Goed zadel voor het beleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dayna

Goed zadel voor het beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 17:37

Enige tijd geleden heb ik het volgende zadel voor mijn paard gekocht:
Kentaur Artemis II dressuurzadel met extra lange zweetbladen
Boommaat 2 (medium) (en dan eerder naar smal, dan naar breed zeg maar)
17,5 inch

Nu heb ik hem er laatst op gelegd en eigenlijk ligt het voor mijn gevoel nu al iets te krap. Binnenkort komt er een zadelmaker voor een stalgenootje en ik wil hem er naar laten kijken, maar ik wil toch al vast wat informatie inwinnen over eventuele andere mogelijkheden qua zadels (tweedehands tot zo'n €1000).

Het paard waar het om gaat is erg kort in de rug en heeft een flinke schouderpartij en veel vrijheid nodig voor haar ruime gangen. Daarnaast moet ik met mijn 1.80 m en hele lange benen er ook goed op kunnen zitten. Heeft iemand ideeen, ervaringen of tips welk zadel wellicht geschikt zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

fjordnina

Re: Goed zadel voor het beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:20

Kijk eens in de hoek van Zaldi zadels, daar zijn diverse mogelijkheden. Je zou ook een endurance zadel met losse zweetbladen (soort van fenders krijg je dan) kunnen overwegen, die laten de schouder altijd vrij.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:55

je hebt al een zadel, uit de titel begrijp ik dat je op zoek bent naar een zadel om mee zadel mak te maken?

Wat altijd aangeraden wordt is om een 2de hands goedkoop en passend zadel te gebruiken en door pro's wordt zelfs een veelzijdigheidszadel of springzadel aangeraden ipv een dressuur. Ben bang dat jouw nieuw gekochte zadel echt niet meer gaat passen als ze straks spieren heeft en je geeft zelf al aan dat je hem aan de krappe kant vindt.

Dayna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 21:58

Klopt, voor mijn gevoel is het te krap, maar ik wil even de mening van de zadelmaker afwachten. Maar stel dat het te krap blijkt moet ik op zoek naar een ander zadel. Mijn vraag is daarom in dit topic wat voor anders anderen aanraden ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:01

dat zeg ik, gewoon een 2de hands, goedkoop, passend zadel. Die jonge paarden veranderen zo extreem in de bouw tijdens het zadelmak maken, inrijden en doorrijden. En meteen een harde les voor de volgende keer als dit zadel dus niet past, koop pas een zadel als je daadwerkelijk toe bent aan beleren. Zadels zijn al duur genoeg en als je dan ook nog een paar keer een zadel aan moet schaffen en verkopen omdat ie niet past is gewoon zonde van het geld.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:05

Ik weet wel een zadel wat heel kort is, maar waar je zegmaar toch heel wat bibs in kwijt kan.. ( :+ )
En dat is een Massimo zadel. De Massimo trail heeft een uitvoering die 5 cm korter is dan normaal, door speciale kussens, maar dus nog wel een normale inch-maat.
http://www.greendistance.nl/index.php?id=54

Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik heb een Barefoot Cheyenne, waar ik erg tevreden mee ben.
Omdat het een boomloos zadel is, komt er alleen druk op het gedeelte waar je zelf zit, en geeft het dus niks als hij wat te lang is..
www.fijnzadel.nl

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:08

Sodeletuut schreef:
Ik weet wel een zadel wat heel kort is, maar waar je zegmaar toch heel wat bibs in kwijt kan.. ( :+ )
En dat is een Massimo zadel. De Massimo trail heeft een uitvoering die 5 cm korter is dan normaal, door speciale kussens, maar dus nog wel een normale inch-maat.
http://www.greendistance.nl/index.php?id=54

Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik heb een Barefoot Cheyenne, waar ik erg tevreden mee ben.
Omdat het een boomloos zadel is, komt er alleen druk op het gedeelte waar je zelf zit, en geeft het dus niks als hij wat te lang is..
http://www.fijnzadel.nl

Volgens ben jij in de war met een ander topic!

Dit gaat gewoon algemeen over een zadel en het topic wat jij bedoeld gaat over een paard met een lastige rug.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 01:36

Het advies is inderdaad inrijden met een zadel waar je goed stevig opzit, vaak kom je dan toch uit op een VZH of springzadel.

