H singel, voorgevormde, banaan etc Welke singel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

H singel, voorgevormde, banaan etc Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 22:12

Nu mijn zadel verbouwd is door de zadelmaker ligt het zadel al veel beter.
Het schoof eerst als een gek naar voren over de schouder. Dat is gelukkig niet meer het geval.
De zadelmaker heeft ook meteen de singelstoten vervangen. Deze zijn dan iets korter geworden dan ze waren. En past mijn singel dus ook niet netjes meer. Ik wil dan ook een langere singel aanschaffen.
Bij mijn paard ligt de singelplaats ook verder naar voren dan waar het zadel ligt.

Maar ik zie door de verschillende singels ook even niet meer de juiste/goede. Vanmiddag bij 2 zaken geweest. Bij de een hadden ze alleen simpele rechte singels op voorraad en bij de andere hadden ze van kieffer banaansingels hangen maar niet in de goede maat.
Ze konden mij ook niet echt verder helpen.

mijn vraag is dan ook welke singel kan ik het beste nemen bij dit probleem en waar zijn te bestellen?

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 22:29

Het beste is dan geloof ik een banaansingel. Dan heb je meer ruimte bij de benen anders heb je kans dat het gaat schuren.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 22:33

Quir

Re: H singel, voorgevormde, banaan etc Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:03

Beide kan in princiepe. :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 23:05

Maar welke werkt nu het beste?
Om het zadel nog stabieler op zijn plek te laten liggen?
Waar hebben jullie goede ervaringen mee?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 09:19

ik heb de banaansingel (die in je eerste link) maar dan van kentaur, ziet er op het eerste gezicht exact dezelfde singel uit
ik gebruik hem op mijn trekpaardje met een barefoot london, paardje heeft wel een schoft, maar ook vrij brede schouders waardoor het zadel redelijk naar achter moet liggen, in combi met een bollere buik en weinig singelruimte die dan nog dicht bij de voorbenen ligt, hebben we het compleet plaatje om met het zadel in haar nek te eindigen :D
ik moet zeggen, ik ben 200 % tevreden met deze singel, zadel ligt waar het moet, en schuift geen mm opzij of vooruit!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 09:27

Ook ik heb jaren met een neopreen banaansingel gereden. In combinatie met een kleine aanpassing aan de vulling in de zadelkussens nooit meer last van een naar voren glijdend zadel gehad. Voor zover ik weet helpt een gewone anatomische singel hier niet zo goed voor.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 10:49

Een banaansingel is eigenlijk voor een paard die de singelplek een stuk verder naar voren heeft liggen, de anatomische ook, maar dan wat minder ver.

Denk dat een banaansingel beter werkt, maar ligt er aan hoe ver de singel plek verder naar voren ligt dan het zadel. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 01:52

felicity schreef:
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paard/horsefashion-zomer/restanten/vantaggio-anatomic-soft
Dit is toch ook een soort banaan? Maar hier staat niet bij dat het voor paarden is waar de singelplaats verder naar voren ligt.
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paard/zadelbenodigdheden/singels-dressuur/passier-dressuursingel-anatomic
Dit is een anatomische en daar staat het wel bij.

Maar ik dacht dat ik een banaan moest hebben en geen anatomische. Vandaar mijn verwarring.

De eerste moet je hebben, da's een banaan. Die tweede helpt veel minder tegen het schuiven omdat hij het zadel toch nog een beetje naar voren zal trekken. De banaan doet dat niet.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 11:19

Vind het dan een beetje onlogisch van Ooteman dat er bij de tweede dus bij staat dat hij geschikt is voor paarden waar de singelplaats verder bij naar voren ligt.
En bij de eerste dus niet.

Heb er inmiddels eentje op bokt gevonden. Zal van de week wel binnen komen. Kan ik hem mooi proberen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:59

Ik heb de laatste de anatomische hierbij blijft mn zadel veel beter liggen door dat de singel stoten recht naar beneden kunnen blijven, de zogenaamde banaan singel heb ik ook geprobeerd maar deze trok de stoten direct met aan singelen meer mee naar voren.

