Grandeur schuift onder boomloos door..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Grandeur schuift onder boomloos door..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 18:06

Juist, ik heb geprobeert te zoeken, maar ik kon het niet goed vinden. Kwam een boel topics tegen over schuivende zadels etc, maar dit ben ik nog niet tegengekomen.

Ik heb een aantal jaren geleden een barefoot overgekocht van iemand, met een grandeurpad erbij. Ik denk een Cheyenne, daar lijkt hij althans het meeste op. In het begin heeft het zadel zelf behoorlijk geschoven, maar nadat ik er een leren singel onder hing, heeft het geen problemen meer gegeven. Zadel lag altijd goed etc.
Maar nu merk ik dat tijdens het rijden de pad onder het zadel begint te schuiven. Naar achteren toe, en het draait op opzij voor zover ik het kan overzien. Nou zijn de klittebandjes van de pad niet meer je van het, zou het daarmee te maken kunnen hebben? Iemand een idee? Het is echt iets van de afgelopen weken. Het is niet zo dat het paard er last van heeft, haar haartjes blijven goed liggen etc. Maar fijn is anders.

Sabrina1304

Re: Grandeur schuift onder boomloos door..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:23

Misschien is de bouw van je paardje veranderd waardoor het zadel nu niet meer zo goed past?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 20:19

Het zadel ligt verder goed, dat schuift niet. Maar de pad schuift echt onder het zadel door..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:37

zitten je inlages nog recht?
heb je de inlages al eens omgewisseld? die inlages vormen zich na tijd naar je paard en je zit, stel dat je paard wat scheef is, vormen die inlages ook zo, na verloop van tijd trekt je pad dan ook scheef, kan zijn dat als je de inlages wisselt, of vervangt dat het al opgelost is.
zorg je ook dat de ruggegraatvrijheid van je pad exact gelijk loopt met de middennaad van je zadel?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 07:32

Dat wisselen van de inlages is nog wel een idee, dat ga ik eens doen. De ruggegraatvrijheid. Tja, als ik opzadel en opstap, ligt dat goed. Maar na een aantal minuten is dat al verschoven. Zadel ligt dan goed, maar de ruggegraatvrijheid niet. Maar inlages omwisselen ga ik eens doen!

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 08:11

Inlages gaan ook niet eeuwig mee. Ik vervang de mijne elk jaar zo'n beetje (heb twee pads met inlages die ik afwisselend gebruik, en rij veel). Als je je inlages eruit haalt, moet je even kijken of ze niet vervormd en samengedrukt zijn. Dan is de drukverdeling niet meer optimaal, wat wel belangrijk is want het zijn tenslotte de 'kussens' van je zadel. Koop dan nieuwe (is 15 a 18 euro voor een set van 2). misschien ligt ie dan wel weer goed.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 16:56

Dat is ook nog een idee, zat ik inderdaad zelf ook aan te denken :j
Waar koop je die? Kan je die via internet bestellen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 18:12

Heb ze al gevonden!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 20:38

Om het even weer omhoog te halen, ik kan de site voor de dubbele inlages nergens meer vinden. Iemand die hem nog voor me kan opduikelen? Wel enkele inlages, maar ik heb geloof ik echt de dubbele nodig.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:40

Je kan ook 2 enkelen er in doen toch? :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 20:41

Kan dat ook gewoon? Ik dacht dat ze een andere vorm hadden, om beter in te passen?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:42

Dat weet ik niet, ik dacht dat het gewoon kon.. Maar misschien even wachten op een andere reactie.. Want zeker weten doe ik het niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:59

Vaak als dekjes ineens gaan schuiven dan ligt dat er aan omdat het dekje toe is aan een wasbeurt , haar en huidvet in een dekje kan het geheel wat glad maken :)

Of de inlages zijn inderdaad aan vervanging toe , maar dat kun je echt zien hoor als dat zo is.
Je ziet dan dat ze langs de rand niet overal even dik meer zijn.

Dubbeldikke inlages zijn al een hele tijd uitverkocht en worden ook niet meer gemaakt , dit vanwege dat ze voor de VPS zadels niet meer nodig zijn.

Je kunt inderdaad ook prima gewoon 2 setjes normale inlages gebruiken , dat maakt niet zoveel verschil.

