levensduur startrekk zadels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

levensduur startrekk zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 21:14

Ik ben serieus aan het overwegen om een startrekk dressuur aan te kopen voor een paar bijrijdpaarden. Maar omdat je nooit weet hoe of wat met bijrijdpaarden moet het zadel wel lang goed blijven, zodat hij eventueel later ook gewoon nog op mijn eigen paard te gebruiken is (zeker omdat het een zadel van 1300 euro is, dat is niet iets dat je met een dagje shoppen meeneemt). Ik heb het zadel al uitgeprobeerd, en advies gezocht mbt tot de aanpasbaarheid van het zadel, en dit zadel voldoet daarin erg goed aan mijn eisen. Daarnaast heb ik aan een test meegereden met dit zadel. Dus over de aankoop per se hoef ik geen verdere informatie.

Mijn vragen zijn dus expliciet:
Bij goed onderhoud (invetten maar ook het opvullen van de kussens) en matig gebruikt, hoe lang gaat het zadel dan mee?
Het leer bij het testzadel leek mij van hoge kwaliteit, maar blijkt dit in de praktijk ook zo te zijn?
Zijn er mensen die de singelstoten al een keer hebben moeten vervangen? Kan dat bij de gemiddelde ruitersportzaak?
Zijn er delen aan het zadel die kwetsbaarder zijn voor beschadigingen dan bijvoorbeeld een gemiddelde kieffer? (bijvoorbeeld de lepel?)

Alvast bedankt! :)

Kade5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 16:11

Ik heb een Startrekk Comfort gehad en was zeer te spreken over de kwaliteit van het leer e.d.
Dan zou ik er van uit gaan dat de dressuurvariant kwalitatief ook goed is....

s6801881

Re: levensduur startrekk zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 17:13

Hoe lang heb jij dat zadel gebruikt? Bleef hij ook lang mooi?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:18

Ik heb nu een startrekk western een 3/4 jaar in gebruik. Over de kwaliteit en afwerking ben ik zeer tevreden. Hij heeft wel wat slijtage gekregen waar dit niet mag (op de riggingplate) en daarvoor ligt hij nu weer terug bij Deuber. Wordt allemaal keurig binnen de garantie gerepareerd. Voor de rest ziet hij er nog uit als nieuw :D .

Op zich moet een ruimdenkende en handige zadelmaker alles aan deze kunnen herstellen wat buiten de garantie valt.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:38

Moderatoropmerking:
Schopjes verwijderd. Verzoek aan de TS om niet steeds het topic omhoog te schoppen, dit is op Bokt niet toegestaan. Gewoon even geduld hebben, reacties komen niet op bevel maar wel met geduld :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:40

heb ook een jaar op een western gereden en hij is ook gewoon nog als nieuw dus geen klachten hier

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:46

Ik heb een Startrekk dressuur gehad. Prima kwaliteit. Mooi dik leer, stevige stiksels. Denk niet dat het korter mee gaat dan een regulier zadel. Alleen de afdruk van de beugelriemen zag je er wat in maar ook dat is niet afwijkend. Opvullen heb ik toen eens naar gevraagd bij een zadelmaker. Die vond hem mooi zacht en gelijkmatig gevuld en hoefde er niets aan te doen. Hij raadde het zelfs af op dat moment. Toen was het zadel al een paar jaar oud.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:40

Ik heb ook een startrekk dressuur en ben nog steeds erg blij met dat zadel. Heb het tweedehands gekocht maar het blijft er gewoon netjes en mooi uitzien. Ik ben er dan ook zuinig mee.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 17:27

Hoe oud is jouw zadel Jesser? Kan je bij dit zadel eigenlijk ook de beugels onder het zweetblad plaatsen?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:43

Ik heb geen idee hoe oud het is, denk een jaar of 5. Je kunt de beugels niet onder het zweetblad plaatsen, want het is een close-contact zadel.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 18:45

Dat dacht ik ook ja, dat is eigenlijk wel jammer, maar het hooft voor het ruitergevoel met je paard wel een voordeel dus het is soms kiezen. Maar 5 jaar is mooi voor wat jij beschrijft :)

Hebben jullie eigenlijk veel last van schuiven? Hoe is de rug/schoft van je paard?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:04

Ik heb geen last van schuiven. Mijn paard heeft amper schoft. Hij is zeer rondgeribt en heeft erg klein kort ruggetje. Dit zadel past net. Ondanks dat het niet zo groot is. Maar voor mijn paard is het zowiezo lastig om een goed zadel te vinden. Juist vanwege het close-contact, ik rij ook veel mijn DomaVaquera (spaans) zadel en daar heb ik helemaal geen zweetbladen bij, vind ik het juist fijn om niet teveel poespas aan het zadel te hebben. Ook het feit dat als mijn paard in bespiering zou veranderen je dit bij het zadel kunt aanpassen, vind ik erg prettig. Dat betekend dat je niet elke keer een hoop geld voor een ander zadel hoeft uit te geven. De pommels zijn niet erg goedkoop, maar altijd nog goedkoper dan een nieuw zadel.
En het blijft gewoon mooie kwaliteit.