Ik zou dus zeggen de anatomische die blijft bij mijn paarden met de singel plek een stuk verder naar voren het beste liggen en geen schuurplekken. Die van vantaggio vormde niet mooi om het paard waardoor je een knik in t leer kreeg de stoten konden door de knik wel beter recht blijven maar mn paard kreeg er plekken van

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:49

Dan heb je de banaan denk ik achterstevoren gedaan Seven. Had ik ook in het begin, en toen schoof het inderdaad meer. De zadelmaker heeft mij precies laten zien hoe het werkt, de bolle kant van de banaan moet naar achter wijzen. Klinkt heel onlogisch maar is het niet, echt niet. De singelplek van mijn paard zit een heel stuk voor de stoten en hij heeft ook nog eens een behoorlijke pens en nu met de banaan schuift het zadel helemaal niet meer :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 17:53

Even kijken of ik het nu begrijp. Als ik naar het plaatje van ooteman kijk.
Dan moet toch de rechte kant naar de achterbenen wijzen en de bolling naar de voorbenen?
Anders komt de singel toch nog niet op de singelplaats te liggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:27

De holle kant naar de voorbenen en de rechte kant naar achter. Bekijk de singel als je 'm hebt maar eens van opzij (dubbelklappen zodat je hetzelfde aanzicht hebt als wanneer hij om je paard zou zitten) Als je 'm dan doet zoals hij hoort (holle kant naar voren) zie je vanzelf dat de singel halverwege, dus waar hij tegen het borstbeen zit, verder naar voren is dan bij de gespen. En dat is precies ook de bedoeling.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 18:28

Ik heb in mijn hoofd precies hoe hij moet zitten.
Maar vind het van een plaatje erg moeilijk te zien. Ik ga er eens goed nakijken als hij binnen is. Hoop dat hij er voor het weekend is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:44

Ik heb eens zitten prutsen in paint, in de hoop dat dat verhelderend is ipv dat het alleen maar minder duidelijk wordt :o

In rood heb ik de plek waar de singel hoort even aangegeven, en ook de plek waar de stoten zitten. Ik heb een zadel met korte stoten, en omdat ik een dressuurbanaan heb heb ik aan allebei de kanten singelverlengers. In blauw heb ik getekend hoe de singel loopt, al klopt de vorm niet helemaal. Het gaat erom dat je kunt zien dat de gespen verder naar achter zijn dan het midden van de singel.

Afbeelding

Snap je het? Als je de singel andersom zou doen trekt hij het zadel juist nog meer naar voren dan een rechte singel.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:49

Ik heb juist slechte ervaring met de banaan en ik heb hem altijd zo omgedaan als het plaatje hierboven.
Tot nu toe was de beste oplossing altijd een passend zadel vinden, wat soms een jaar duurt maar goed :D.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:50

Zelfs het best passende zadel heb je niet bijster veel aan als je singel het op de schouders trekt. Maar goed :+

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 18:55

Ik geloof dat ik het nu begin te begrijpen. Tekentje is erg duidelijk. Dankjewel

Mijn zadel is aangemeten door een zadelmaker. Heeft heel de vulling vernieuwd om een perfecte ligging te krijgen. Het zadel ligt dan ook super. Maar door dat bij mijn paard de singelplaats verder naar voren ligt dan waar het zadel ligt trekt de singel het zadel over/tegen de schouder.
Ik heb toen gevraagd of dat niet opgelost kon worden met een ander singelsysteem maar dat bleek heel moeilijk te zijn. Een makkelijke, simpele oplossing is dan een andere singel

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:39

de anatomische zit precies zoals je aan geeft pauline maar de banaan heb ik omgedaan zoals hij zou moeten en heb hem ook anders om geprobeerd niets hield doordat deze niet die knik heeft die je getekend hebt :D die gespen wijzen meer richting de staart als je hem de ene kant op doet en de andere kant op wijzen ze meer naar de schouder

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 22:40

Tis maar goed dat ik een tweedehandsje op de kop heb getikt. Dat ik het eerst kan proberen.
Ben ik niet gelijk een hele boel geld kwijt voor iets wat niet werkt.
Hoop dat het bij mijn paard wel werkt. En anders maar opzoek naar een andere.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 00:25

Precies. Mijn zadel ook nagekeken en opgevuld en na een paar weken rijden nog eens bekeken door zadelmaker, de hele reut. En paardlief heeft nou eenmaal zo'n bouw dat de boel alsnog verschoof. Kijk, als ik zonder zadel rijd gebruik ik een dekje en een longeersingel, dan maakt een beetje schuiven me niet uit. Maar als ik een elastische dekensingel gebruik lig ik binnen een half uur op z'n hals, met dekje en al :s

Heb mijn banaan trouwens ook tweedehands via bokt. Eerst was hij van een groot zwart dressuurpaard :P

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:14

ik heb een H singel geprobeerd bij mijn pony,daar lag het zadel erg stabiel van,maar daar moet de voering van je singelstoten wel geschikt voor zijn!
niet ieder paard vind het ook fijn