Ik heb net een nieuw zadel gekocht. Het leer van de stijgbeugelriemen is hardstikke stug natuurlijk. Is het handig om eerst het hele zadel eens in te vetten? Of is dat onzin of overbodig? Wat doen jullie/ of zouden jullie doen?
Als je een kwalitatief goed zadel hebt is het niet nodig om hem soepel te moeten maken met vet. Het zadel heeft in principe in de fabriek alle nodige leer-behandelingen al ondergaan. Met mijn nieuwe zadel rijdt ik altijd eerst een week of 3-4 en daarna behandel ik hem met een beetje Rapide lederdressing.
Ik vet meestal eerst in, laat hem een dagje liggen en poets het nog even goed uit. Daarna ga ik er mee rijden en vet ik hem nogmaals in. Daarna houd ik normaal onderhoud aan.
bij mijn nieuwe zadel heb ik hem helemaal schoongemaakt met zadelzeep, daarna ingevet, en toen nog heeeeel goed opgepoetst. Daarna rijd ik er 2 weken mee en dan doe ik het nog een keer dan is de hele boel lekker soepel
Als je een nieuw zadel hebt, zou je daar bij vermeld moeten krijgen hoe je je zadel moet behandelen. Zowel in t begin als later. Het ligt heel erg aan wat voor een zadel je hebt.