Kijk eens naar bv een stubben springzadel op marktplaats oid, die zijn redelijk vaak voor nette prijzen te vinden en geven veel steun in het begin en dat het je vaak wel nodig met een jonkie die de eerste paar keer nog wel het een en ander zou kunnen gaan uithalen. Deze worden aangepast een gaan met de banaan!
De eeste paar keer met een zadel longeren deden wij zelfs met een oud zadel waar het niet erg van was als er een kras op kwam of dat het echt gesloopt werd mocht een paard ineens gaan liggen oid. (wij gebruikte een wintec dat we voor een prikkie op marktplaats hadden gevonden)

Ik zelf ga pas weer over op een dressuurzadel als een jonkie echt bevestid is, dan een zadelmaker laten komen en een op dat moment passend zadel kopen.

Vergis je niet in de boommaten en de veranding in bespiering in hele korte tijd! Ik heb in een 1,5 jaar tijd wel eens 6 zadels versleten omdat het paard maar bleef groeien en ontwikkelen!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 01:40

Wat bij inrijden ook handig is, (ga er stiekem vanuit dat hij nog groeit ed) is een zadel met evrstelbare boom.
Als inrij zadel zou ik persoonlijk niet voor een heel duur zadel gaan.
Daar doe je over het algemeen toch niet lang mee (wanneer de boom niet te verstellen is)

Dayna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 17:05

Okee, een VZH zadel dus. Welke zadels zijn relatief kort? Door haar korte rug ben ik bang dat een normaal zadel niet goed zal passen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:10

Wat voor paard ga je rijden? Op een warmbloedpaard heb je met een 17,5 inch normaal echt nog ruimte over qua lengte hoor...Dus als je dan al een extreem kort paard zou hebben moeten imo de meeste zadels gewoon passen (qua lengte dus, pasvorm is een ander verhaal)
Dus ik zou eerst eens kijken of het wel echt nodig is daar rekening mee te houden, want het maakt je zoektocht er niet makkelijker op.

Verder begrijp ik niet zo goed waarom je een boommaat 2 hebt genomen, dat zijn toch vaak de smallere/bloederige paarden of pony's waar die op gebruikt worden.

Dayna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 19:43

Ze is een KWPN, maar voor zo'n 70% EV.

Wat ik al zeg (en ik ben op dit gebied echt een leek ;)) is ze naar mijn inziens heel kort in de rug en zal lang niet elk "standaard" zadel erop passen. Vandaar dat ik via deze weg wat meer informatie over dergelijke zadels probeer in te winnen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:47

Dayna schreef:
Ze is een KWPN, maar voor zo'n 70% EV.

Wat ik al zeg (en ik ben op dit gebied echt een leek ;)) is ze naar mijn inziens heel kort in de rug en zal lang niet elk "standaard" zadel erop passen. Vandaar dat ik via deze weg wat meer informatie over dergelijke zadels probeer in te winnen.

Ik zou dat eerst maar eens laten controleren. Ik heb op mijn paarden echt nog wel een fiks aantal centimeters over achter het zadel hoor (gewone 17,5 inch) Er zijn zelfs D pony's die makkelijk met 17,5 inch gereden kunnen worden dus dan moet je echt een extreem kort paard hebben hoor...
Ik weet het niet, maar ik zou het jezelf gewoon even niet moeilijker maken dan hard nodig is ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:53

Ik heb er 1 ingereden met een Rossner vz zadel. Ik vind het niet de fijnste zadels voor mezelf, maar in de VZ kon ik op de 17'' (ook erg kort paard waar 17'' de max is) mijn benen net genoeg kwijt. De zadels zijn relatief goedkoop en Divoza neemt ze ook weer terug voor een eerlijke prijs binnen het eerste jaar na aankoop.
Verder vind ik de Fairfax wel prettig voor een jong dier, maar dat is meer een zadel voor het wat bredere type, voor een volbloedtype zijn de kussens waarschijnlijk te breed.
Ik heb ook nog een oude kieffer vz voor als ik echt goed stevig moet zitten, daar vlieg je niet zomaar uit met al die wrongen en hoge lepel. ALs je dressuurruiter bent is een springzadel doorgaans geen goed idee alsje het niet gewend bent, dan voel je je veel te los op je paard.
Een 2e hands prestige misschien? Zitten stevig en zijn vaak wel geschikt voor het bloederige type.

Het enige wat uiteindelijk telt is dat het past. Regel gewoon van 2ehands probeer zadels en laat de zadelmaker kijken als hij toch langskomt.