Vraag voor een Barefoot zonder VPS dan wel om de stevige inlages , dat is de oude soort voor de zadels zonder VPS. De nieuwere inlages zijn te zacht voor onder oudere zadels :)

Je kunt alle Barefoot spullen (en meer :P ) bestellen via o.a. http://www.equixantosbarefoot.nl/ :)

Maar controleer eerst even of het wel echt nodig is , anders is het toch weer zonde geld natuurlijk !

Om je dekje echt superstevig onder het zadel te laten liggen zou je , als je niet al te onhandig bent :P
ook gewoon klittenbandriempjes kunnen vastnaaien in het verlengde van de rugnaad.

Zodat je die onder de pommel en cantle door kunt halen en vast kunt klitten op het klittenband bovenop het zadel (onder de seatsaver). Dan kan de pad geen kant meer op :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 21:01

Slimme tips!
Het dekje is gewassen, dat hielp niet. Ik had het ook gehoopt. De inlages die er nu in zitten zitten er al 2.5 jaar bij mij in, en bij de vorige eigenaresse ook nog dik een jaar. Dus ik vermoed dat er wel weer iewe inmogen. Er zit ook bijna geen vorm meer in, om het maar zo te zeggen.

Ik kwam laatst nog dubbeldikke inlages tegen ergens.. Maar de stevige enkele variant, en dan dus 2 keer in principe.. Oh boy, dat wordt even sparen :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:07

pmarena: ben je gestopt met boomloosrijden.nl dan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:13

Duhelo : nee ?

Maar via de webwinkel van Equixantos besteld het een stuk gemakkelijker , ik ben meer van de grote dingen , lever natuurlijk ook aan de wederverkopers en die verdelen het weer verder , in principe :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:19

pmarena schreef:
Duhelo : nee ?

Maar via de webwinkel van Equixantos besteld het een stuk gemakkelijker , ik ben meer van de grote dingen , lever natuurlijk ook aan de wederverkopers en die verdelen het weer verder , in principe :)

ooohja, ik snap hem :D

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:46

eigenlijk gaf je het ook aan dat de velcro bandjes niet meer goed zijn, zou je niet eerst gewoon een stukje nieuw velcro aan de bandje naaien, goed vastzetten, dan kan je pad niet verschuiven onder je zadel..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 06:20

ook zonder velcro bandjes moet het dekje gewoon blijven liggen
gebruik zelf nooit de velcro bandjes
dekje gaat bij mij na het rijden op zijn kop op het zadel en mijn reuma handen
vinden velcro niet zo fijn :D

daar de inlages aan vervanging toe zijn lijkt me dat zoiezo preoriteit nr 1
de stevige gaan gemiddeld 2 jr mee

ts dat is altijd nog een stuk goedkoper dan een zadelmaker die de al dan niet wol gevulde kussens jaarlijks
controleerd en of vult en of een rug meneer/mevrouw bij problemen :Y)
de inlages zijn het enige wat je goed in de gaten moet houden
dan is 36 euro? een vrij kleine investering voor weer 2 jr probleem loos rijden

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 08:26

Nickyu, ja hoor, ik ben ook maar aan het flauwekullen :D Wat nodig is, is nodig, dus die inlages komen er gewoon ;) Dan ga ik me maar eens storten op waar ik de zware kwaliteit kan vinden :)
Vraagje, waarom leg jij na het rijden het dekje op zijn kop erop?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 08:31

om te drogen wss :D

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 08:40

eigenlijk oude gewoonte .. ooit zo geleerd in een ver ver ver verleden
ook "vroeger" bij de boomzadels altijd na het rijden even dekje onderste boven op het zadel
idem voor bij de western pads
kan je m gelijk nakijken

drogen/luchten kan ik gelijk kijken of die eens gewassen moet worden (gebeurt nog al vaak :o ahum ..not)
en nu de rui weer begint is die voor de volgende rit droog en kan ik de ergste haren etc er af halen voordat die er weer op gaat
ligt aan het soort dekje of die af en toe na de rit een tuinslang krijgt of voor de volgende rit een borstel er over

alle verdelers van barefoot kunnen ze je zoiezo leveren
dus kan je evt kijken in de lijst op de site van bianca ( www.boomloosrijden.nl )
of er een verdeler bij je in de buurt woont of je het evt ophalen kan (scheelt weer vzk :P )

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 09:14

Dan moet ik eens gaan zoeken, want voor zover ik weet licht er niets in de buurt. Ach, en anders een keertje met de trein ofzo :D Ik fiks wel iets :D