien een stuk beter reageren op een ongebroken trens. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:42

Ik zou zoeken naar een bit dat zo stil mogelijk ligt, dan krijgt ze misschien wat meer rust?