[WN] Reins, reins en reins....?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Reins, reins en reins....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 10:35

Men heeft het hier op Western vaak over verschillende soorten reins, wie kan mij eens hierin wegwijs maken? Wat maakt het uit of je hele dunne splitreins hebt, of juist hele brede? Wat voor functie heeft bv een romalrein, en welke andere soorten zijn er en welke werking hebben ze (misschien zelfs wel in combinatie met een bepaald bit/bridle)? En reins met verzwaarde uiteinden oid? Of is alles maar een beetje hetzelfde, en gebruikt iedereen maar wat, wat ik mij haast eigenlijk niet kan voorstellen? :o

IJp

Re: Reins, reins en reins....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:33

Ik heb zelf smalle reins, verzwaard aan het einde, ik vind die smalle reins zelf heel prettig rijden, vooral op 1 hand.
Een romal gebruik ik niet omdat ik net op 1 hand rij en hem af en toe terugpak naar 2 handen en dat kan met een romal niet.
Met een gewoon bit rij ik met touwteugels van Clinton Anderson, die gebruik ik met trainen en met buitenrijden. Dat zijn teugels uit 1 stuk en dat is wel fijn als je buitenrijd.

Ik denk gewoon dat je zelf moet voelen in je hand waar je mee wilt rijden.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:24

Waarom rij je met verzwaarde reins, IJp?
Ik reed buiten meestal met romal reins.. voor het gemak. Kon ik op de manen laten liggen en hield dan enkele deel vast of deed deze aan de horn vast. En als je dan terug/op wilt pakken kan je evt gewoon op 2 handen doen.
Voor rijden in de bak gebruik ik wat bredere, ligt lekker in de hand. Da's uiteraard persoonlijk.
Denk dat smallere fijn zijn voor minder gewicht en minder beweging aan de mond.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 17:35

Ik kan me voorstellen dat er verschil is tussen zware en minder zware teugels. Als ik dan die hele dunne reins zie in vergelijking met hele brede, zal daar toch ook verschil in zwaarte zijn? Maar zou dat ook als ze aan het bit bevestigd zijn een rol spelen? Zo ook teugels met klips, dat geeft toch een vertraagde werking? En slobber straps dan, dat geeft toch ook verzwaring aan het bit en een vertraagde werking van de teugel? Of zie ik het verkeerd? En hoe werkt het dan uiteindelijk (wat is de bedoeling daar achter)?

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:36

Branca schreef:
Waarom rij je met verzwaarde reins, IJp?

Tja ik ben een beetje blond, ik kwam er pas achter toen ik thuis kwam en er voor de eerste keer ermee reed dat ze verzwaard waren :o . Maar ik vind ze lekker rijden, ze blijven goed naar beneden hangen, en voor de rest weet ik er niet echt wat van op te noemen. Ook misschien omdat ik niet bewust heb gekozen voor de verzwaarde versie.

quarterH

Re: Reins, reins en reins....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:43

dik, dun, verzwaard of niet, lang of kort: allemaal persoonlijke voorkeur.
de een heeft liever dikke platte teugels de andere liever dunne rondere.
kwaliteit is ook wel heel belanbgrijk en daar zit veel prijsverschil in.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 08:33

dik, dun, smal, breed is grotendeels persoonlijke voorkeur
toch moet ook gezegd dat sommige paarden ook een bepaalde voorkeur hebben. sommigen prefereren een aluminium bit met lichte teugels, terwijl andere paarden op een zwaar (qua gewicht) bit met verzwaarde teugels net comfortabeler lopen.
roping reins of gesloten teugels zijn in wedstrijd enkel toegelaten in timed events. het grote verschil tussen split reins en romal reins is de positie van je hand, waarbij de uitgeoefende druk met een romal rein iets lager komt en iets directer waardoor het makkelijker is om een paard "bridled up" te rijden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:40

en dan heb je ook nog teugels, die aan het begin (bitkant)verzwaard zijn, en veel gebruikt worden in de pleasure, en teugels die aan het eind verzwaard zijn.dunne teugels, en touwteugels hebben nogal de neiging om te klapperen. ikzelf geen de voorkeur aan brede, zware teugels.
bij romals heb je ook weighted.is de "drop " mooier.
maar je hebt idd oneindig veel soorten en smaken.proberen, en kijken waar je voorkeur ligt..

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 15:53

Mijn smaak is al meer dan 30 jaar hetzelfde, hele dunne, smalle teugels, zowel bij de dressuur voorheen als nu bij western, spaghetti reins noemden ze het laatst. :+ Nooit last van geklapper overigens.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 15:55

Bravura schreef:
Mijn smaak is al meer dan 30 jaar hetzelfde, hele dunne, smalle teugels, zowel bij de dressuur voorheen als nu bij western, spaghetti reins noemden ze het laatst. :+ Nooit last van geklapper overigens.

Maar, wat mijn vraag betrof; alles komt dus op hetzelfde neer, het is maar wat men prettig vind?

Had dat nooit gedacht met zoveel verschillende teugels bij western, dacht dat zoveel verschil wel een achterliggende gedachte/functie had.