Bitloze optoming

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BowieBonanza

Bitloze optoming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 19:15

Ik rijd mijn pony bitloos met docter cook systeem.
Maar als hij er vandoor gaat kan ik hem niet zo super houden, nouja ik krijg hem wel terug maar wel wat later als met bit en dan is in het bos als je een weg tegen komt niet zo heel handig :+
Zijn er misschien bitloze optomingen die net eventjes iets fijner zijn zodat je hem beter terug kan krijgen (Niet té scherp want anders kan ik beter met bit rijden :o )
Ik krijg hem met dressuren wel makkelijk rond enzo.
Wat is dan een oplossing of toch in het bos met bit rijden wat ik liever niet doe (Ik rijd met wedstrijden wel met bit omdat het verplicht is en geen bitloze wedstrijden op mijn manege)

Mizora

Re: Bitloze optoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:50

Zelf heb ik goede ervaring met een sidepull en een academische kaptoom (maar dat is vrij scherp).
Als sidepull gebruikte ik simpelweg een lage neusriem die op de hoogte van een sidepull was bevestigt. Daar heb ik prima controle mee, meer eigenlijk dan met bit zelfs (13mm bustrens). En over het algemeen is hij heel vriendelijk maar als het nodig is kan hij wel degelijk streng inwerken (tot aan zagen over de neus aan toe, het had direct effect, dat was daar ook wel nodig).

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 20:57

Mizora schreef:
Zelf heb ik goede ervaring met een sidepull en een academische kaptoom (maar dat is vrij scherp).
Als sidepull gebruikte ik simpelweg een lage neusriem die op de hoogte van een sidepull was bevestigt. Daar heb ik prima controle mee, meer eigenlijk dan met bit zelfs (13mm bustrens). En over het algemeen is hij heel vriendelijk maar als het nodig is kan hij wel degelijk streng inwerken (tot aan zagen over de neus aan toe, het had direct effect, dat was daar ook wel nodig).

Een gewone lage neusriem? heb je en foto? Waar moet je dan de teugels bevestigen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:15

Aan de zijringen. Dat is heel makkelijk.

http://img703.imageshack.us/img703/669/afb137b.jpg Hier was het met dubbele teugels (was gaan buitenrijden en het paard heeft de neiging om zich op zijn achterbenen om te draaien en de achteruit de sloot in te lopen)

http://www.datwinkeltje.nl/images/3034.jpg gewoon zo, of met frontriem, en dan aan de ringen de teugels, alleen niet de neusriem los doen, gewoon sluitend, anders gaat hij schuiven bij contact. En dus op de hoogte van een gewone sidepull. En een gat lager als je onvoldoende controle hebt, dat is altijd een beetje zoeken tot de ideale plaats.

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 21:17

Mizora schreef:
Aan de zijringen. Dat is heel makkelijk.

http://img703.imageshack.us/img703/669/afb137b.jpg Hier was het met dubbele teugels (was gaan buitenrijden en het paard heeft de neiging om zich op zijn achterbenen om te draaien en de achteruit de sloot in te lopen)

http://www.datwinkeltje.nl/images/3034.jpg gewoon zo, of met frontriem, en dan aan de ringen de teugels, alleen niet de neusriem los doen, gewoon sluitend, anders gaat hij schuiven bij contact. En dus op de hoogte van een gewone sidepull. En een gat lager als je onvoldoende controle hebt, dat is altijd een beetje zoeken tot de ideale plaats.

Mijn kaakgekruiste hoofdstel zat altijd net boven de inhammen van het neusbeentje, ik heb geen ervaring met sidepull dus ik weet niet hoog hij bij de lage neusriem moet.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:17

voor de scherpere inwerking gebruikte ik vaak een kingekruisd hoofdstel.
Die geel/rode in mijn profiel is van FRA en werkt best scherp in.
Buiten reed ik daar mee toen hij wat minder naar mij luisterde.
Ik reed gewoon met los teugeltje maar indien nodig kon ik de teugels aannemen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:20

Ook daar ongeveer, afhankelijk van de gevoeligheid van het paard er net boven, erop of er iets onder. Bij die van mij was in de wei erop prima, maar buiten ging hij er één of twee gaten eronder. (maar ja, hij stond de helft van de rit op z'n achterbenen)

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 21:22

Mizora schreef:
Ook daar ongeveer, afhankelijk van de gevoeligheid van het paard er net boven, erop of er iets onder. Bij die van mij was in de wei erop prima, maar buiten ging hij er één of twee gaten eronder. (maar ja, hij stond de helft van de rit op z'n achterbenen)

Die van mij is héél braaf maar omdat hij een tijdje niet naar het bos is geweest kan hij nog wel eens de benen nemen, vind ik niet zo erg, totdat je bijv. een keer die drukke weg tegenkomt :+

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:38

Er is ook de LG-Zaum oftewel het glucksrad. Deze kan als sidepull gebruikt worden maar als je de teugels meer naar voren plaatst heb je hefboomwerking.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:53

dat is idd een goeie optie searcher :j

Hier bij harnachement staat bovenaan een sticky met daarin alle optomingen, wie weet zie je er wat tussen TS.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:03

BowieBonanza schreef:
Mizora schreef:

Die van mij is héél braaf maar omdat hij een tijdje niet naar het bos is geweest kan hij nog wel eens de benen nemen, vind ik niet zo erg, totdat je bijv. een keer die drukke weg tegenkomt :+

Daarvoor werkt hij dus prima op gewoon de hoge stand. Die van mij was al minimaal 3 jaar niet van het terrein afgekomen (was een proefpaard, dus mocht niet van het terrein, overigens wel gewoon de wei op)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:37

ik rij met een hack met korte scharen, vrij hoog op de neus
echter als ze wat heel fris is durf ik ze wel een gaatje of zelfs twee te laten zakken.
echter rij ik wel constant met losse teugel, en enkel met contact als ze door mijn remmende zit heen loopt.
indien nodig kan ik perfect de noodrem dicht trekken