Dayna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 20:13

_Esther_87_ schreef:
Ik weet het niet, maar ik zou het jezelf gewoon even niet moeilijker maken dan hard nodig is ;)

Haha daar heb je ook wel gelijk in ;)

@Sizzle: Ik ben inderdaad echt een dressuurzadel gewend en ben wel bang dat een VZH wel weer heel erg wennen wordt!

En wat zijn de ervaringen met kunststofzadels (Wintec, Thoroughgood, etc.) bij het inrijden van paarden? In het verleden heb ik er wel op gereden en ik weet dat ik er niet zo enthousiast over was, omdat het op het bewuste paard erg schoof en dergelijke. Wat zijn de ervaringen van anderen hiermee? De mogelijkheid tot wisselen van bomen bij een jong paard wat nog erg gaat veranderen in haar spieropbouw lijkt me namelijk wel weer ideaal!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:33

daffie1986 schreef:

Dit gaat gewoon algemeen over een zadel en het topic wat jij bedoeld gaat over een paard met een lastige rug.

Nee hoor.. In de openingspost staat dat het paard erg kort in de rug is, en de TS is zelf lang, dus dan is een grotere maat zadel wel fijner.
Dus ik raad een zadel aan wat voor korte paarden is, en en waar je toch in kan als je langer bent. :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:15

Hmm ik heb al op zoveel zadels gezeten met paarden inrijden. Weet lang niet van welke merken, volgens mij van alles wel eens wat. Moet zeggen dat het mij over het algemeen niet zo heel veel uit maakt met het inrijden, een goedkoop & stevig zadel is voor mij wel een must. Over het algemeen zit je in alle vzh zadels wel 'stevig'. Licht daarin natuurlijk ook nog weer aan je eigen houding en wat je gewend bent.

Ik zou vooral kijken naar wat goed op je paard ligt, het paard is nog niet ingereden? In de zin dat er al iemand op heeft gezeten? Dan vooral kijken naar een goede pasvorm voor je paard en waarin jij denkt voldoende steun aan te gaan hebben (maar kijk je daar niet blind op!) Op een goed passend zadel waarvan je wellicht denkt hmm ik weet niet of ik hier steun uit haal? Kan je waarschijnlijk beter en steviger zitten dan een zadel wat niet helemaal past (en gaat schuiven bv.) waarvan jij denkt juist wel een stevige zit te hebben. ;) En hou er rekening mee dat je veel met zadels moet 'wisselen' helemaal als je maar 1 paardje hebt wat je gaat inrijden dan zou ik zeker niet al te dure zadels nemen maar een goede 2e hands zoeken. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:06

Dayna schreef:
@Sizzle: Ik ben inderdaad echt een dressuurzadel gewend en ben wel bang dat een VZH wel weer heel erg wennen wordt!

En wat zijn de ervaringen met kunststofzadels (Wintec, Thoroughgood, etc.) bij het inrijden van paarden?

Bij een fikse bok lig ik daar mee in het zand. Heb er niet ondersteuning genoeg aan en ik vind het niet lekker zitten.
Als je echt een volbloed type hebt zal Thorowgood ook niet zo mooi liggen denk ik, dan heb je met wintec betere kansen.

VZ richting dressuur zal waarschijnlijk voor jou de fijnste keus zijn.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:09

Sodeletuut schreef:
daffie1986 schreef:

Nee hoor.. In de openingspost staat dat het paard erg kort in de rug is, en de TS is zelf lang, dus dan is een grotere maat zadel wel fijner.
Dus ik raad een zadel aan wat voor korte paarden is, en en waar je toch in kan als je langer bent. :)

Ja, ik was sneller met doorlezen dan met begrijpen wat er stond, kon 'm niet meer weghalen.

Ts, Zoiezo kun je bij een paard met korte rug geen zadels met keilkussens nemen, die drukken vaak op de lendenen. Ik persoonlijk vindt de wintec 2000 VZ erg fijn met irijden, door de stof zit je met je zadel behoorlijk vast aan het zadel en je hebt veel knie en kuit steun.

Edit: Ik neem aan dat het om het vosje in jou profiel gaat? De rug is inderdaad neit zo heel lang, maar dit vertekend ook heel erg omdat haar schoft heel ver en lang doorloopt en daar ook nog manen groeien.

Dayna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 22:53

@ daffie: Schuift die Wintec niet zo erg? Ik heb namelijk ook nog een oud VZH Wintec liggen waar ik eventueel ook mee aan de slag zou kunnen. Dan kan ik de zadelmaker ook daar naar kunnen laten kijken en eventueel de boom laten aanpassen.

Klopt, het is idd het vosje uit mijn profiel ;)