Bitringen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxOrlando

Bitringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 15:23

Hoi!

Laatst waren we in de Divoza en lagen daar van die bitringen met haartjes(?).
Eigenlijk vroeg ik mij af waar dat voor was :P
- foto van die bitringen kan ik zo snel niet vinden :o

Alvastbedankt :D
Groetjes Melissa

marjolein_el

Re: Bitringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:53

Lijkt me niet echt prettig. Maar ik heb er ook geen verstand van.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:36

dit heet een bitrooster. Wat de preciese bedoeling is weet ik niet meer, maar de praktijk wijst uit dat als paard hoofd extreem opzij beweegt, dit tegengehouden wordt door die harde haren die in zijn mondhoeken prikken.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:39

daffie1986 schreef:
dit heet een bitrooster. Wat de preciese bedoeling is weet ik niet meer, maar de praktijk wijst uit dat als paard hoofd extreem opzij beweegt, dit tegengehouden wordt door die harde haren die in zijn mondhoeken prikken.

Dat klinkt dus niet echt lekker! :n

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:47

het knlinkt net zo lekker als het eruit ziet, NOT. Maar keek net op de site van divoza, maar ze staan er toch niet meer tussen.

Bedoel je trouwens die met echte haren of met van die harde plastic haren? Ik had het over die dingen met van die harde plastic puntjes erin.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 17:15

Ik had toen wel harde plastic haren gezien :P

Dus als je afwend zitten ze eigenlijk ook in z'n mondhoeken , want dat verschuift het bit toch ook ?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:46

Van oorsprong worden ze in de rensport gebruikt. De paarden kunnen daar zo heet en fel worden dat de ruiter soms geacht word strenger door te komen, dit is dus een van de hulpmiddelen wanneer een paard enorm sterk word aan één kant. In de hedendaagse Engelse rijden worden ze nog weinig gebruikt en zijn ze imo ook niet nodig.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:01

@magda_90 die dingen komen van oorsprong niet uit de rensport vandaan, heb er behoorlijke tijd in gewerkt en daar kennen ze die dingen niet eens.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:15

Mij is het een tijd terug zo verteld dat ze in Engeland veel gebruikt werden tijdens de rensport (in de Engelse literatuur wordt er vaak ook de link mee gelegd dat ze met de rensport te maken hebben), wellicht dat het land(tijds)gebonden is? Wellicht dat het nog iets is wat zijn oorsprong heel wat jaren geleden gevonden heeft? In ieder geval interessant materiaal om verder uit te zoeken. :j