verschil tussen wintec zadels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

verschil tussen wintec zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 21:16

Ik vroeg me af wat nou precies de pluspunten van bijvoorbeeld een wintec met cair is ten opzichte van een gewone wintec..
en wat maakt een 2000 nou anders dan een 500.. en de pro??
Ik ben een beetje nieuw in de zadelwereld en het is voor mij allemaal een beetje onduidelijk.. kan iemand mij misschien helpen? :D

daffie1986

Re: verschil tussen wintec zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:41

2000 heeft zoiezo andere stof als de 500. De cair zit er volgens mij tegenwoordig standaard op.

Pluspunte:
weinig onderhoud
Verwisselbare boom die bij 1 op de 10 paarden niet past en daardoor voor de meeste paarden geschikt is.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 21:53

ik ben van plan tweedehands te kopen.. en nu zie ik dus cair en zonder cair.. wat is het verschil tussen die zadels en waarom is cair beter dan die andere of juist niet..
ik zag dat ook het model anders is van sommige zadels.. en idd het stof..

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:55

Ik heb een wintec 2000 en een 500.
Zowiezo is de stof anders, maar het model is ook anders. Ik zit heel anders op de 2000 dan op de 500, voor mijn gevoel is de 2000 'platter'. Bij de 500 zit ik echt meer in het zadel, en ook steviger. Ook laat mijn pony merken dat ze zelf de 500 prettiger vind (ze wil beter los laten).

Beide hebben cair, dus ervaringen over met/zonder cair heb ik niet.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 21:58

oke dankje wel

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:59

dan dnek ik dat dat de hele oude zadels zijn. Ik heb ooit eens gehoord dat die kussen niet opgevuld konden worden, maar of dat echt waar is weet ik niet. De cair houdt in dat er lucht in de zadelkussen zitten. Lucht isoleert en absorbeert. Volgens sommige worden de kussen keihard in de winter, heb er zelf nooit problemen meegehad. Meen dat er laatst een onderzoek was gedaan dat wol beter de druk verdeeld als cair. Maar als je een wintec wilt kopen, ik heb nog een 500 met cair liggen die ik niet meer gebruik.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 22:00

dus dat zou betekenen dat de gewone wintec de druk beter verdeeld als die met cair?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:03

nee want daar zat volgens mij geen wol in, zat een of ander goedje in wat niet opgevuld kon worden. Ik weet neit meer precies van dat onderzoek of dat nou over de drukverdeling ging. Ik zal even gaan zoeken voor je.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:07

[VN] 'Betere zadeldrukverdeling met wol in plaats van schuim'

Ik heb hem gevonden, ging wel over druk verdeling maar neit van de cair. Was tussen wol VS schuim. Kon nog wel eens wezen dat die oude wintecs daarmee gevuld waren, maar ik weet het echt niet meer is al weer bijna 10 jaar terug dat ik zo'n oude wintec had.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:10

Cair is geen lucht maar schuim is dichte verpakkingen waarin dus wel wat lucht gevangen zit. Je kunt een cair zadel eventueel laten aanpassen door bovenop de cair compartementen wol te laten plaatsen maar lang niet alle zadelmakers die dit willen doen kunnen dit ook echt goed. Ik zag het als een noodoplossing en heb de mijne daarom weggedaan. Wol bovenop een plaat waaraan caircompartementen zitten lijkt mij voor de toekomst niet geheel probleemloos.
Waar het niet kunnen opvullen waarschijnlijk vandaan komt is dat je cair niet hoeft te laten opvullen als de pasvorm goed is. Cair kan namelijk niet inklinken zoals andere vullingen. Dit betekend ook dat een zadel zich niet definitief vormt en een tweedehands wintec met cair dus (lijkt mij) minder risico's met zich meebrengt dan een wol gevuld zadel. Niet te min moet je een zadel altijd laten controleren!

Ik zou zeggen laat een zadelpasser komen met alle wintecmodellen en kijkt welke goed ligt dan kun je daar naar zoeken of via een webshop kopen.

De verschillen tussen de type die je noemt hangt ook sterk af van wanneer het zadel is, wil je overigens een VHZ, VSD of DRS?

Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kan.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 22:13

Ja dankje wel..
ik kon hier in de buurt geen zadelmaker vinden die wintec had helaas..
Ik zoek dressuur of veelzijdigheid.. maar mijn voorkeur gaat naar dressuur
Maar jij zegt dus dat een cair zich dus nog opnieuw kan vormen aan een nieuw paard zeg maar..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:14

ja, want die kussen kun je indrukken.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:16

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 22:17

maar de wol zou dus in principe de druk beter verdelen dan die met cair.. aangezien cair schuim is..
pff lastig..
ik ben namelijk redelijk zwaar, nou kan mijn paard dat wel hebben.. maar ik zoek natuurlijk dan een zadel wat dat zo goed mogelijk opvangt..
of zou dat verschil dan toch te verwaarlozen zijn?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:19

Of het schuim wat beschreven wordt in het onderzoek hetzelfde is durf ik niet te zeggen. Alleen cair is geen lucht zoals vele mensen denken. Het is een schuimvulling waarin lucht zit. Ik heb zelf positieve ervaring gehad met cair.

Het belangrijkste voor jou en je paard is een goed zittend zadel daar begint een goede drukverdeling.
Je zou altijd nog een drukpad meting kunnen laten doen als je wat gevonden hebt en twijfeld.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 22:21

oke dan denk ik dat ik toch voor een cair ga..
dankje voor de informatie en tips

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:22

als je redelijk zwaar bent kan ik je de gpg beugels(verkrijgbaar bij divoza) of elastostep (verkrijgbaar bij green distance en goedhard) aanraden. Hier zit een veer in die dus schokken absorbeert en is speciaal ontwikkeld voor zwaardere mensen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 22:42

oke dankje voor de tip zal er eens naar kijken

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 01:13

daffie1986 schreef:
als je redelijk zwaar bent kan ik je de gpg beugels(verkrijgbaar bij divoza) of elastostep (verkrijgbaar bij green distance en goedhard) aanraden. Hier zit een veer in die dus schokken absorbeert en is speciaal ontwikkeld voor zwaardere mensen.

Dat is de grootste kul, dit soort beugels zijn helemaal gemaakt voor "zwaardere ruiters".
Ze dienen ter comfort voor de ruiter, om zo minder pijn te kunnen krijgen in knieen en enkels.
Het is voor de ruiter comfortabeler, het paard merkt hier weinig van.

Om terug te komen op de OP van TS.

De 2000/Pro is gemaakt van geheel equisuede terwijl de 500 enkel stukken van equisuede heeft. Ook het model en de zit van de 2 is anders.

CAIR of geen CAIR is persoonlijk, ik vind het een flut systeem, een paar schuimstukken in de kussens en ineens rij je op lucht... :7
Daarbij geeft het verschikkelijk veel problemen met opvullen, veel zadelmakers kunnen er gewoon stomweg niets mee of ze halen het CAIR eruit voor je, dan is het namelijk pas goed op te vullen en aan te passen.

De VZH versie van volledig equisuede wordt de 2000 genoemt, de dressuur is een Pro.
Van de 500 is hij er zowel in dressuur als in VZH
Dan hebben we ook nog de Isabell, dat is een luxe uitvoering van de Pro, hij heeft oa andere flexi blocks en een diepere zit

Gelukkig kan je nog steeds de keuze maken tussen een flock vulling(wol vulling) of CAIR,(het is dus niet zo dat CAIR alleen nog te verkrijgen is) de ruitersportzaak zal je wel proberen een wintec met CAIR te verkopen omdat de marge hier groter op is, maar zonder CAIR is ie gewoon nog te koop :j

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:00

aafje87 schreef:
daffie1986 schreef:

Dat is de grootste kul, dit soort beugels zijn helemaal gemaakt voor "zwaardere ruiters".
Ze dienen ter comfort voor de ruiter, om zo minder pijn te kunnen krijgen in knieen en enkels.
Het is voor de ruiter comfortabeler, het paard merkt hier weinig van.

Je toon mag best wat minder agressief. Ik zeg niet dat ze helemaal gemaakt zijn voor de zwaardere ruiters, ik zeg dat de beugels speciaal ontwikkeld (dan heb ik het dus over de eerste verende beugels) zijn voor de zwaarde ruiters. Dan kun jij zeggen dat dat niet zo is, maar welke ruiters hebben het meest last van enkels en knieën? Vaak de wat zwaardere ruiters door de belasting die maar op een klein gedeelte van de beugel steunt.